branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
“Thuiswerken gaat prima. We zitten nauwelijks met onze handen in de olie”
“Thuiswerken gaat prima. We zitten nauwelijks met onze handen in de olie” Dik Nicolai
Hoe houd je medewerkers die thuiswerken fit?

“De wereld verbeteren kan prima vanuit huis”

Een Lightyear-logo fietsen, een handstand maken op een bijzondere plek; bij de Helmondse start-up Lightyear komen 140 idealistische medewerkers met de gekste ideeën om tijdens het thuiswerken gezond en fit te blijven. De ‘geluksmanager’ heeft de regie.

Thuiswerken blijft, zo blijkt uit de maandelijkse Bedrijvenmonitor van Interpolis. Bijna 60 procent van het groot-mkb en 45 procent van het klein-mkb zegt thuiswerken te blijven stimuleren. Tegelijkertijd laat het onderzoek ook zien dat ondernemers zich druk maken over de gezondheid van hun personeel tijdens het thuiswerken en over het verzuim.

Maijke Receveur van Lightyear ziet dat in haar eigen organisatie gelukkig anders. “Veel kon bij ons al digitaal. We wilden al langer naar meer thuiswerken; de ontwikkelingen van het afgelopen jaar hebben dat in een stroomversnelling gebracht”, aldus de Chief People & Processes Officer van de innovatieve Nederlandse zonnecelautobouwer.

Een lichtjaar duurzame kilometers
Receveur koos voor een baan bij Lightyear vanwege de bijzondere missie van de club. Het bedrijf ontstond uit een studententeam van TU Eindhoven dat deelnam aan de World Solar Challenge. Nu ontwikkelt het elektrische auto’s die zelf stroom opwekken met een geïntegreerd zonnedak. Lightyear doet dat niet om maximaal geld te verdienen, maar om duurzame mobiliteit mogelijk te maken. “Onze missie is dat er in 2035 wereldwijd een lichtjaar aan kilometers is gereden met onze voertuigen op zonne-energie: 9,46 biljoen kilometer”, aldus Receveur. Daarvoor volgt de onderneming de weg van samenwerking, niet van concurrentie. “We stellen onze technologie graag ter beschikking voor andere partijen. Als Tesla ons zonnedak wil gebruiken, fijn. Als dat ons doel dient om duurzame mobiliteit sneller over de wereld te verspreiden, graag!”

Thuis productiever
De wereld verbeteren kan prima ‘vanuit huis’, merken ze in Helmond. “Van onze 140 mensen werken er nu hooguit zo’n 25 op kantoor en in de ontwikkel- en productiehal”, aldus Receveur. “We zijn begin vorig jaar vrijwel meteen gaan thuiswerken, en dat bevalt verbazingwekkend goed. Mensen vinden het fijn dat er minder afleiding is. Men geeft aan dat ze productiever zijn dan op kantoor”, aldus Receveur. “En we zijn weliswaar een autofabrikant, maar veel van ons werk gebeurt in engineering, niet in de werkplaats. We zitten nauwelijks met de handen in de olie; testen doen we voornamelijk via computersimulaties. ”

“Een chatprogramma helpt ons om de vinger aan de pols te houden over hoe medewerkers zich voelen”

Bewegen en ergonomie
Hoe houdt Lightyear zijn snelgroeiende team fit en gezond? “Dat doen we met een fris vitaliteitsprogramma,” vertelt Facilities & Vitality Manager Jet Rubingh, “met veel aandacht voor gezonde beweging en het vermijden van stress. Een van de hulpmiddelen die we daarbij gebruiken is het chatprogramma Daily Bot. Daarin houden we bij onze mensen de vinger aan de pols met gerichte vragen en enquêtes en via chats over hoe je je fysiek of mentaal voelt. Het is echt tweerichtingsverkeer.”

Zodra uit de Daily Bot blijkt dat mensen niet goed in hun vel zitten, organiseert de ‘geluksmanager’ bijvoorbeeld koffiemomenten. Daarnaast staan gezondheid en bewegen hoog op de agenda. “Populair is de lunch walk met collega’s, of online samen Ommetjes wandelen”, aldus Rubingh. “Medewerkers komen ook zelf met leuke ideeën. Zoals een Lightyear-logo wandelen of fietsen, of een handstand maken op een bijzondere plek. Gewoon enthousiast in beweging blijven, met een ‘Lightyear-sausje’. En we besteden veel aandacht aan ergonomie, met name voor de thuiswerkers. Met kromme rug boven een laptop zitten is vragen om klachten. Daarom bieden we onze mensen graag een goed bureau, een goede stoel, een goed scherm – ook thuis.”

Interpolis als sparringpartner
Lightyear ziet veel veranderingen op het bedrijf afkomen. “We begonnen de verplichte thuiswerkperiode met 120 man personeel, straks komen we eruit met misschien wel het dubbele aantal. Die snelle groei roept veel nieuwe vragen op, ook op het vlak van people en processes en de inrichting van ons nieuwe hoofdkantoor.” Het plan is om daarbij vaker samen te werken met verzekeringspartner Interpolis. Beide vernieuwers ontwikkelen een ‘embedded’-verzekering, specifiek voor de Helmondse zonnecelauto’s. Receveur: “We hebben al vaker gemerkt dat zij onconventioneel denken, een echte sparringpartner zijn. Het is interessant om met elkaar te brainstormen wat we onze werknemers kunnen bieden - jonge, ambitieuze talenten die vol uitdagingen zitten.”

In de eerste aflevering van de podcastserie Onderneming van betekenis vertelt Jet Rubingh hoe Lightyear ook thuis in beweging blijft. Luister hem hier.

Interpolis helpt ondernemers te focussen op wat echt belangrijk is
Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Je gaat voor een duurzame en gezonde toekomst. Een onderneming van betekenis zijn, dáár draait het om. Op complexiteit en tegenslag zit je niet te wachten. Je wilt dat zaken goed zijn geregeld, zodat je kunt focussen op wat echt belangrijk is: jouw bedrijf.
Interpolis ontwikkelt samen met ondernemers en experts oplossingen en diensten die daarvoor zorgen. Bijvoorbeeld om de mentale en fysieke weerbaarheid van jou en je medewerkers te vergroten. Dat leidt tot meer werkplezier, een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim. Zo ontwikkelt Interpolis nu de ThuiswerkWijzer. Een scan waarmee je inzicht krijgt in de thuiswerkplek van jouw medewerkers: als zij over de juiste voorzieningen beschikken, kun je lichamelijke klachten veelal voorkomen. Meer weten? Kijk op interpolis.nl/zakelijk/ondernemen.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.