Coachartikel

Ik vraag me regelmatig af, wat wil je me nu eigenlijk vertellen?

We zenden de hele dag boodschappen uit. In woorden, in beelden. Verbaal en non-verbaal. Maar de vraag is, communiceren we ook echt?

De Dikke Van Dale omschrijft communicatie als: com·mu·ni·ca·tie (de; v; meervoud: communicaties). 1. overdracht of uitwisseling van informatie; verbinding, verkeer. En in die laatste twee woordjes, daar zit juist de crux. Want zenden we boodschappen uit, of maken verbinding en (communicatie)verkeer. Soms heb ik het gevoel dat het zenden om het zenden is. Dan vraag ik me oprecht af, wat probeer je me nu in godsnaam te vertellen?

En dat, je raadt het al, gaat nu ook bij sollicitaties op. We zenden en zenden, we roepen en blaten. We doen maar wat, zonder er echt over na te denken wat we nu precies willen vertellen. Welke verbinding willen we leggen, met wie doen we dat en hoe gaan we dat doen? We vergeten op voorhand te bepalen wat we willen vertellen, aan wie we dat willen vertellen en vooral hoe we dat willen gaan vertellen. En daar ligt nu juist de basis van een goede communicatie.

Daarom vraag ik je voordat een cv gaat opstellen, voordat je een motivatiebrief gaat schrijven of een sollicitatiegesprek ingaat om de volgende drie zaken helder te hebben.
1. Wat ga je precies vertellen?
2. Aan wie ga je iets vertellen?
3. Hoe ga je dat vertellen?

Pas wanneer je antwoord hebt op die drie hele simpele vragen, kun je pas echt een verhaal gaan vertellen.

Wat, wie en hoe. Pas als je dat helder hebt, kan je echt beginnen met communiceren.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.