Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Chris Hottentot, ADAS-expert bij ANWB: “Als consumenten vragen hebben over autoveiligheid, gaat het vrijwel altijd over nieuwe rijhulpsystemen."
Chris Hottentot, ADAS-expert bij ANWB: “Als consumenten vragen hebben over autoveiligheid, gaat het vrijwel altijd over nieuwe rijhulpsystemen." Marieke Duijsters

Waarom we steeds hogere verwachtingen stellen aan de veiligheid van auto’s

Voor veel autokopers was veiligheid een tijd lang niet zo interessant. Sinds ABS en airbags standaard zijn, lijkt goede bescherming ‘gewoon’ de norm. Maar de opkomst van autonome rijsystemen schudt het speelveld flink op: veiligheid heeft weer volop de belangstelling van consumenten.

Als je gezond bent, heb je duizend wensen. Als je ziek bent, heb je er maar één. Precies zo is het ook met de veiligheid van auto’s: zo lang het goed gaat, speelt de bescherming die bolides bieden voor autokopers een heel bescheiden rol. Prijs, styling, uitrusting en rijdynamiek staan veel hoger op de prioriteitenlijst. Veiligheid lijkt een non-issue, een vanzelfsprekendheid, een commodity. Totdat… precies!

De standaard is hoog
“Als je een nieuwe auto koopt, verwachten consumenten simpelweg dat die veilig is”, merkt ook ADAS-expert Chris Hottentot van de ANWB. “Internationale Euro NCAP-tests met hun sterrenrating maken met name de botsveiligheid heel zichtbaar. Daardoor is de standaard in de industrie omhoog gegaan en vallen eventuele rotte appels zichtbaar door de mand. Ook airbags, ABS en elektronische stabiliteitscontrole zijn tegenwoordig allemaal standaard. Consumenten verwachten niet anders.”

ADAS verplicht vanaf 2022

Dit wordt nog eens versterkt door de opkomst van advanced driver assistance systems (ADAS), oftewel elektronische rijhulpsystemen. Die vormen de opmaat naar volgende niveaus van autonoom rijden. Zulke technieken moeten flink gaan helpen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Alleen al een systeem als intelligente snelheidsregeling zou volgens Europese berekeningen het aantal dodelijke verkeersongevallen (nu jaarlijks 25.300 per jaar) met twintig procent kunnen verlagen. Daarom heeft de Europese Commissie besloten dat een aantal van deze voorzieningen – zoals een noodremsysteem, rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning – in 2022 verplicht worden op alle nieuwe personenauto’s.

Opkomst en wildgroei

Daarmee is veiligheid opeens hot. “Als consumenten vragen hebben over autoveiligheid, gaat het vrijwel altijd over nieuwe rijhulpsystemen”, merkt Hottentot. De ADAS-lijst telt inmiddels meer dan 140 systemen, allemaal met verschillende namen en vaak (deels) overlappende functionaliteit. Die opkomst – en wildgroei – was voor de ANWB, in samenwerking met partners, reden om ADAS goed onder de loep te nemen. In 2015, 2016 en 2017 deed men onderzoek naar het gebruik van cruise control met afstandsradar, lane keeping systemen en noodremsystemen. Hottentot: “De uitkomst: die systemen helpen, maar hebben ook bijeffecten. Bij gebruik van cruise control met afstandsradar daalde bij 29 procent van de bestuurders de aandacht voor het verkeer. En 13 procent ging andere dingen doen.” Ook lane keeping systemen werkten niet altijd betrouwbaar. “Dan weet je als gebruiker niet of je het systeem kunt vertrouwen en leidt zo’n systeem meer af dan dat het je helpt.”

Uniformiteit en uitleg

Rode draad in al die onderzoeken en enquêtes: er moet meer uniformiteit komen in de werking van ADAS-systemen, en autokopers moeten meer uitleg en training krijgen. Hottentot: “Uit onwetendheid zijn mensen nu geneigd om de werking en mogelijkheden van hulpsystemen te overschatten, wat leidt tot extra veiligheidsrisico’s.” De ANWB dringt aan op meer aandacht voor deze ontwikkeling. Een belangrijke stap is onlangs gezet: op 3 juni jl. heeft de ANWB samen met diverse publieke partijen het ADAS Convenant getekend, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat het veilige gebruik van ADAS in drie jaar met minimaal twintig procent wil verhogen.

Aan wie geef je het stuur uit handen?

In een wereld waarin ADAS en (semi-)autonome rijsystemen nieuwe vragen oproepen, werkt Volvo hard aan het brengen van helderheid. “Want daarmee staat of valt de veiligheid”, vindt Erik Coelingh, Technology Advisor van Volvo’s tech-partner Zenuity. Het veiligheidsimago van het Zweedse aotomerk helpt daarbij. “Noblesse oblige: als mensen een Volvo kopen, verwachten ze topveiligheid. Dat geldt ook voor ADAS, en ook als we over een aantal jaren het stuur volledig uit handen geven.” Vertrouwen is het sleutelwoord, weet Coelingh. “Als je voor het eerst in een zelfrijdende auto gaat zitten, is dat een grote stap. Het vergt vertrouwen om het stuur uit handen te geven. Dat doe je niet zomaar aan elk willekeurig merk.”

Geen compromissen
Daarom heeft Volvo volgens Coelingh sterke kaarten in handen als het gaat om de markt voor autonoom rijden. “Het heeft een enorme staat van dienst én een sterk imago als het gaat om veiligheid. Consumenten verwachten er méér van dan bij andere merken. Dat vertrouwen moet je áltijd waarmaken.” Daarom zijn Coelingh en zijn collega’s compromisloos bij het ontwikkelen van hun rijhulpsystemen. “Wij focussen volledig op betrouwbaarheid, in alles. We introduceren systemen pas als ze bewezen goed zijn én als ze geen ruis geven tussen voertuig en bestuurder. Het is een Volvo – die moet écht veilig zijn.”


Eén van de veiligheidsinnovaties van Volvo: de auto waarschuwt en corrigeert als je te ver naar de andere weghelft beweegt.

Het ultieme doel: geen verkeersdoden meer. Bekijk en beluister het hier