Coachartikel

Stop met jezelf ontmenselijken in een sollicitatietraject

Ik ben een ambitieuze, leergierige, proactieve spin in het web. Ik probeer mezelf en mijn omgeving altijd te empoweren. Ik parkeer nooit problemen, daar accelereer ik juist op. Ik ben een klankbord, waarop je kunt aanhaken. Ik ben een overpakker en een aftikker. Ik speel altijd kort op de bal, zet projecten op de rails en weet hoe ik een project van een complexe materie moet aanvliegen.
Ik, ik, ik, bla bla bla bla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla.

Ontmenselijken dus, of in gewone mensentaal, heel veel nietszeggende onzin gebruiken om jezelf te omschrijven. En dat doen we vaak in sollicitatietrajecten. Maar waarom eigenlijk? Omdat we denken dat het zo hoort? Omdat we denken dat de andere kant van de tafel dat wil horen? Schiet mij maar lek. Het is de zakelijke variant van: veel geblaat en weinig wol.

Want wat zeg je nu precies? Wat wil je vertellen? Waar wil je mensen van overtuigen? Je wilt toch vertellen wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Praat dan gewoon klare taal! Als je een techneut bent, dan praat je over techniek, ben je een HR-adviseur dan praat je HR en als je een online marketeer bent dan praat je online marketing. Stop met in algemeenheden praten, praat over jezelf.

Durf te vertellen wie jij bent, en maak daar vooral geen slap aftreksel van waarvan je denkt dat anderen het willen horen. Vertel-over-jezelf! Over de projecten die je met veel passie hebt gedaan, over de teams en bedrijven die je fantastisch vond (of juist niet) en waar je naartoe wilt groeien in de toekomst. Zeg niet dat je ambitieus bent, maar vertel wat je ambitie is. Dat zegt iets over jou, over je toekomst en of je dat gaat vinden in de baan waarover je in gesprek bent.

Stop eens met al dat middelmatige geneuzel en beken kleur. Pas wanneer je dat doet, kan je echt bepalen of een match ook echt een match is.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.