Coachartikel

Maak je verhaal persoonlijk, pas dan val je echt op

De laatste maanden coach ik veel starters. Studenten in dit geval. Nu is het moment dat starters op de (arbeids)markt komen meestal nogal seizoensgebonden. Wanneer de studie jaargangen tot hun einde komen, dan komen de studenten op de markt. Nog even een zomertje festivallen en er dan tegenaan. Alleen lijkt er dit jaar een soort stuwmeer aan studenten te ontstaan. Er zijn inmiddels een aantal golven studenten op de arbeidsmarkt gesmeten, maar door corona lijken er amper studenten aangenomen te worden. En hoe val je dan op? In een stuwmeer vol starters met vrijwel allemaal hetzelfde papiertje.

De titel van dit column doet het natuurlijk al een beetje vermoeden. Je maakt je verhaal persoonlijk. Als je allemaal eenzelfde papieren achtergrond hebt, dan maak je je verhaal persoonlijk. En dat is nu juist wat ik bij veel starters en studenten zie ontbreken. Ze schrijven feilloze, perfecte maar vooral liefdeloze brieven. Zonder enige kraak of smaak, zonder een persoonlijke touch, vergeven van maatschappelijk verantwoorde en daardoor veelal doodsaaie oneliners. Ze lijken veel drukker te zijn met niet het verkeerde te zeggen, dan met het juiste te vertellen. Het is allemaal zo doodvermoeiend middle of the road.

Juist wanneer iedereen op papier hetzelfde niveau heeft is het noodzakelijk dat je laat zien wat je nog meer in huis hebt, wat je drive is, waarom je ergens wilt werken en dat je laat zien dat je begrijpt wat een bedrijf doet. Waarom wil je ergens werken, wat doet dat met jou en wie ben jij. Stap af van die tien in een dozijn brieven en val op.

En hoe val je dan op? Maak je verhaal specifiek. Vertel niet alleen dat je een ‘mensen-mens bent die graag andere enthousiasmeert’, maar vertel een verhaal waaruit dat blijkt. Hoe specifieker hoe beter. Vertel niet dat je graag bij bedrijf X wilt werken ‘omdat ze echt geven om mensen’. Maar pak een specifieke case, nieuwsbericht of project van de website en vertel dat wat met je doet. Maak het specifiek en blijf weg van de algemene, en vooral saaie verhalen.

Durf anders te zijn. Durf op te vallen. Durf jezelf te zijn.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.