Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Vanaf 2020 geen dodelijke ongelukken meer in een Volvo

Volvo heeft grote ambities om autorijden nóg veiliger te maken: het heeft zich ten doel gesteld dat vanaf 2020 niemand nog ernstig gewond raakt of om het leven komt bij een aanrijding waarbij een nieuwe Volvo betrokken is.

Schokkende cijfers: jaarlijks overlijden wereldwijd 1,3 miljoen mensen aan de gevolgen van een auto-ongeval. Een immens getal. Iedereen is het erover eens dat mensen niet meer mogen overlijden in een auto. Daarom is Volvo’s ‘Vision 2020’ zo belangrijk, hoe ambitieus de daarbij behorende doelstelling ook moge zijn. De directeur van het Volvo Safety Centre, Malin Ekholm, is ervan overtuigd dat Volvo die zal halen.

EuroNCAP

Elke auto heeft tegenwoordig te maken met zware veiligheidseisen, al of niet door de wet opgelegd. Bovendien wordt door de Euro NCAP – bekend van de sterren die deze organisatie toekent aan veilige auto’s – die lat telkens hoger gelegd. EuroNCAP is een onafhankelijk instituut, dat in 1997 werd opgericht met als doel om de veiligheid van auto’s en die van andere verkeersdeelnemers te verhogen. Inmiddels is het standaard om de veiligheid van alle automodellen met elkaar te vergelijken aan de hand van botsproeven. Volvo voldoet ruimschoots aan de eisen van EuroNCAP. Sterker nog, de nieuwe XC60 behaalde onlangs in alle categorieën de hoogste score. Toch gaat Volvo vooral ook uit van zijn eigen kracht.

City Safety in de Volvo XC40

 

 

Jaarlijks 300 auto’s in crashtest

Om nog veiliger auto’s te kunnen bouwen opende Volvo in 2000 zijn eigen Volvo Cars Safety Centre nabij het Zweedse Göteborg. Het is al achttien jaar in bedrijf en een begrip in de automotive sector. Aan het hoofd staat Malin Ekholm. “Het VCSC is ontworpen om geavanceerde botsproeven uit te voeren met als doel meer kennis te vergaren over veiligheid zodat we steeds veiliger auto’s kunnen ontwikkelen. Dit is een continu proces waarmee we al in de jaren vijftig als een van de eerste automerken zijn begonnen. Het lab is zo ontworpen dat de meest uiteenlopende soorten botsscenario’s die in de praktijk voorkomen kunnen worden nagebootst, zowel in het echt als virtueel.” De botsproeven zijn zeer tijdrovend en kostbaar, maar toch crashen we jaarlijks 300 auto’s. Vijftig high speed camera’s die 200.000 beelden per seconde produceren, leggen minutieus vast hoe elke botsproef zich voltrekt. Niet alleen testen we continu hoe de structuur zich houdt tijdens een botsproef, ook analyseren we met behulp van honderd crashtestdummy’s hoe de mens het ervan afbrengt tijdens zo’n situatie. Die dummy’s zijn levensechte poppen, gemaakt van een combinatie van staal en kunststof en volgestopt met sensoren. Alle soorten levensfasen komen in ons assortiment voor: van baby tot volwassene, van slank tot groot. Onze nieuwste aanwinst is Linda, de eerste zwangere crashtestdummy. De komst van de zwangere dummy is geen toeval: vijftig procent van alle medewerkers binnen VCSC is vrouw. ”

Ons doel is om auto’s te ontwikkelen die niet alleen gunstig uit de veiligheidstests komen, maar in de praktijk daadwerkelijk levens redden

 

45% minder kop-staartbotsingen

Momenteel vindt er in het onderzoek naar veiligheid een cruciale accentverschuiving plaats. Ekholm: “Om ‘Vision 2020’ te kunnen verwezenlijken onderzoeken we nu meer en meer de situatie vóór een crash in plaats van nadat die heeft plaatsgevonden. Voorkomen is beter dan genezen. Dat verklaart de komst van zogeheten IntelliSafe-technologieën. Dat zijn assistentiesystemen, mogelijk gemaakt door supersnelle elektronische componenten. Deze systemen komen nu versneld en voor meer modellen beschikbaar. Dat wil zeggen dat ze momenteel ook terechtkomen in middenklasse en compacte auto’s. Alle middelen om aanrijdingen te voorkomen worden ingezet. Denk daarbij aan systemen die het verlaten van een rijstrook corrigeren, dode hoek herkenning in de buitenspiegels, camera’s die signaleren dat er te weinig afstand is en doorgeven dat er geremd moet worden, automatisch afstand houden en indien nodig automatisch remmen. Inmiddels bewijzen deze systemen hun effectiviteit. Het ‘Collision Warning System with Autobrake’ heeft in Zweden geleid tot 45 procent minder kop-staartbotsingen. Dat heeft positieve gevolgen voor de gezondheidszorg, het scheelt immers whiplashes. We kunnen daarbij overigens niet zonder de samenwerking met overheden. Zij bepalen immers de infrastructuur. En met AstaZero, ‘s werelds eerste levensechte testcentrum, kunnen we de ontelbaar gevarieerde verkeerssituaties simuleren zodat we de technologie achter IntelliSafe kunnen finetunen.”

De zelfrijdende auto is nabij

De overtreffende trap in veiligheid zal de zelfrijdende auto worden. Die is inmiddels niet meer ver weg. Sterker nog, nieuwe Volvo’s rijden al zelf, zij het voor enkele seconden aan één stuk. Ekholm: “Al deze intelligente veiligheidssystemen helpen om onze ‘Vision 2020’ te halen. Vanaf 2020 mag niemand meer ernstig gewond raken of om het leven komen in een Volvo. Autonoom rijdende Volvo’s helpen daarbij. Daarmee zijn we een van de eerste autofabrikanten die volledige aansprakelijkheid aanvaardt als Volvo modellen in de autonome modus rijden. Momenteel heeft een deel van onze modellen reeds een semi-autonome modus: de auto rijdt, remt en houdt afstand uit zichzelf.”