Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Volvo’s visie op veiligheid

Zweden, het land waar veiligheid in het verkeer bovenaan de agenda staat. Waar iedere fietser een helm draagt en waar kinderzitjes in de jaren zestig al de normaalste zaak van de wereld waren. En het land waar Volvo in 1959 de driepuntsgordel uitvond.

De twee oprichters van het Zweedse autoconcern zeiden het al in 1927: “Autorijden is mensenwerk. Voor alles wat we doen, is veiligheid de leidraad en dat moet ook zo blijven.” Gustaf Larson en Assar Gabrielsson, startten 90 jaar geleden het automerk Volvo, omdat ze vonden dat geen enkele auto veilig genoeg was voor de toen vaak uitdagende Zweedse wegen. Bij Volvo Cars’ Safety Centre in Göteborg worden de bekende en onmisbare crashtests gedaan, maar er werken ook honderden ingenieurs en softwarespecialisten aan Volvo’s missie: geen dodelijke ongevallen meer.

Autonomie is geen hype, het levert een belangrijke bijdrage aan het nog veiliger maken van onze auto’s

Sterke staalconstructies

Malin Ekholm, directeur Volvo Cars’ Safety Centre: “Veiligheid zit verankerd in ons DNA. Het begon met oersterke staalconstructies voor de carrosserieën die de aanrijding met een overstekende eland konden doorstaan, en het ging verder met de driepuntsgordels, stalen balken in de portieren, de veiligheidskooi die in 1944 in de Volvo PV444 (beter bekend als de Kattenrug) debuteerde: allemaal veiligheidsnoviteiten die hier door ingenieurs werden bedacht. Naarmate de technologische mogelijkheden toenamen, werden de veiligheidssnufjes slimmer: het antiwhiplashsysteem WHIPS dat in 1998 zijn debuut maakte, SIPS (Side Impact Protection System) en het noodhulpsysteem Volvo On Call uit 2000.”

De nieuwe Volvo XC40 – City Safety in het donker

Uitgebreid testen

Tegenwoordig zijn de nieuwe Volvo’s uitgerust met geavanceerde IntelliSafe-technologieën die de bestuurder ondersteunen tijdens het rijden, helpen een ongeluk te voorkomen en inzittenden beschermen als een aanrijding toch onvermijdelijk blijkt. Ekholm legt uit dat het werk in het Safety Centre ertoe heeft geleid dat Euro NCAP, het onderzoeksinstituut dat de botsveiligheid van auto’s test, de Volvo XC90 beloont met de maximale veiligheidsscore van vijf sterren. “Nooit eerder behaalde een auto in de categorie Safety Assist de maximumscore voor autonome noodremtests. De Volvo S90 en V90 behaalden bovendien de hoogste score voor voetgangersbescherming tot nu toe. We werken intensief met veiligheidssystemen die ongevallen helpen voorkomen en we zien hoe effectief deze zijn. Alleen al in Zweden constateren we 45 procent minder kop-staartbotsingen dankzij onze Collision Warning with Autobrake. De City Safety-veiligheidstechnologie – standaard op alle nieuwe modellen van Volvo – levert verder tot 28 procent minder schadeclaims op. Dat blijkt uit een groot wetenschappelijk onderzoek op basis van schaderapporten van Zweedse verzekeringsmaatschappijen.

Autonoom rijden als logische stap

Zelfrijdende auto’s zijn de laatste trend in de automobielindustrie. Malin Ekholm ziet het als een volgende, logische stap. “Autonomie is voor ons geen hype, het levert een belangrijke bijdrage aan het nog veiliger maken van onze Volvo’s. De doelstelling Vision 2020 die Volvo al sinds 2008 hierbij hanteert is glashelder: vanaf het jaar 2020 mag niemand in een nieuwe Volvo ernstig gewond raken of om het leven komen.” Volvo is een van de eerste autofabrikanten ter wereld die volledige aansprakelijkheid zal aanvaarden wanneer Volvo-modellen in autonome modus rijden. De semi-autonome rijmodus Pilot Assist is standaard op de Volvo 90-serie. Zo wordt elk nieuw model steeds weer veiliger. De onlangs gepresenteerde Volvo XC60 is hier een goed voorbeeld van. Drie nieuwe veiligheidssystemen assisteren, indien gevraagd, bij het sturen om een mogelijke aanrijding te helpen voorkomen. “Met de nieuwe Volvo XC60 nemen we een volgende belangrijke stap in het terugdringen van vermijdbare ongevallen”, besluit Ekholm.

Visie op veiligheid

Jaarlijks overlijden wereldwijd ruim een miljoen mensen aan de gevolgen van een auto-ongeval. Volvo wil een bijdrage leveren aan meer veiligheid op de weg en heeft daarom Vision 2020 in het leven geroepen. Vision 2020 staat voor de doelstelling dat vanaf 2020 niemand meer overlijdt of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo. Hoe? Lees alles over de technologische innovaties van Vision 2020.