Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Wat auto-ontwerpers leren van je kinderen

Autofabrikanten zoeken naar manieren om autorijden comfortabeler te maken, bijvoorbeeld via spraakbediening. Ze laten zich inspireren door de manier waarop kinderen omgaan met een smartphone.

Je auto intuïtief bedienen: dat willen we als bestuurders het liefst. Spraakbediening is zo’n natuurlijke manier. Dankzij geavanceerde spraaktechniek kun je werkelijk alles in de auto laten functioneren met je stem - van klimaatbeheersing en navigatie tot media en telefoonfuncties. Als je op een vergelijkbare manier met je auto kunt praten als met een persoon, wordt spraakbesturing handiger en intuïtiever.

Eenvoudiger bediening

Je auto bedienen met gesproken commando’s is onderdeel van een groot vraagstuk dat auto-ingenieurs bezighoudt. Namelijk: hoe profiteer je als bestuurder optimaal van een auto die van álles kan, maar die pas in actie komt als je weet hoe je al die technologie moet bedienen. Om dingen nog eenvoudiger en praktischer te maken, moet een auto-ontwerper eerst écht goed begrijpen hoe mensen functioneren.
David Hermann is technisch expert visual performance & display technology bij Volvo Cars. Omdat de techniek van moderne auto’s steeds complexer wordt, zo legt hij uit, worden de interfaces steeds belangrijker. Interfaces zijn de systemen die bestuurders en passagiers gebruiken om bijvoorbeeld de navigatie- en mediafuncties van de auto te bedienen. Complexe software, een veelvoud aan mogelijkheden, touch screens: de grootste uitdaging zit in de vereenvoudiging van het gebruik.

Inspiratie door kinderen

Hermann: “Kijk eens hoe kinderen met een smartphone of een tablet omgaan. Het is fascinerend te zien hoe ze onmiddellijk doorhebben hoe ze die moeten bedienen. Met een heel natuurlijke vanzelfsprekendheid. Daardoor hebben we ons bij de ontwikkeling van onze interfaces laten inspireren.”
Hermann vindt dat technologie in dienst staat van de mens, niet andersom. “Alles wat we doen begint altijd met kwalitatief onderzoek. We gaan in gesprek met klanten, kijken hoe ze hun auto gebruiken en bedienen. Maar ook hoe ze met hun smartphone omgaan. Want we willen technologie creëren die aanvoelt wat mensen willen. Pas dan gaat de bediening van die technologie als vanzelf. Dat is goed voor de veiligheid en voor het gevoel van comfort.”

Informatie op je voorruit

De juiste technologie kan autorijden behalve comfortabeler ook veiliger maken, is de overtuiging van Hermann.

Neem bijvoorbeeld het head-updisplay van Volvo. Het projecteert belangrijke informatie op de voorruit - zoals de snelheid, navigatie-instructies en snelheidslimieten - zodat je je ogen op de weg kunt houden. Daarnaast is er zeer veel aandacht besteed aan de leesbaarheid van het centrale aanraakscherm in de nieuwste Volvo-auto’s. Samen met klanten is daar uitgebreid naar gekeken.

Fel zonlicht

Hermann: “Iedereen weet hoe lastig het soms is om een scherm te lezen in fel zonlicht. In een auto mag dat nooit een probleem zijn. De matte afwerking van de meeste aanraakschermen creëert een groot gebied van gereflecteerd, diffuus licht. Maar het hoogglanzende, ultra-reflecterende oppervlak dat wij gebruiken, vermijdt dit en geeft een scherper algemeen beeld. Het is een eenvoudige, maar tegelijk heel stijlvolle oplossing.”
Ook over de verticale positie van het scherm is nagedacht. Door de horizontale opzet van traditionele autodashboards zijn bedieningsschermen vaak ook horizontaal. Volvo koos juist voor een staand formaat. Een staand scherm geeft bij het navigeren immers veel meer informatie over de weg die je aflegt. Veel logischer!