Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Noud Brasjen en Laura Osinga: ‘We hebben een groot platform, dus de content moet écht goed zijn.’
Noud Brasjen en Laura Osinga: ‘We hebben een groot platform, dus de content moet écht goed zijn.’ Marijn Scheeres
De mensen achter de voorspellingen

Het weer: een golf van data en een vat vol verhalen

‘Morgen zonnig, het wordt maximaal vijfentwintig graden met een verkoelende bries uit het westen, windkracht 3.’ Het lijkt een eenvoudig bericht, maar er gaat een heel proces aan vooraf. Noud Brasjen, meteorologisch ontwikkelaar, vertaalt ruwe data tot weersvoorspellingen waarmee presentatrice Laura Osinga niet alleen weerberichten maakt, maar ook interessante verhalen en reportages.

„Wist je dat meteorologen vroeger gewoon naar buiten liepen om de temperatuur te meten?” begint Laura Osinga (26), presentatrice bij Weerplaza. Ze wil er een video aan wijden. Tussen alle meteorologen, analisten en software developers zorgt ze voor een frisse wind.

Invloed

Van oorsprong komt ze uit de musicalwereld, maar ze was op zoek naar meer. „Ik wil echte verhalen vertellen. Hier ontdekte ik dat het weer invloed heeft op onze mentale en fysieke gezondheid, op de productie van ons eten, eigenlijk op alles. Dat wil ik duiden. Frankrijk beleefde dit voorjaar bijvoorbeeld de koudste nacht in vijftien jaar. Wat doet zoiets met de wijnen die we straks drinken?”

Van gigabytes naar terabytes

Naar buiten lopen om de temperatuur te meten is tegenwoordig passé, weet meteorologisch ontwikkelaar Noud Brasjen (31). „Vrijwel elk jaar worden weermodellen verbeterd. Een loods met computers wordt dan vervangen… of ze bouwen er een loods naast om alle data aan te kunnen. Een paar jaar terug spraken we over gigabytes, nu over terabytes per dag.”

Nieuwste speeltjes

Nouds grootste uitdaging is het verwerken van al die ruwe data naar bruikbare informatie over neerslag, temperatuur, maar ook golfhoogte en windkracht. Dat moet goed én snel. „Daarom probeert Infoplaza altijd voorop te lopen. Het voelt alsof ik met de nieuwste speeltjes mag spelen. Een consument wil zo snel mogelijk zien of het droog blijft. Voor een bedrijf of organisatie gaat het om preciezere eisen en wensen. Een windmolenpark op zee moet bijvoorbeeld weten hoe hard het waait op honderdvijftig meter hoogte. We proberen iedereen te helpen de juiste beslissing te nemen.”

Transparant en informeel

Noud lacht als hij, net als Laura, een talent wordt genoemd. „Ik begon hier met een bijbaan naast mijn studie. Na zeven jaar zou ik mezelf eerder een veteraan noemen.” Hij heeft het bedrijf zien veranderen. Toen hij startte, zaten ze in twee kleine kamers. „En nu zitten we in een gigantisch pand. Toch kent iedereen elkaar nog.” Laura beaamt dat. Hoewel Infoplaza is uitgegroeid tot het grootste weerplatform van de Benelux blijft de sfeer transparant en informeel. „Ik weet Noud, of wie ik dan ook nodig heb, altijd te vinden.”

The sky is the limit

„Stel, we naderen een hittegolf”, vervolgt ze, „dan gaan bij mij meteen de radertjes lopen: wat kunnen we hierover vertellen? Het water warmt dan ook op en dat leidt weer tot meer giftige blauwalgen. Dan krijg ik direct allerlei tips van meteorologen: bel anders eens met deze persoon van de waterschappen. Soms worden ideeën alsmaar groter en groter. Dan hebben we het over de atmosfeer en roept iemand: zullen we het Noorderlicht filmen op IJsland? The sky is the limit.”

Missie

Laura noemt zichzelf nog altijd een meisje uit Friesland. „Ik ben heel beschermd opgegroeid. Als ik naar een stoel keek, riep mijn moeder al: ‘Niet erop klimmen, dat is gevaarlijk!’” Maar nu is ze presentatrice en videomaker met een missie. „Ik wil de impact tonen van het weer en het klimaat. Hier zeggen ze elke dag: ‘Ga maar op die stoel staan.’ Omdat mijn collega’s mij vertrouwen, vertrouw ik mezelf.” Om het weer te kunnen duiden, heeft ze wel de dataverwerking van Noud nodig.

Paraplu mee?

Doorgaans werkt Noud aan meerdere projecten tegelijkertijd. „Maar de radar is mijn passie,” zegt hij. „We hebben in Nederland fantastische radars. Alleen soms zitten er insecten omheen. Dan krijg je ruis. Ik wil niet dat iemand een paraplu meeneemt vanwege een zwerm insecten. Dus heb ik een ruisfilter ontwikkeld.” Alle gecombineerde bronnen worden omgezet in heldere, op het merk toegespitste berichten. Zo toont Weerplaza in animaties hoe de regen over het land trekt. En voor Buienalarm wordt alles teruggebracht naar één tekstregeltje: het blijft droog. „Software is een middel om een doel te bereiken en geen doel op zich. Natuurlijk kijk ik zelf ook of ik droog overkom voor ik naar buitenga. Ik ben klant van mezelf.”

IJs op zee

Laura zoomt in op problemen, oplossingen en gevolgen. Toen er ijsschotsen op de Waddenzee dreven, werd ze wakker gebeld door een collega op kantoor: „Heb jij tijd om de boot te pakken?” Laura twijfelde geen moment. „Met mijn mobiel en een externe microfoon draaide ik twee reportages. Ik sprak iedereen aan die ik tegenkwam, waaronder de kapitein. Ik vroeg hem of de ijsschotsen gevaarlijk waren. ‘Voor de snelboten wel, maar niet voor het stalen schip van de veerdienst.’ Zulke items maken me trots. We hebben een groot platform, dus de content moet écht goed zijn.”

Het kan altijd slimmer

Noud probeert juist elk probleem om te zetten naar een oplossing. „Wordt het koud en mistig? Dan ontstaat er een ijslaag rond bovenleidingen en geleidt stroom minder goed, waardoor treinen kunnen stilvallen. Hoe vertalen we zoiets?” Noud maakte een rekenmodel dat de dikte van de ijslaag berekent op basis van de verwachte temperatuur, neerslag en mist. De uitkomsten worden omgezet naar kleurcode groen, geel, rood of paars. „Met die kleurcode en een toelichting van onze meteoroloog bepaalt ProRail of ze materiaal klaarzetten om gestrande treinen snel weg te slepen. Voor elk weerprobleem zoeken we naar oplossingen. Wij geloven dat het altijd slimmer kan. Dat typeert Infoplaza. Mensen rekenen op ons.”

(Tekst: Stefan Popa)

Meer dan weer alleen

Infoplaza is een snelgroeiend internationaal bedrijf in weer-, metocean, verkeer en ov-informatie. Er zijn inmiddels meer dan honderd collega’s werkzaam op het hoofdkantoor in Houten en de vestiging in Kazakhstan, waaronder twaalf verschillende nationaliteiten. De open bedrijfscultuur staat talenten niets in de weg om zich volop te ontwikkelen. Spreekt toonaangevende techniek, werken vanuit passie en professionaliteit, onderlinge inspiratie en plezier jou ook aan? Kijk op www.infoplaza.nl

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.