Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Ivo van Dijk: 'We luisteren niet alleen, maar geven ook advies als dat van toepassing is.'
Ivo van Dijk: 'We luisteren niet alleen, maar geven ook advies als dat van toepassing is.'
Verhalen die raken

‘Een luisterend oor is belangrijker dan ooit’

Als zorgverzekeraar speelt ONVZ in op specifieke behoeftes die ontstaan tijdens de coronacrisis. „Wij zitten klaar voor iedereen die zijn verhaal wil doen.”

„Door het uitbreken van Covid-19 verandert ieders persoonlijke situatie”, begint Ivo van Dijk, lid raad van bestuur bij zorgverzekeraar ONVZ. „Ik heb inmiddels zoveel verhalen gehoord die mij raken. Je zou verwachten dat die vooral gaan over de gezinssituatie, nu thuiswerken de nieuwe norm is en kinderen al weken niet naar school gaan. Maar ze gaan vooral ook over eenzaamheid. Alleen zijn in je eigen huis, de hele dag thuis aan het werk, in dat werk blijven hangen, daarna alleen op de bank ploffen, vroeger op de dag of in de week alcohol drinken… Dan kom je zomaar in een neerwaartse spiraal. Dat is slechts één voorbeeld… Schrijnend wat deze situatie kan doen met mensen.”

Luisterlijn

„Maar dat niet alleen. Veel mensen vragen zich af hoe ze fysiek en mentaal gezond blijven in deze periode. Thuis kun je het behoorlijk druk hebben met werk, zorg en onderwijs voor je kinderen, het huishouden. Daarnaast spelen zorgen om dierbaren die op afstand zitten, financiën, het behoud van je baan en de toekomst vaak ook een rol. Stress ligt op de loer. Daarom hebben wij een speciale luisterlijn opgezet. Onze zorgconsulenten kunnen zich uitstekend inleven en luisteren. Onder normale omstandigheden zijn zij er al voor mantelzorgers. Nu zitten ze klaar voor iedereen die zijn verhaal wil doen en behoefte heeft om te vertellen over de problemen waar je zoal tegenaan loopt door de coronacrisis. We luisteren niet alleen, maar geven ook advies als dat van toepassing is. Zo verlenen we zorg via de telefoon.”

Jochems fit-blijven-tips

„Ook via social media proberen we onze verzekerden een hart onder de riem te steken. Onze ambassadeur en ex-schaatser en Olympisch kampioen Jochem Uytdehaage maakt vijf keer per week een filmpje bij hem thuis of in de tuin met een tip om fit te blijven. Dat kan een actieve sportoefening zijn, maar ook eentje om juist lekker te ontspannen. Heel praktisch, eenvoudig uitvoerbaar en voor iedereen beschikbaar via Facebook en LinkedIn. We zijn een vereniging voor mentale en fysieke gezondheid en voelen ons verantwoordelijk om een wezenlijke bijdrage te leveren. Op deze manier helpen we iedereen die thuis zit om fit en gezond te blijven.”

Hulp voor zorgverleners

„Daarnaast zetten we ons in voor andere zorgverleners wier praktijk stilligt door de crisis. Denk bijvoorbeeld aan tandartsen, fysiotherapeuten en mondhygiënisten. In samenwerking met collega-zorgverzekeraars bieden we die een financiële regeling aan om deze periode zo goed mogelijk door te komen nu ze weinig tot geen inkomsten hebben. En het vooralsnog niet duidelijk is wanneer ze weer volledig open kunnen en patiënten ook daadwerkelijk terugkomen voor een behandeling.”

Leren van de crisis

„Nu de eerste versoepelingen van de coronamaatregelen een feit zijn, bereiden wij ons voor op een gefaseerde teruggang naar kantoor. Al onze medewerkers werken nog thuis, dat gaat boven verwachting goed. Ondertussen zijn we druk met ons pand dat we klaarmaken voor de anderhalvemetermaatschappij. En denken we na over de toekomst, het zou zonde zijn als we niet leren van deze tijd. Moeten we wel terug naar de oude situatie? Online vergaderen blijkt effectief en prettig, waarom zouden we daar dan straks allemaal weer voor naar kantoor komen? En natuurlijk, ik mis het persoonlijk contact, de mensen, de reuring. Het gezellige praatje tijdens de lunch. We zijn echt een mensenbedrijf en dat moet zo blijven. Maar, met een focus op duurzaamheid en gezondheid, willen we wel de goede dingen uit deze periode meenemen in onze toekomstplannen.”

Meer info: www.onvz.nl

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.