Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Nieuwste auto’s helpen ‘menselijk falen’ te verminderen

94 procent van alle auto-ongelukken wordt veroorzaakt door menselijke factoren. Daar ligt dus de grootste kans om het verkeer veiliger te maken. Maar hoe dan?

Auto’s worden steeds slimmer. Op weg naar het autonoom rijdende voertuig nemen auto’s steeds meer functies over van de bestuurder; vooral saaie taken, zoals het rijden in de file. Maar in de overgangsfase waarin we ons nu bevinden, is achterover leunen er nog niet bij. Het is juist belangrijk dat je als automobilist ‘in control’ blijft. Dat je je bewust bent van wat je auto wél en níet kan. Malin Ekholm, baas van Volvo’s Safety Centre in Zweden, weet daar alles van. “Een echte automatische piloot, zoals sommigen beloven, is er voorlopig nog niet. Maar sommige auto’s kunnen inderdaad heel veel zelf. Belangrijk dat je als bestuurder weet wát precies.”

Meer dan 1,2 miljoen mensen sterven elk jaar in verkeersongevallen over de hele wereld. Maar de Ekholm denkt dat een toekomst zonder letsel en fatale afloop binnenkort werkelijkheid zal worden. “Het is zó snel gegaan de laatste jaren. Wij hebben in 2008 ons autonome noodremsysteem City Safety geïntroduceerd. Nu is het de standaard in de industrie. Let wel: niet minder dan 94 procent van alle ongevallen wordt veroorzaakt door menselijke factoren. Die willen we zoveel mogelijk verminderen, en uiteindelijk wellicht helemaal uitsluiten.”

45 procent minder frontale botsingen
Zover is het nog niet. Het gaat er allereerst om, vindt Ekholm, dat hulpsystemen de bestuurder niet afleiden, dat ze makkelijk te bedienen zijn en betrouwbaar functioneren. Ekholm: “Vanuit ons Safety Centre in Göteborg doen we al decennialang uniek real-life onderzoek naar de effecten. We werken bijvoorbeeld met botsingsvermijdsystemen en we kunnen zien hoe effectief die zijn. Alleen al in Zweden zagen we een afname van ongeveer 45 procent in frontale botsingen dankzij onze botswaarschuwing, waarbij de auto als het nodig is zelf automatisch remt. Onze nieuwste generatie Volvo’s heeft bovendien stuurondersteuning. Die wordt geactiveerd wanneer automatisch remmen alleen niet zou helpen een potentiële aanrijding te voorkomen. In dergelijke omstandigheden zal de auto stuurhulp bieden om het obstakel te vermijden. Ook hebben we ‘Oncoming Lane Mitigation’, waarmee bestuurders botsingen met voertuigen op een naderende baan kunnen vermijden. Eerst wordt de bestuurder gewaarschuwd door een signaal. Grijpt de bestuurder dan nog niet in, dan zal de auto dat doen. Altijd in die volgorde.”

Tekst gaat door onder de foto.

Bestuurder blijft belangrijkste schakel
Waar staan we nu? “Wij staan nog steeds achter onze visie dat tegen het jaar 2020 niemand meer zal worden gedood of ernstig gewond zal raken in een nieuwe Volvo-auto,” antwoordt Ekholm direct. “Wij doen gedegen onderzoek, en we ontwikkelen met behulp van de laatste technologie de meest geavanceerde systemen. Maar tot de tijd dat auto’s volledig autonoom zijn, blijft de bestuurder de meest essentiële schakel in de gehele veiligheidsketen. Daarom lichten we onze klanten goed voor over wat onze auto’s kunnen. Het begint ermee dat automobilisten weten welke systemen aanwezig zijn in hun auto, en hoe ze die kunnen gebruiken. Daarom nemen we altijd ruim de tijd om dat uit te leggen en te demonstreren.”

Real-time waarschuwing
Recent hebben de Zweden een nieuwe, baanbrekende stap gezet: het delen van real-time veiligheidsgegevens op basis van ‘connected’ technologie. Ekholm: “Hoe meer voertuigen in real-time veiligheidsgegevens delen, hoe veiliger onze wegen worden. We kunnen hiermee concreet ongevallen voorkomen.” Maar wat is het? Een voorbeeld: de zogenaamde ‘Hazard Light Alert-technologie’ zorgt ervoor dat, zodra een daarmee uitgeruste Volvo zijn alarmlichten inschakelt, een waarschuwing wordt gestuurd naar alle nabijgelegen Volvo-auto’s die ook zijn aangesloten. Zo worden bestuurders gewaarschuwd voor een mogelijk onveilige situatie. Dezelfde technologie kan gebruikt worden om elkaar te waarschuwen bij blinde hoeken in de weg, of op de top van een heuvel. Ekholm: “Deze techniek stelt onze klanten in staat om virtueel om de hoek te kijken en een kritieke situatie of ongeval te vermijden. Geweldig toch?”

Veilige wegen

Het beschermen van mensen, het begrijpen van hun behoeften en het verbeteren van hun leven: daar draait het om volgens Ekholm. “Onze consistente aanpak om verkeerssituaties veiliger te maken, heeft in de loop van de jaren een duidelijk effect gehad. Ons doel is om onze wegen veiliger te maken voor iedereen. Daarom hechten we zoveel belang aan het begrijpen van veiligheidsdata uit het échte leven. Wij ontwerpen onze auto’s niet om crashtests te doorstaan; we ontwerpen ze om levens te redden. Veiligheid is de kern van alles wat we bij Volvo Cars doen. Dat is altijd zo geweest, en dat zal altijd zo blijven.”