Coachartikel

Opvallen op LinkedIn doe je zo

75% van de beroepsbevolking maakt gebruik van LinkedIn. Het staat bekend als het zakelijke medium platform en is gericht op netwerken. Een uitstekende plek voor het vinden van een nieuwe baan of voor het vinden van een nieuwe cliënt.

Maar hoe zorg je dat je opvalt op LinkedIn? En dat je mensen attendeert op jouw profiel? Want via jouw profiel komen ze bij jou, en dat is wat je wilt als je op zoek bent naar een nieuwe baan of een volgende klant.

Zorg dat je opvalt
Je kunt de aandacht op verschillende manieren naar je toe trekken. Onder andere door het schrijven van artikelen en het plaatsen van posts. Ik merk echter dat veel van mijn klanten moeite hebben met dit laatste. Posten kost (te veel) tijd en vraagt van je dat je originele content deelt. Met name dat laatste vinden veel mensen lastig.

Daarom deel ik graag een andere manier die enorm goed werkt, de aandacht naar jou toe trekt en minder tijd en moeite kost. Dat is het geven van commentaar op andermans posts.

Dit is hoe het werkt
Je gaat naar een post van iemand anders en onder die post geef je een reactie, jouw commentaar. Je kunt op verschillende manieren commentaar leveren. Ik noem er vier:

  1. Schrijf iets in de trant van “Goede post” of “Ja dat ben ik met je eens” (geeft aan dat je de post hebt gezien, maar voegt verder niet veel toe).
  2. Schrijf een reactie in een aantal zinnen (geeft aan dat je de post hebt gelezen en wat jij er van vond).
  3. Stellen van een vraag naar aanleiding van de post (wordt erg gewaardeerd doordat de schrijver van de post dan wordt uitgenodigd om te antwoorden en er zo meer interactie op gang komt onder post).
  4. Geef naast een reactie ook duidelijk jouw standpunt weer in de reactie die je geeft. Dus de zinnen die je schrijft geven jouw professionele kijk op zaken weer (hiermee geef je niet alleen aan dat je de post hebt gelezen, je geeft ook inhoudelijk een reactie. De schrijver van de post kan hier weer op reageren).


Voordelen
Door op posts te reageren val je op. Meer dan je denkt. Uiteraard maakt het uit hoe je reageert. Maar om te beginnen, is een korte reactie, zoals ik aangeef onder punt 1 een goede start.

Het zorgt ervoor dat jij meer zichtbaar bent op LinkedIn (zichtbare stappen wel te verstaan) en dat jij opvalt. Wil je zorgen dat de schrijver van de post, ziet dat jij hebt gereageerd? Vergeet dan niet hem/haar ‘te taggen’.

Dat doe je door @ + naam van de auteur. Je weet dat je ‘tag’ gelukt is wanneer de naam van de auteur van kleur verandert. De naam wordt vet gedrukt of blauw, om aan te geven dat deze direct linkt naar het profiel van de auteur.

Opvallen
Als je het echt goed wilt doen en je wilt mensen het snelst naar jouw profiel brengen, dan is het belangrijk dat mensen jou niet alleen gaan zien, maar dat je ook opvalt vanwege de mening die jij hebt. Daarom is punt 4 de beste manier om te zorgen dat je opvalt. Wat nog beter werkt, is om vooral te reageren op posts van de mensen bij wie je wilt opvallen.

Zo wordt je uitgenodigd
Wat jouw zichtbaarheid nog een extra zetje geeft, is wanneer je naar de betreffende post gaat, via hun profiel. Het profiel van de auteur.

Stel jij wilt een baan bij Janine in het team. Iedere dag ga je naar Janine’s profiel, bekijk jij haar laatste post en laat je daar een comment achter.

Zo ziet Janine dat jij haar profiel hebt gezien en ze ziet je daarna reageren op haar posts, dat valt op. Doe je dit niet één keer, maar iedere keer, dan gaan ze zeker kijken wie je bent en wat je doet. Als jij dan zorgt dat jouw profiel helemaal in orde is, dan maakt dit, dat ze vanzelf naar je uitreiken.

Laat me weten hoe het gaat, ik ben benieuwd.

Over Yvonne Dam
Yvonne begon haar loopbaan als internationaal belastingadviseur. Daarna is ze op zoek gegaan naar een andere uitdaging. Zij heeft gedurende haar carrière in 4 landen gewoond en meer dan 20 jaar in senior consultancy posities gewerkt. In Londen is zij in 2017 haar eigen coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij essentieel.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.