branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.

Een huis-tuin-en-keukenrobot maak je zó!

Men neme een doos Lego, een smartphone en wat eenvoudige programmeertechnieken en voilà: een menselijke robot is geboren. Het klinkt te mooi om waar te zijn maar Naser Bakhshi, Artifical Intelligence lead bij Deloitte, heeft aangetoond dat het kinderlijk eenvoudig is om een robot te maken. Goed nieuws of juist griezelig?

Officieel gaat het om een intelligent autonom robot met cognitieve functionaliteiten die door het Artificial Intelligent Team van Deloitte is ontwikkeld. Het team heeft gebruik gemaakt van zogeheten deep learning algoritmes in combinatie met onder andere Lego en een smartphone om de robot intelligente taken te laten uitvoeren. Zo kan hij zelfstandig navigeren door ruimtes, objecten en gezichten herkennen en zoekopdrachten uitvoeren op basis van spraakopdrachten. Schrik niet: over 10 jaar zijn onze kinderen in staat om deze kunstmatig intelligente robots op hun zolderkamertje te fabriceren. Naser Bakhshi: ‘We hebben met dit project willen aantonen dat de technische mogelijkheden rondom kunstmatige intelligentie zo ver gevorderd zijn dat je met huis-tuin-en-keukenmiddelen, zoals ik dat noem, eigenlijk al intelligente oplossingen kunt bouwen.’

Een primeur?

‘In feite is het een afspiegeling van datgene wat bij de serieuze toepassingen al gebeurt. Robots in fabrieken en zelfrijdende auto’s maken min of meer gebruik van soortgelijke technieken als wij in dit kleine robotje toegepast hebben. Maar dan op een andere schaal en met andere, betere, apparatuur. We hebben willen laten zien dat je met een paar hulpmiddelen en een beetje programmeerkennis al heel ver komt. Als je dit alles combineert met instructies - algoritmes - die voor iedereen online beschikbaar zijn, dan kun je de robot zelfstandig laten rondrijden en obstakels laten vermijden. Deze techniek is echt toegankelijk voor bijna iedereen. En wat deze variant vooral leuk maakt: als ik 10 foto’s van jou laat zien of je kijkt 10 seconden in de camera van de robot, dan is hij in staat je overal te herkennen, waar ook ter wereld.’

Schrik niet: over 10 jaar zijn onze kinderen in staat om deze robots op hun zolderkamertje te fabriceren…

Is het naast leuk ook een angstaanjagende gedachte, dat het zo eenvoudig te maken is allemaal?

‘Nee, zo zien wij dat niet. Natuurlijk hebben deze ontwikkelingen een keerzijde maar ik denk dat we niet bang hoeven te zijn. Op de eerste plaats kun je de vooruitgang niet tegenhouden, het is ook niet gezond om dat te doen. Maar dat is tegelijkertijd geen vrijbrief om niet na te denken over de gevolgen van technologie. De bedenker of gebruiker - of de ouder als het om een kind gaat - heeft de verantwoordelijkheid om over die keerzijde na te denken. Technologische bedrijven hebben ook de verantwoordelijkheid om niet alleen met de tech-kant van het verhaal bezig te zijn, maar moeten ook nadenken wat het sociaal, maatschappelijk, milieutechnisch, economisch en voor de veiligheid betekent.’

Want gevaarlijk is het?

‘Als je de keerzijde niet goed organiseert kan een robot verkeerd gebruikt worden. Er zijn al experimenten op basisscholen waar robots worden ingezet om onderwijs te steunen. Wat je nu krijgt is een intelligentere variant die nog beter inspeelt op de behoeften van een kind, met een kind kan praten en dingen voor kinderen kan opzoeken. Als je niet uitkijkt en de boel wordt gehackt, dan kan de robot het kind verkeerde dingen aanleren. Als maatschappij, overheid en commerciële sector moet je hier goed over nadenken en tijdig op inspelen.’

Een robot gebouwd door Deloitte

Kinderen van 10 die straks een robot kunnen maken: hoe moeten we ons op deze ontwikkelingen voorbereiden?

‘Door het vooral te leren kennen en dat niet uit te stellen. Je kunt deze ontwikkeling niet omarmen als je het niet goed begrijpt. Dus moet je de ruimte krijgen en creëren om hiermee te experimenteren. Deze proeftuin waarbij we zelf een robot hebben gebouwd, is voor geen enkele commerciële toepassing ontwikkeld. Het gaat hier om het leeraspect, het experimentele aspect en het verkenningsaspect. We hebben er zoveel van geleerd, met als gevolg dat er ook binnen Deloitte nog meer begrip zal ontstaan voor de enorme mogelijkheden.’

Toch zullen veel mensen huiverig zijn als ze horen wat er allemaal kan met kunstmatige intelligentie.

‘Maar kunstmatige intelligentie (KI) is helemaal niets nieuws onder de zon. We vliegen al een halve eeuw met automatische piloten, in de basis is dat ook een primitieve vorm van KI. Alleen volgen de ontwikkelingen en veranderingen elkaar in hoog tempo op en zal het iedereen gaan beïnvloeden. Dus leer en zorg dat je niet verrast wordt. Het is ook gewoon erg leuk en leerzaam om je in de materie te verdiepen. ‘

Sommige mensen hebben al een huisrobot. Gaat dat niet te ver?

‘Misschien wel. Mensen blijven sociale wezens die het meest geven om mensen en dieren. Maar het is wel goed voor de discussie, of je een extra gezinslid in de vorm van een robot in huis moet willen halen. Ik denk niet dat veel mensen die behoefte hebben.’

Wil je met Naser Bakhshi van gedachte wisselen, neem dan contact met hem op.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.