Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Voor iedereen een elektrische auto

De Verenigde Naties deelde onlangs een schouderklopje uit aan Volvo. Best bijzonder voor een autofabrikant. De Zweedse onderneming werd erkend voor zijn baanbrekende elektrificatiestrategie.

De strategie werd vermeld in de laatste publicatie van de UN Global Compact, ‘s werelds grootste duurzaamheidsinitiatief voor bedrijven. Waarom? Omdat Volvo heeft aangekondigd dat vanaf 2019 elke nieuwe auto een elektrische motor zal hebben; een markering van een historisch einde van auto’s met alleen een verbrandingsmotor. Met die aankondiging was het de eerste autofabrikant uit de gevestigde orde die elektrificatie volledig omarmt en het zelfs tot de kern van het productbeleid maakt. Een keerpunt in de autobranche. Inmiddels is het voorbeeld gevolgd door andere autofabrikanten die soortgelijke aankondigingen hebben gedaan.

Duurzaam is de toekomst

Zoals gewoonlijk zijn de Zweden duidelijk in hun keuze, veel uitgesprokener ook dan andere grote autofabrikanten. Dit soort radicale keuzes maken ze wel vaker. Tien jaar terug zei Volvo dat vanaf 2020 niemand meer om het leven mocht komen of zwaar gewond raken in een Volvo. Klare taal, waarvan het erop lijkt dat het gaat lukken om het waar te maken. En enkele jaren geleden besloot het automerk zich volledig toe te leggen op drie- en viercilindermotoren met turbo’s en een relatief kleine cilinderinhoud. Met daaraan gekoppeld de genoemde focus op elektrificatie. Een keuze voor geavanceerde en duurzame technologie in plaats van traditionele luxe. Een gedurfde stap in het ‘premium’ segment van de automarkt. En het werkt: de laatste jaren laten de Zweden een opeenstapeling van verkooprecords zien. Duurzame ambities zijn mooi, maar Volvo doet dit vooral omdat de leiding in Göteborg gelooft dat het de enige juiste toekomst is voor het bedrijf.

Voor de gemiddelde automobilist bereiken de accu’s op een gegeven moment een punt waarop het niet langer rendabel is om ook een verbrandingsmotor mee te nemen

Onderweg naar totale elektrificatie lanceert het Volvo-concern tussen 2019 en 2021 minimaal vijf volledig elektrische auto’s. Deze serie wordt aangevuld met een reeks plug-in hybrides en ‘milde’ hybride opties op alle modellen. De eerste volledig elektrische Volvo zal een compacte auto uit de 40-serie zijn, zegt Henrik Green, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Cars. “Een model dat wereldwijd wordt verkocht en van voor tot achter nieuw zal zijn. Later zullen we ook elektrische varianten van de 60- en 90-serie uitbrengen.

Henrik Green: “Onderweg naar totale elektrificatie zullen we tussen 2019 en 2021 minimaal vijf volledig elektrische auto’s lanceren.”

De accu bepaalt

De vraag is welke rol is weggelegd voor de in Nederland populaire plug-in hybride auto’s. Zijn ze een middel om het gat op te vullen totdat we massaal overstappen op elektrisch vervoer, of worden de twee concepten naast elkaar verkocht in de toekomst? Volgens Green heeft dat alles te maken met de snelheid waarmee de kwaliteit en efficiency van accu’s toeneemt. “Ik zie in de toekomst twee dingen gebeuren. Voor de gemiddelde automobilist bereiken de accu’s op een gegeven moment een punt waarop het niet langer rendabel is om ook een verbrandingsmotor mee te nemen. In plaats daarvan is het beter om de grootte van het batterijpakket aan te passen om het bereik te dekken dat je nodig hebt. Op dat moment geeft een meerderheid van de klanten de voorkeur aan volledige EV’s. Simpel. Tegelijkertijd zullen sommige automobilisten regelmatig echt lange afstanden moeten blijven afleggen. Bedenk dat Volvo auto’s verkoopt over de gehele wereld en niet alleen in verstedelijkte gebieden in West-Europa!”

Steeds kleinere benzine motoren

Zeker is dat het volume van elektrische auto’s vanaf 2019 aanzienlijk zal stijgen. Zal de aardverschuiving die daarna komt, worden veroorzaakt door de consument of door regelgeving vanuit de overheden? “Het is aan ons om te voorspellen hoe snel de kwaliteit van accu’s zal verbeteren”, aldus Green. “Ik denk dat we rond 2019 of 2020 een elektrische auto kunnen aanbieden die de behoefte van veel klanten dekt. En nogmaals, wij blijven geloven in plug-in hybrides. Door die verder te ontwikkelen kunnen we steeds kleinere benzinemotoren gebruiken. Stel je voor: een driecilinder met 200 pk gecombineerd met een elektromotor zou een prima pakket zijn voor grote Volvo’s. Bovendien vragen klanten steeds minder naar een bepaald aantal cilinders of vermogen. Ze willen een snelle, soepele, stille auto, dat wel. Ik zou bijna zeggen dat een toekomstige klant een behoorlijk technische nerd zou moeten zijn om echt de moeite te nemen om uit te zoeken of de auto drie of vier cilinders heeft, zeker als de motor gekoppeld is aan welke elektrificatie dan ook.”