branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Arnold Mars: ‘Het is de bedoeling dat onze organisatie ook in de toekomst een familiebedrijf blijft.’
Arnold Mars: ‘Het is de bedoeling dat onze organisatie ook in de toekomst een familiebedrijf blijft.’ Yvette Wolterinck
Bedrijfscontinuïteit in een familiebedrijf

‘Onze kracht? We doen alles vanuit liefde’

Liefde. Dat is waarschijnlijk niet de eerste term die bij je opkomt als het gaat om het zeker stellen van de toekomst van een bedrijf. Maar dat zo’n emotioneel geladen waarde meer oplevert dan een wat koudere zakelijke benadering bewijst het zeer succesvolle softwarebedrijf AFAS.

De Inspiratielaan in Leusden. Hier bevindt zich een spiksplinternieuw gebouwencomplex met een theater, restaurant, sportvoorzieningen en opleidingsmogelijkheden. Daarbij is het ook nog eens het hoofdkantoor van AFAS. De bijna zeshonderd medewerkers hebben het zelf overigens over hun ‘clubhuis’. Koningin Máxima was op 5 november 2021 bij de feestelijke opening aanwezig. Eerder dit jaar werd AFAS uitgeroepen tot beste Nederlandse bedrijf (MT500) en daarnaast onlangs ook nog eens tot beste werkgever van Europa (Great Place To Work).

Familiestatuut

Kortom: het familiebedrijf in Leusden heeft de wind in de zeilen. En dat willen ze uiteraard zo houden. Om de cultuur en het gedachtengoed van het bedrijf vast te leggen en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen, hebben de families Mars en Van der Veldt onlangs een familiestatuut opgesteld. „Wat er in dat statuut staat is zeker niet nieuw, maar voor een groot deel gebaseerd op de waarden die altijd al in dit bedrijf aanwezig waren. Zo is alles wat we doen gebaseerd op vertrouwen. Dus of het nu gaat om onze familie, onze medewerkers of onze klanten: we gaan altijd uit van hun goede bedoelingen”, benadrukt cfo Arnold Mars.

Een sterke cultuur

„Naast Vertrouwen behoren ook Gek, Familie en Doen tot onze vier kernwaarden”, vervolgt hij. „Zo bouwen we aan een sterke cultuur die voor iedereen herkenbaar is. En door een en ander op papier te zetten, is het makkelijker om dat soort principes ook door te geven aan de generaties die na ons komen. Want het is wel de bedoeling dat dit in de toekomst een familiebedrijf blijft. We doen dus géén overnames en willen ook niet overgenomen worden. Punt. Zo staat dat ook letterlijk in ons familiestatuut. En afwijken van die regel kan alleen na instemming van moederbedrijf Marvel én onze raad van commissarissen. De Marvel Holding hebben wij overigens zelf opgericht om onze onafhankelijkheid te behouden en continuïteit op de langere termijn te waarborgen.”

De tweede generatie

Als Arnold het over ‘wij’ heeft, heeft hij het niet alleen over zijn eigen familie, maar ook over de familie Van der Veldt. Dat zit zo: Arnold is de zoon van Piet Mars, die vijfentwintig jaar geleden samen met Ton van der Veldt aan de basis stond van AFAS. Bas van der Veldt, de zoon van Ton, is momenteel de ceo van het bedrijf. Arnold en Bas namen in 2009 het stokje van hun vaders over en leiden het familiebedrijf sindsdien samen. Zij zijn dus de tweede generatie. En ze hopen dat er na hen nog een derde generatie aan het roer van AFAS komt. En daarna nog veel meer generaties. Ze gaan dus echt voor de lange termijn en dat uit zich ook in de strategische keuzes die ze maken. „Voor volgend jaar hebben we de ambitie om twaalf procent meer omzet te draaien. Die groei willen we vooral gebruiken voor toekomstige investeringen. Om een innovatief bedrijf te blijven dat snel in kan spelen op nieuwe ontwikkelingen, is een stabiele financiële basis essentieel.”

Oog voor gezamenlijk belang

We gaan even terug naar 2009. Arnold was toen nog maar 28. Best jong voor een cfo. „Dat was best een grote overgang”, weet Arnold nog goed. “Opeens merkte ik dat mensen mij anders gingen behandelen, alleen vanwege mijn nieuwe functie. Het kan verleidelijk zijn om daarin mee te gaan. En eerlijk gezegd, had ik in die beginperiode ook de neiging om beslissingen te nemen zonder eerst goed naar anderen te luisteren. Maar dat voelde niet prettig. Ik vind het belangrijk om met beide voeten op de grond te blijven staan. Dat is dan ook iets wat ik elke nieuwe directeur zou willen adviseren: stel je kwetsbaar op en stel je open voor feedback. Doe je dat niet, dan ontstaat er al snel een kloof tussen jou en de medewerkers in je bedrijf. En dat terwijl je het juist samen moet doen. Je kunt een groot bedrijf niet in je eentje klaarstomen voor de toekomst. Bij AFAS hebben we er allemaal belang bij dat we goede bedrijfsresultaten behalen en op een plezierige manier kunnen werken. Wat dat betreft, zien we AFAS als een grote familie. Vandaar ook dat we het in ons familiestatuut zo expliciet over liefde hebben. Dat woord past echt bij onze cultuur.”

De missie

Het familiestatuut van AFAS is ook nadrukkelijk bedoeld om te inspireren. „Op dit moment gaat het heel goed met ons bedrijf. Maar we zitten wel in een business waarbij het belangrijk is om constant te blijven innoveren”, weet Arnold. „Doen we dat niet, dan komen we al snel in de problemen. Daarbij weet je natuurlijk nooit wat de toekomst nog gaat brengen. Er kan van alles gebeuren. Maar als je als bedrijf een solide basis hebt, ben je beter in staat om met tegenslagen om te gaan. Daarbij helpt het als je weet waarom je bedrijf bestaat en waar je klanten mee helpt. En dan niet alleen nu, maar ook in de toekomst. In ons geval is dat: met behulp van automatisering overbodig werk laten verdampen en werkplezier vergroten. Een mooie missie, die ongetwijfeld ook nog relevant is als een volgende generatie het roer van ons overneemt. En hopelijk zijn dat familieleden. We gaan het zien!”

(Tekst: Menno de Boer)

Ondernemen is vooruitkijken #meedenkers

Ondernemen is vooruitkijken. ABN AMRO denkt graag met je mee. Met onze kennis en ervaring helpen wij je met het waarborgen van jouw bedrijfscontinuïteit. Bijvoorbeeld met kennis over het opstellen van een familiestatuut. Want met een heldere toekomstvisie blijft jouw bedrijf ook in de toekomst relevant. Ontdek meer op www.abnamro.nl/meedenkers

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.