Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Vergeet wat je weet over auto’s; dit wordt de toekomst

De autowereld zal de komende decennia flink worden opgeschud. Gebruik, impact en bezit van auto’s: het gaat allemaal veranderen.

Riemen vast: de auto zoals we die nu kennen, zal compleet veranderen. Hetzelfde geldt voor het begrip mobiliteit in onze levens van alle dag. De autosector staat aan de vooravond van niets minder dan een revolutie. Immers: een steeds groter deel van de wereldbevolking leeft in grote steden, en die stedelijke gebieden moeten duurzamer worden. Groener, schoner en veiliger. Hoe? Henrik Green, senior vice president research & development bij Volvo, ziet drie trends: mobiliteit zonder emissie, zonder ongevallen en met steeds minder eigendom van auto’s.

Mobiliteit als service
Om met die laatste te beginnen: het langzaam verdwijnen van autobezit is de meest recente ontwikkeling. Veel meer mensen zullen in de toekomst bijvoorbeeld willen betalen voor een pakket aan mobiliteitsdiensten. Een auto - of meerdere typen auto’s - zijn daar een onderdeel van, en op de langere termijn kan ook het deelgebruik van een autonoom rijdende auto daarbij horen. “Het begrip ‘mobility as a service’ wordt dominant in onze industrie,” aldus Green. “Dat zal de boel aardig op z’n kop zetten.”

Schoner en veiliger
Het terugdringen van verkeersongevallen hoort ook bij de auto van de toekomst. Veiligheid is een thema dat Volvo altijd al omarmd heeft, vertelt Green. “Juist daarom geloven wij sterk in autonoom rijdende auto’s. Want de mens is altijd de ‘zwakste’ schakel. Als je een bestuurder zoveel mogelijk ondersteunt in zijn auto en hem taken uit handen neemt, wordt het verkeer veiliger dan ooit.”

Tot slot moet de auto van de toekomst schoner worden. Met meer elektrische en hybride varianten bijvoorbeeld, en zónder diesels. Natuurlijk moet de elektriciteit voor al die elektrische auto’s duurzaam worden opgewekt. Zover is de techniek nog niet. Maar steden zullen schoner en stiller worden, zoveel is zeker.

Investeren in start-ups
Green zit graag in de voorhoede bij al deze de ontwikkelingen. Volvo heeft zijn bestaansrecht als autofabrikant opnieuw moeten definiëren, betoogt hij. Het bedrijf heeft eerder dit jaar daarom zelfs een speciaal investeringsfonds opgezet: het Volvo Tech Fund. Met dat fonds belegt Volvo in hightech start-ups. Denk aan kunstmatige intelligentie, elektrificatie, autonoom rijden en digitale mobiliteitsdiensten.
De start-ups krijgen de mogelijkheid om hun technologieën met Volvo te testen en hun producten sneller op de markt te brengen. Daarmee is de cirkel weer rond, want zo wordt de transformatie van de sector nog verder versneld. Een win-winsituatie dus.

Strategische samenwerking
Volvo stuurt die transformatie aan vanuit een speciale vestiging in Silicon Valley, niet toevallig ook de vestigingsplaats van Luminar. Luminar is een veelbelovende start-up die sensoren voor autonome auto’s ontwikkelt en waarin Volvo via het Tech Fund een belang heeft benomen. Samen testen ze de LiDAR detectietechnologie, waarbij gepulseerde lasersignalen gebruikt worden om objecten te detecteren. Een cruciaal onderdeel in het creëren van veilige autonome voertuigen, want met LiDAR kunnen autonome auto’s veilig navigeren in complexe verkeersomgevingen en op hogere snelheden. Green: “Luminar vertegenwoordigt precies het type bedrijf en de technologie waarin we willen investeren. Zij bieden ons strategische toegang tot nieuwe technologieën, capaciteiten en talent.”

Eindeloze mogelijkheden
Ook de nauwe samenwerking met Google komt uit de koker van de vestiging in Silicon Valley. De manier waarop bestuurders met hun auto omgaan, zal drastisch veranderen. Apps en services worden leidend. Of het nu gaat om autodelen, mobiliteit op afroep, of connected services vanuit de eigen auto: door de systemen straks op Google’s Android te laten draaien, zijn de mogelijkheden eindeloos. Green: “Denk aan geavanceerde spraakbesturing, real-time kaartinformatie, continu toevoegen van nieuwe apps en software-updates. Het klinkt misschien alleen maar leuk en hip, maar let op: het zal in de nieuwe wereld gewoon een vereiste zijn. Het worden spannende tijden voor de autobranche. Volvo is er klaar voor.”