Coachartikel

Durf echt een verhaal te vertellen wanneer je gaat solliciteren

Het is een soort “marketingtechnische open deur”: : verkoop je een trouwjurk, of verkoop je de mooiste dag van iemands leven? Het stukje stof zal er kwalitatief niet beter door zijn, de jurk niet minder wit, maar het verhaal dat je rond die jurk kunt vertellen is totaal anders. Het heeft er namelijk alles mee te maken hoe je de jurk aan de man/vrouw brengt. Het gaat erom met welke voorbeelden je schermt en welk gevoel je de uiteindelijke klant geeft. Hetzelfde gaat ook op voor sollicitanten. Ben jij iemand die goed past op een vacature, of ben je de oplossing voor alle problemen van de werkgever? Ben jij de jurk of de mooiste dag ooit? Ik zou het wel weten, laat mij maar die tweede optie zijn.

Nu hoor ik je al vragen: Lekker verhaal Freek, maar hoe doe je dat dan? Eigenlijk is dat best simpel. Laten we als voorbeeld nu eens de jurk nemen. Wanneer je deze verkoopt door het simpel opsommen van losse elementen, dan ontstaat er eigenlijk nooit een mooi verhaal. Wanneer deze van katoen is, gebroken wit, een sluier en een fijn pasmodel heeft dan komt het allemaal wat droogjes over. Feitelijk, emotieloos en vooral fantasieloos. Hetzelfde gaat op als je het over een sollicitatie hebt. Wanneer je tijdens een sollicitatiegesprek kurkdroog alle feiten op tafel legt gaat dat ook niet echt heel krachtig overtuigen. Dat je met softwarepakket X, Y en Z kunt werken, metsel-methode Q onder de knie hebt of ervaring hebt met de zorg voor patiënt type H. Het is een opsomming van feiten die een werkgever net zo goed uit je cv had kunnen halen.

Het wordt pas echt interessant en overtuigend wanneer je iemand meeneemt in een verhaal. Hoe loop je in die prachtige jurk door de kerk, alle ogen op je gericht, de familie trots, die vervelende zus jaloers. Even ben je het middelpunt van de hele wereld. Dat voel je, dan breng je al die losse feitelijke elementen in een verhaal samen en maak je daarmee een verhaal. Dit kan je als sollicitant ook doen. Naast al die feitelijke opsommingen raad ik sollicitanten ook altijd aan te vertellen over hun mooiste projecten, ervaringen en anekdotes uit het werkveld. Neem een werkgever mee in jouw verhaal. Vertel over hoe je alles wat je kunt in de praktijk brengt. Wanneer ben je nu echt trots? Wat zet je nu echt neer?

Succesvol solliciteren en jezelf onderscheiden valt of staat met het vertellen van een verhaal. Een overtuigend verhaal. Wees die mooiste dag, niet die witte jurk.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.