Coachartikel

De valkuil voor veel sollicitanten: een functietitel zegt niet zoveel

Laat ik nog maar even doorgaan op mijn vorige column, over het gapende gat tussen de vacature en de werkvloer. In hetzelfde straatje staat het volgende fabeltje: alle functies met een gelijknamige functietitel zijn hetzelfde. Dat is dus niet zo, in de verste verte niet zelfs. Toch zoeken we in onze zoektocht naar de ideale baan eerder op een functietitel dan op de inhoud van een functie. Tja, en dan gaat het dus heel vaak mis. De vraag is dus, zoek je op de functie of de inhoud?

Eigenlijk had ik die vraag in de intro al wel zo’n beetje beantwoord. Je zoekt namelijk niet op een functietitel, dat is slechts een labeltje. Het gaat erom wat er onder die functietitel hangt. Wat zijn je taken en verantwoordelijkheden? Want ik kan je één ding vertellen: wat een crediteurenadministrateur bij bedrijf A doet zal altijd verschillen van wat een crediteurenadministrateur bij bedrijf B doet.

Dat zit hem niet alleen in het feit dat je het voor een ander bedrijf, op een andere locatie en met andere mensen doet. Maar dat verschilt net zo in het takenpakket, de verantwoordelijkheden, het team, de klanten, de projecten en de processen. Wat bij bedrijf A een projectleider heet, dat is bij een ander bedrijf een projectmanager. Wat bij het ene bedrijf een creatief heet, is bij het andere bedrijf een strateeg. De functietitel is slechts een naampje dat een bedrijf zelf op een functie mag plakken.

Verruim daarom als werkzoekende je scope, zoek niet alleen op dat ene afgekaderde titeltje. Zoek op inhoud, op taken, op systemen en processen. Zoek niet op een functie, maar op een bedrijf en kijk daar eens rond bij de vacatures. Wat zoeken ze nu precies, en nog belangrijker: wat ga je daar doen.

Staar je niet blind op de functietitel, het gaat erom wat je gaat doen.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.