Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Michiel van Ratingen, topman van Euro NCAP: "Actieve rijhulpsystemen kunnen een groot verschil maken."
Michiel van Ratingen, topman van Euro NCAP: "Actieve rijhulpsystemen kunnen een groot verschil maken." Marieke Duijsters

In de auto is dít nog altijd de zwakste schakel

Te hoge snelheid, alcohol en drugs, en afleiding: dat zijn nog altijd de drie belangrijkste oorzaken van ernstige verkeersongevallen. Hulpsystemen in de auto die dát aanpakken, kunnen dus een groot verschil maken. “Het probleem is de mens, niet de auto.”

Geen ernstige gewonden meer of dodelijke ongelukken in nieuwe Volvo’s vanaf het jaar 2020: de Zweden staken met hun ‘Vision 2020’ flink hun nek uit in 2007. De eerste versies van adaptieve cruise control en automatische remfuncties kwamen destijds pas net op de markt. Niemand sprak nog over zelfrijdende auto’s. Bovendien: veiligheid was in die tijd zeker geen hot topic in een industrie waar de race om de meeste pk’s en de hoogste topsnelheid nog in volle gang was. Toch zagen de Zweden toen al dat slimme assistentiesystemen aan een razendsnelle opmars zouden beginnen. Hun ambitieuze doel voor 2020 zou best eens haalbaar kunnen zijn. En dus nam men een duidelijk standpunt in.

Typisch Zweeds

Michiel van Ratingen is Secretaris-Generaal van Euro NCAP, de Europese organisatie die crashtests uitvoert en op basis van eigen onderzoek auto’s beoordeelt op veiligheid. Zijn organisatie heeft er mede voor gezorgd dat auto’s veel veiliger zijn geworden. Door autogordels en botsstructuren, maar de afgelopen twintig jaar vooral ook door vindingen als de airbag, ABS en stabiliteitssystemen. Van Ratingen vond Volvo’s claim destijds behoorlijk ambitieus, vooral voor het bedrijf zelf. “Toch zien we nu dat het heeft geleid tot succes. Door zo’n ambitieus doel te stellen is de ontwikkeling op vele fronten versneld. Ze hebben het op een typisch Zweedse, integrale manier aangepakt, met een holistische visie op veiligheid in het verkeer. En dat werkt.”

De zwakste schakel

Te hoge snelheid, alcohol en drugs en afleiding zijn nog steeds de belangrijkste drie oorzaken van ernstige verkeersongevallen. Van Ratingen benadrukt dat dit zo zal blijven: “Het probleem is de mens, niet de auto. De bestuurder is de zwakste schakel. Dat betekent dat actieve hulpsystemen een groot verschil kunnen maken. Technologie die voertuigen veilig tot stilstand kan brengen als onveilig gedrag wordt gedetecteerd, biedt enorme kansen. Vooral de snel ontwikkelende cameratechnologie zal voor een flinke stap voorwaarts zorgen. Nieuwe auto’s zitten al vol met deze hoogwaardige technologie, maar de bestuurder weet lang niet altijd hoe die systemen optimaal kunnen worden ingezet. Veel mensen nemen niet de moeite zich erin te verdiepen. Juist daarom is het zo belangrijk dat het intuïtief te gebruiken is. Volvo is daar overigens heel goed in. Maar hoe meer de rol van de bestuurder kan worden teruggebracht, hoe veiliger auto’s worden. ”

Bescherming is cruciaal

Ondertussen is de bescherming van inzittenden nog steeds heel belangrijk. “Zo lang er nog ongevallen plaatsvinden blijft passieve veiligheid, zoals wij dat noemen, cruciaal. Daarom zal Euro NCAP crashtests blijven uitvoeren, ook al beoordelen we nu ook de aanwezige hulpsystemen. Een mooi voorbeeld in dit verband is de vorige generatie Volvo XC90. Die auto had eigenlijk nog geen geavanceerde hulpsystemen aan boord, en toch weten we uit onderzoek in het Verenigd Koninkrijk dat er nooit een dodelijk ongeval met dat type is gebeurd in de zestien jaar dat de auto daar al op de weg is. Dat is voor een groot deel te danken aan de bescherming die zo’n auto de inzittenden biedt door middel van kooiconstructie, airbags, gordelspanners, side impact bescherming etcetera,” aldus de Euro NCAP voorman.

Auto weet het beter

De komende jaren staan ook voor Euro NCAP in het teken van steeds autonomer rijdende auto’s, erkent Van Ratingen. “Vooral het feit dat auto’s in de toekomst zelfstandig met elkaar kunnen communiceren, biedt enorme kansen. Via die gedeelde data, in combinatie met steeds betere sensoren en slimmere software, weten auto’s straks veel eerder en beter dan de bestuurder welke situatie zich gaat voordoen op de weg. Als de bestuurder een foute beslissing neemt, zal de auto deze proberen te overrulen. Neem het voorbeeld van een bestuurder die op een tweebaansweg is afgeleid en op de verkeerde weghelft terechtkomt. De auto zal terugsturen naar de juiste plaats op de weg. Toch is dat wat anders dan volledige autonomie. Dat we nog niet te veel op autonome systemen moeten vertrouwen, zien we wel aan de recente ontwikkelingen bij Boeing. Je moet zelf kunnen ingrijpen. En we moeten niet vergeten de bescherming van de inzittende te blijven verbeteren!”

Vision 2020 ligt binnen handbereik

Vanaf 2020 zou niemand nog ernstig gewond mogen raken of om het leven mogen komen in een nieuwe Volvo: die ambitie sprak Volvo al in 2007 uit. Inmiddels is het bijna 2020. Hoe staat het ervoor? Lex Kerssemakers, lid van de Raad van Bestuur van Volvo Cars Corporation, weet nog dat de lancering van Vision 2020 veel stof deed opwaaien. “Wij zijn geen grijze muis, wij durven een standpunt in te nemen als fabrikant. Je ziet dat dat heeft gewerkt: het heeft onze organisatie intern op scherp gezet. Iedereen heeft dezelfde focus. En inmiddels zijn we al héél dichtbij.”

Maximum snelheid
Onlangs is er weer een spraakmakende maatregel toegevoegd aan Volvo’s visie op veiligheid. Kerssemakers: “We hebben aangekondigd dat we de topsnelheid van alle nieuwe Volvo’s vanaf 2021 gaan beperken tot 180 kilometer per uur. Dat heeft weer veel discussie opgeleverd, en dat is prima. Ook deze maatregel brengt ons weer een stapje dichterbij ons grotere doel: ultieme verkeersveiligheid voor iedereen.”


Door te waarschuwen voor bijvoorbeeld een overstekende voetganger, helpt Volvo om verkeersslachtoffers te voorkomen.

Geen verkeersdoden of ernstig gewonden meer: hoe pak je zoiets aan? Bekijk en beluister het hier