branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.
''Veel ondernemers investeren gericht in het gemotiveerd houden van personeel''
''Veel ondernemers investeren gericht in het gemotiveerd houden van personeel'' Dik Nicolai
Goed personeel vinden én behouden

“Je moet tussen je mensen staan”

Na de verkoop van zijn zaken in 2019 stopte Nicky Broos aanvankelijk met werken. Maar de vrijetijdsondernemer keerde terug, met een creatief nieuw concept en een missie: “Ik wil onze gasten hier een topdag bezorgen, onze werknemers een leuke werkplek bieden én ze beter kunnen belonen.”

Mensen zoeken en vinden
In Roosendaal opende Nicky Broos deze zomer Playdôme Roosendaal, een nieuw multi activity center in Alpensfeer. Hij bouwde de zaak vanaf de grond op en heeft voor het eind van het jaar zo’n tachtig medewerkers nodig. “Dat zoeken en vinden is in volle gang. Soms is het een lucky shot: iemand komt net beschikbaar op het juiste moment.”
Zijn bevindingen passen in het beeld dat de Interpolis Bedrijvenmonitor schetst: het werven en behouden van personeel is voor veel mkb-bedrijven een enorme uitdaging.

Geef iedereen een kans
Uit de Interpolis Bedrijvenmonitor blijkt dat veel ondernemers gericht investeren in het gemotiveerd houden van personeel. Broos doet dat ook en mikt op goede en lange werkrelaties. “We gaan voor vijf jaar, dat is lang in deze sector. Daarvoor bieden we onze mensen beroepsgerelateerde trainingen en opleidingen, en een prettige sfeer. Als je hier werkt, moet je je veilig voelen en jezelf kunnen zijn. Steeds op je tenen lopen is voor niemand goed. Ik geloof in open en eerlijk, altijd. Ja, soms kan het dan even botsen. Niet erg, dat klaart de lucht. Als je ’t maar weer rustig uitpraat.”
In HR-afdelingen gelooft Broos niet. “Als mkb-ondernemer moet je midden tussen je mensen staan. Sollicitatiebrieven en opgepoetste cv’s zeggen me niks. Pas als je samenwerkt merk je écht wat voor vlees je in de kuip hebt.” Inclusiviteit is voor Broos een tweede natuur. “Ik geef iedereen een kans, zeker ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Waarom zouden die niet gastvrij kunnen zijn? En verlegen jongens met autisme zijn vaak in de spoelkeuken enorm in hun element. Iedereen heeft zijn eigen talent.”

Collectief verzekerd
Binnen goed werkgeverschap passen ook goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Broos sloot voor Playdôme Roosendaal recent een verzuimverzekering af bij Interpolis. “Als een van onze vaste krachten onverhoopt uitvalt door ziekte, dan zijn we daarvoor verzekerd. Bij Interpolis Zakelijk. Daar deden we in het verleden ook al zaken mee. Wat mij aanspreekt is dat ze heel eerlijk en reëel zijn. Soms zegt onze tussenpersoon bij Rabobank gewoon: Dit zou ik niet verzekeren.” Maar ook dan blijven er nog genoeg noodzakelijke verzekeringen over, bijvoorbeeld voor het bedrijfsgebouw, rechtsbijstand, inventaris, voorraad, bedrijfsschade, bedrijfsaansprakelijkheid en milieuschade.

Een betere beloning
Broos is ambitieus: hij mikt op een jaaromzet van zo’n € 5,5 miljoen vanaf 2023. “Maar we zitten er niet in voor de quick win; we focussen vooral op de lange termijn. Daarnaast wil ik iets veranderen in de sector. Ik zou graag een branchevereniging opzetten en zorgen voor betere beloning van medewerkers. Daarvoor moet de ruimte ontstaan aan de inkomstenkant, bijvoorbeeld door te kiezen voor thematisering, zoals bij ons met het Alpenthema. Dat maakt zo’n dagje uit extra speciaal. Als de gasten daar iets meer voor over hebben, kunnen we als sector de mensen die het werk doen ook wat ruimer belonen.”

Interpolis helpt ondernemers te focussen op wat echt belangrijk is
Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Je gaat voor een duurzame en gezonde toekomst. Een onderneming van betekenis zijn, dáár draait het om. Je wilt dat zaken goed zijn geregeld, voor je medewerkers én voor jezelf.
Interpolis ontwikkelt daarom samen met experts ook oplossingen en diensten om ondernemers te ondersteunen. Denk aan verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid en verzuim maar ook aan oplossingen en tips om duurzame inzetbaarheid te verankeren binnen de organisatie.
Meer weten? Kijk op interpolis.nl/zakelijk/ondernemen en luister naar de podcast met Guido Heezen, directeur van Effectory, en Nicky Broos.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.