Sponsored content
Sponsored content
Haal het beste uit internet

Privacy, het is deels (g)een keuze

Wie niks te verbergen heeft, hoeft niks te vrezen. Dat is een mooie gedachte. Mensen die zich zorgen maken over hun online privacy horen hem vaak. Maar privacy gaat niet over de angst dat geheimen openbaar worden gemaakt. Privacy gaat om de keuze onze persoonlijke gegevens te beschermen wanneer wij dat willen. De een deelt zijn leven op Instagram, de ander weert de slimme meter uit zijn meterkast. Dat zijn persoonlijke grenzen. Keuzes die we onderling kunnen respecteren.

Vind je het leuk dat je alleen advertenties ziet die precies bij jou passen?

Maar wat laat jij online achter zonder dat je dat weet? Je bezoekt websites, downloadt apps, deelt in social media. Zonder de voorwaarden te lezen, accepteer je cookies. Je belt via internet en kijkt digitale televisie. Iedere uiting online is een persoonlijke. Dat kan leiden tot groter gemak. Wanneer we boeken en films krijgen aanbevolen. Of wanneer een webshop ons producten laat zien die we ook leuk vinden. Maar wat als jouw persoonlijke gegevens onbewust bij adverteerders belanden? Vind je het leuk dat je alleen advertenties ziet die precies bij jou passen? Vind je het ook leuk dat algoritmes steeds complexere klantprofielen samenstellen? Niet alleen je BSN staat in databases. Ook je leeftijd is bekend, je woonplaats, je aankopen, je likes en je vrienden. Wil je dat nieuws daarop wordt afgestemd? Of zoekresultaten? Privacy is ook vrijheid. Vrijheid om te kiezen welke informatie jij ziet en wie jouw persoonlijke gegevens krijgt.

Wanneer de dienst gratis is, ben jij het product

Persoonlijke gegevens zijn goud waard. Neem Facebook als voorbeeld. Het bedrijf is miljoenen waard en toch is de dienst gratis. Google idem dito. Wanneer de dienst gratis is, ben jij het product. Stel jezelf de vraag: waarom hebben apps toegang nodig tot jouw telefoonnummer, locatie en contactenlijst? Geef jij hen die toegang? En dan zijn er nog de illegale manieren waarmee op jouw gegevens wordt gejaagd, ook met het doel er geld aan te verdienen.
Cookies zijn soms handig, omdat ze voorkomen dat je iedere keer moet inloggen op een website. En dankzij cookies zijn zoekresultaten meestal relevant. Maar met het accepteren van cookies geef jij toestemming dat een website een tekstbestandje op jouw harde schijf zet. Zo kan een website de ene gebruiker onderscheiden van de andere. Het verschaft marketingmensen en adverteerders data over welke pagina’s jij bezoekt en hoe lang. Het gevolg is dat de volgende keer dat wat jij ziet wordt afgestemd op jouw vorige bezoek. Dat zou kunnen betekenen dat jij nooit iets nieuws ziet, tenzij een ander bepaalt dat dit goed voor je is. Hoeveel vrijheid is dat? Daarbij verdwijnen sommige cookies zodra je de browser afsluit, andere zijn hardnekkiger. Maak er dus een gewoonte van om met grote regelmaat cookies te verwijderen. Dit kan in het instellingenmenu van de browser die je gebruikt.

Iedereen zou online veilig moeten zijn

XS4ALL is ruim twintig jaar geleden opgericht door hackers en pioniers. Wij kennen de waarde van vrije en ongecensureerde uitwisseling van gegevens, informatie en ideeën. Voor iedereen. Het was de kerngedachte van onze oprichters en de basis van XS4ALL. Maar we kennen ook de risico’s. Daarom vinden we het belangrijk om onze klanten te informeren over hoe zij zich kunnen beschermen. Het belang van privacy blijft een van onze kernwaarden. Iedereen zou online controle moeten hebben over zijn gegevens en informatieverstrekking. Toch worstelen ook wij met de spanning tussen een persoonlijke dienstverlening en privacy. Wij hoeven geslacht en geboortedatum van onze klanten niet te weten, maar we willen mensen wel correct aanschrijven met meneer of mevrouw. Wij bewaren de telefoonspecificaties van onze klanten zes maanden, omdat we wettelijk moeten kunnen aantonen dat onze facturen kloppen. Maar ook omdat we onze klanten uitgebreide rekeningen willen geven wanneer zij daarom vragen.
Het is mogelijk het belang van de klant te combineren met het belang van het bedrijf. Om persoonlijke service en diensten te leveren en de privacy te respecteren. Dat is geen makkelijke balans. Maar het is een balans waar wij iedere dag graag aan werken.

PRIVACY-ONDERZOEK XS4ALL
XS4ALL-klanten zijn kritischer en privacy-bewuster zijn dan de gemiddelde Nederlander. Ze beschermen zichzelf goed online. In tegenstelling tot de gemiddelde internetter nemen zij echt actie om hun privacy te waarborgen. Dit blijkt onder andere uit onderzoek dat CentERdata van de Universiteit Tilburg heeft gehouden in opdracht van XS4ALL onder klanten van XS4ALL. Klanten vinden het belangrijk dat er niet van alles met hun persoonlijke gegevens gebeurt, ze vertrouwen er ook op dat XS4ALL gegevens niet doorverkoopt aan derden. Zeker de helft van klanten wil niet dat persoonlijke gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden.

Nog een paar opvallende resultaten:

  • 87% heeft het draadloos netwerk beveiligd met een wachtwoord, vergeleken met 57% van de gemiddelde Nederlander
  • Ongeveer een derde van de klanten gebruikt bewust geen social media
  • 42% gebruikt bewust geen gratis online diensten, vergeleken met 7% van de gemiddelde Nederlander
  • 74% denkt regelmatig uitgebreid na over het verstrekken van persoonlijke gegevens op internet, vergeleken met 21,5% van de gemiddelde Nederlander
Meer lezen
Meer weten over wat internet van je weet? Lees het boek ‘Je hebt wél iets te verbergen’ van Maurits Martijn & Dimitri Tokmetzis. Het is een toegankelijk boek voor leken en deskundigen en voor 18 euro te koop in de kiosk van journalistiek platform De Correspondent.