Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Carlo van de Weijer is Director Smart Mobility aan de TU Eindhoven: "Ook auto's kunnen al doende leren."
Carlo van de Weijer is Director Smart Mobility aan de TU Eindhoven: "Ook auto's kunnen al doende leren." Marieke Duijsters

Volvo deelt data veiligheid met concurrentie

Kunnen slimme auto’s echt ongelukken voorkomen? En welke rol speelt data daarin? Volvo verzamelt al jaren gegevens en deelt die met de concurrentie. Het doel: het verkeer veiliger maken.

Data, data en nog eens data: het is onmisbaar om de veiligheid in het verkeer te verbeteren. Dr. ir. Carlo van de Weijer, Director Smart Mobility aan de TU Eindhoven weet dat als geen ander. “Minder doden in het verkeer bereik je niet zónder data te verzamelen.”
Ook autofabrikanten weten dat. Zo heeft Volvo zich ten doel gesteld dat vanaf het jaar 2020 niemand nog ernstig gewond raakt of om het leven komt bij een aanrijding in een nieuwe Volvo. Het verzamelen en delen van data en nieuwe uitvindingen, is cruciaal op weg naar dat doel.

Al zestig jaar onderzoek

De Zweden zijn daar niet gisteren mee begonnen: al meer dan zestig jaar doen ze onderzoek naar ongevallen. Zodra er een ongeval plaatsvindt, rukt een team van experts uit om ter plekke de omstandigheden vast te leggen en te analyseren, terwijl de auto’s uitgebreid worden onderzocht.
Tienduizenden echte ongelukken zijn op deze manier al geanalyseerd door experts van het Safety Centre van Volvo in Gotenburg. Het doel: de volgende generatie auto’s nóg veiliger maken. Al deze gegevens liggen vast in een digitale databank die door iedereen te raadplegen is.

Al doende leren

De laatste jaren komen daar nieuwe databronnen bij. Dankzij computers aan boord en connected cars zijn er nog veel méér gegevens beschikbaar. Er kan dus ook nog veel meer worden gedeeld. Van de Weijer: “Net zoals wij mensen leren van de dingen die we onderweg meemaken, leren slimme nieuwe auto’s continu van de omstandigheden onderweg. Ze worden dus al rijdende steeds slimmer. Als die data wordt verzameld en gedeeld met andere auto’s, gaat het leren nóg sneller, omdat de voertuigen zo ook weer van elkaar leren. Bovendien kunnen auto’s binnenkort rechtstreeks met elkaar communiceren. Ze kunnen elkaar volautomatisch waarschuwen voor onvoorziene gevaarlijke situaties die door allerlei sensoren en camera’s worden gedetecteerd. Denk aan een plotselinge file of olie op de weg.”

Oude auto’s ‘verversen’

Maar gaat die data ons daadwerkelijk helpen op weg naar nul verkeersslachtoffers?
Van de Weijer: “We kunnen het inderdaad heel moeilijk verantwoorden om nog brokken te maken. Maar we moeten ons realiseren dat nog lang niet alle auto’s voorzien zijn van de laatste technologie, laat staan dat ze connected zijn. Zo’n zestig tot zeventig procent van de ongevallen die nu gebeuren, had voorkomen kunnen worden met techniek die al op de plank ligt, maar nog niet in alle auto’s zit. Nederland heeft een relatief oud wagenpark; een snellere verversing zou veel doen voor het veiliger maken van het verkeer.”

Ongelukken voorkomen

Dat werkt zo: nieuwe auto’s die zijn uitgerust met camera’s en sensoren, verzamelen gigantisch veel gegevens. Die kunnen niet alleen het real time wereldbeeld van die auto’s verbeteren, maar ze kunnen ook worden gebruikt om navigatiekaarten nog nauwkeuriger te maken.
Van de Weijer: “Dat komt de veiligheid ten goede omdat auto’s daardoor veel preciezer weten waar ze zich op de weg bevinden en wat er rondom hen gebeurt. Er ontstaat zodoende een gesloten datacirkel die ervoor zorgt dat auto’s steeds meer weten en dus veel veiliger worden. Straks weet jouw auto exact dat je op een bepaald stuk weg te hard rijdt voor de bocht die verderop ligt – en de auto kan dan, vaak ongemerkt, ingrijpen. Dan wordt het erg lastig om toch nog een ongeval te veroorzaken als bestuurder.”

Samenwerking

Volvo’s doel zou dus goed haalbaar kunnen zijn?
Van de Weijer: “Heel extreme situaties zijn nooit uit te sluiten. Als er in de stad vanachter een blinde hoek een vrachtwagen aankomt met een veel te hoge snelheid, dan is het heel lastig een ongeval te voorkomen. Ook voor een moderne auto. Maar we komen een heel eind. Kijk eens hoe veilig vliegtuigen zijn geworden: daar is het vrijwel onmogelijk voor de bemanning om ongelukken te maken, vooral omdat mens en computer daar goed samenwerken. Die balans is overigens essentieel; de huidige problemen van Boeing tonen dat ook aan. De computer moet ook niet té veel macht krijgen.”

Volvo deelt zestig jaar kennis over veiligheid

Een autofabrikant die zijn onderzoeksdata over veiligheid niet geheim houdt maar juist deelt met concurrenten? Klinkt ongelofelijk, maar het is precies wat Volvo doet. Dat begon al in 1959 toen Volvo de driepuntsgordel introduceerde. Volvo deelde die uitvindingen met andere fabrikanten, met als doel het verkeer veiliger te maken. Sindsdien heeft de driepuntsgordel naar schatting meer dan een miljoen mensenlevens gered.

Data over veiligheid delen
Hetzelfde doet Volvo nu met alle andere data die het heeft over veiligheid. “Op basis van al onze data hebben we onze auto’s zo veilig mogelijk gemaakt voor de realiteit”, zegt professor Lotta Jakobssen, werkzaam bij Volvo’s Safety Centre in het Zweedse Gotenburg. “We hopen dat andere autofabrikanten onze kennis zullen gebruiken, met als resultaat een veiliger verkeer voor alle weggebruikers.”


Sinds de driepuntsgordel heeft Volvo aan de wieg gestaan van vele veiligheidsinnovaties.

Hoe kan data autorijden veiliger maken? Bekijk en beluister het hier