Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Harco van Uden: 'Het geeft voldoening dat we toch mooie reizen mogen regelen in deze bizarre tijd.'
Harco van Uden: 'Het geeft voldoening dat we toch mooie reizen mogen regelen in deze bizarre tijd.'
Straks weer veilig op vakantie?

‘Als deze crisis over z’n dieptepunt heen is, gaan mensen weer plannen maken’

Bij Experience Travel, een reisorganisatie gespecialiseerd in persoonlijke droomreizen op maat, worden alle voorbereidingen getroffen voor het nieuwe vakantieseizoen, wanneer dat ook moge beginnen. „Mensen blijven reizen. Altijd. En dat is ook goed.”

„Ik was in Afrika toen corona toesloeg in Nederland,” zegt Harco van Uden, directeur van Experience Travel. „Niemand wist precies hoe en wat, er was veel angst en onduidelijkheid. Gelukkig konden wij terugvliegen. Best bizar om in een vol vliegtuig te zitten naar Schiphol dat gewoon helemaal operabel was terwijl Brabant al dicht was… Zo houd je het virus toch niet tegen? Daarom was het voor mij duidelijk: dat virus komt er. Geen idee hoe groot het wordt, maar wij gaan hoe dan ook onze klanten zekerheid geven. Daar zijn we met ons team onmiddellijk over gaan nadenken en brainstormen.”

Speciale coronavoucher

„Hoewel de reisbranche nu natuurlijk volledig op zijn kop staat en wij als organisatie eerst heel druk waren met het repatriëren van klanten en alle boekingen van de komende maanden annuleren en omboeken, denken we juist ook verder vooruit. Mensen blijven reizen, dat is altijd zo geweest. Als deze crisis over z’n dieptepunt heen is, gaan mensen weer plannen maken. En als er weer gereisd kan worden, moet dat honderd procent veilig kunnen. Wanneer, naar welke bestemmingen en hoe precies, dat weet niemand. Maar dat moment gaat komen. En met dat idee is onze speciale coronavoucher ontstaan. Mensen kunnen bij ons nu al hun reis boeken, zonder commitment en mét de corona-reisgarantie en -ontzorgingsgarantie. Dat betekent dat klanten diezelfde reis straks kosteloos kunnen verplaatsen naar een latere datum of annuleren.”

Positieve reacties

„Normaal zou dit niet kunnen, en al helemaal niet gratis. Maar wij vinden het belangrijk om er ook te zijn in slechte tijden voor onze klanten. Dus gelden er nu andere wetten en regels wat ons betreft. Wij hebben onze klanten direct een brief gestuurd met een uitleg over onze coronavoucher. En daar kregen we heel wat positieve reacties op. Het ging daarna natuurlijk erg hard met de verspreiding van het virus en kwam de ANVR - de overkoepelende organisatie van de reisbranche waar wij uiteraard ook bij aangesloten zijn - ook met een soortgelijke garantie. Alleen maar goed, zo hoeven onze klanten zich hoe dan ook absoluut geen zorgen te maken.”

Nieuw seizoen

„Bij ons op kantoor zijn we druk bezig met het vast- en samenstellen van het reisaanbod voor na deze crisis. Hopelijk wordt alles in de tweede helft van dit jaar weer enigszins ‘normaal’ en gaan mensen vanaf mei weer vakantieplannen maken en daadwerkelijk op reis. Daar moeten wij op voorbereid zijn. Want 2021 kan een druk jaar worden. Niet alleen hebben we dan te maken met klanten die hun reis verschoven hebben, ook komt het nieuwe seizoen op gang. Wij moeten dan klaar zijn voor alle nieuwe aanvragen én omboekingen. Wij richten ons reisprogramma zo in dat we indien nodig snel kunnen opschalen. Gelukkig zijn wij niet afhankelijk van grote hotels. Wij werken met kleinschalige accommodaties en we weten ook nog altijd nieuwe te vinden.”

Voorpret

„Inmiddels hebben we heel wat werk verzet: de meeste reizen die in de komende maanden zouden plaatsvinden, hebben we omgeboekt. We houden onze klanten continu op de hoogte van de ontwikkelingen en waar we mee bezig zijn. Natuurlijk digitaal, maar sommigen hebben we ook persoonlijk gebeld. Twee weken geleden hebben wij al onze klanten een brief gestuurd met alle zekerheden die wij bieden en hoe wij werken. Daardoor weten we dat er een grote groep is die niet wachten kan om te vertrekken. Het geeft voldoening dat we voor die mensen toch een mooie reis mogen regelen in deze bizarre tijd. Fijn om ze zo te ontzorgen en alvast wat voorpret te geven. Daar doen wij het voor.”

Meer info: www.experiencetravel.nl

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.