Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Nooit meer een rommelige auto

In dit tijdperk van ongekende mogelijkheden op het gebied van design heeft Volvo zijn ontwerptaal drastisch omgegooid. De moderne mens wil verwend worden. Toch bewaken ze in Zweden ook hun traditionele waarden als functionaliteit, ergonomie en veiligheid.

Het design van een auto is tegenwoordig bijna net zo belangrijk als de techniek en innovaties. Het auto-interieur was lange tijd een onderschoven kindje, maar nu krijgt het interieur minstens zoveel aandacht. Heel logisch eigenlijk, want je ziet je auto immers langer van binnen dan van buiten. Een mooi interieur en een functionele auto is een must voor Louiza Atcheba en Conny Blommé, beiden betrokken bij Volvo’s nieuwe interieurs. “Voor deze en toekomstige Volvo’s kijken we meer dan ooit naar functionaliteit en ergonomie, maar ook naar de vorm. Onder die noemer valt alles waar inzittenden profijt van kunnen hebben. Kunnen ze makkelijk instappen? Hoe zitten ze? Waar laten ze hun spullen? En hoe voelen ze zich als ze de deur hebben dichtgedaan? We hebben deze zaken, gevoed voor reacties vanuit de hele wereld, vertaald naar onze interieurs. Ze ogen luxueuzer dan voorheen, hebben mooiere, rijkere materialen, zijn ergonomisch zeer doordacht en zijn in een oogopslag herkenbaar als Scandinavisch design. We permitteren ons naast alle functionaliteit ook een speels element, zoals de diamantvormige start/stop-schakelaar.”

Auto ontwerpen met virtual reality

Blommé: “We kiezen ook de materialen met veel zorg uit. Als je in een relatief compacte ruimte zit, wil je je natuurlijk prettig voelen. Alle materialen, van de kunststoffen tot en met het leer op het stuur en de stoelen, moeten aan vele uiteenlopende eisen voldoen. Ze moeten aangenaam aanvoelen, hittebestendig, veilig en duurzaam zijn. Voor het ontwerpen maken we gebruik van virtual reality zodat we kunnen spelen met vormen en ergonomie. Waardoor elke schakelaar precies op de plek zit waar je hem verwacht en je hand als vanzelf op de schakel- of automaatpook valt. Deze manier van ontwerpen scheelt ons maanden tijd in de ontwikkeling.” Ook wordt veel aandacht besteed aan de kleuren. Linnea Karlsson en Erik Aleby weten daar alles van. “We kunnen veel fantasierijkere kleurcombinaties toepassen. Het tijdperk van veel zwart duurt nog voort, maar we merken de terugkeer van kleuren. Zelfs rood tapijt hebben we geherintroduceerd op de nieuwe XC40. Het zal in de Noord-Europese landen wellicht niet zo veel aftrek vinden maar in andere werelddelen is er wel degelijk vraag naar.”

De nieuwe Volvo XC40: net als een opgeruimd bureau

Alles opgeruimd

Vanuit klantenpanels kwam het verzoek om meer opbergruimte te creëren. Atcheba: “Stel je een opgeruimd bureau voor. Na het weekend ligt het binnen een mum van tijd weer bezaaid met allerlei spullen, zoals een laptop, tablet, smartphone, een fles water en een pak tissues. Dat rommelige bureau hebben we gereflecteerd op de auto en als uitgangspunt voor het ontwerp van het interieur genomen. Feitelijk hebben we het interieur opnieuw ingedeeld. Zo hebben we een aantal onmisbare zaken verplaatst. De speakers zitten bijvoorbeeld niet meer in de portieren, maar hebben we die in het dashboard ondergebracht zonder dat het geluidskwaliteit kost. De ruimte die vrijkwam kan nu worden benut voor een laptop of tablet. Tijdens het ontwerpen houden we een opgeruimd Volvo-interieur in ons achterhoofd en zorgen we ervoor dat alle spullen binnen maximaal een armlengte bereikbaar zijn. Voor de tas is er een haak, voor het mobieltje een draadloos oplaadpunt en de doos tissues kan in de grote, afsluitbare bak tussen de stoelen. Zelfs onder de stoelen zijn er nu uitschuifbare bakken waarin speelgoed en flessen kunnen worden geplaatst. Schoonheid en functionaliteit gaan volgens ons prima samen”

Doordacht van binnen én van buiten

De nieuwe Volvo XC40 is tot in elk detail uitgedacht. Dat is niet alleen te zien in het interieur, waar alle belangrijke zaken binnen één armlengte bereikbaar of op te bergen zijn. Het is ook doorvertaald naar het exterieur, dat gekenmerkt wordt door dezelfde strakke, krachtige lijnen. De auto als geheel heeft daarmee de juiste balans tussen vorm en functie.