Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De toekomst is elektrisch

Duurzame ontwikkeling is in Zweden al decennia een speerpunt. Onlangs zette de Zweedse overheid belangrijke stappen op weg naar een volledig fossielvrije energievoorziening en infrastructuur. Zorg voor mens en natuur zit in het DNA van de Zweden. En dat zie je terug in de cultuur bij Zweedse bedrijven.

Volvo is de eerste autoproducent die de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties onderschreef. In het kader daarvan heeft Volvo negen doelen gesteld. Een van die doelen is dat het bedrijf tegen 2025 een miljoen Volvo’s met een vorm van elektrische aandrijving op de weg heeft rijden. In hetzelfde jaar wil het ook volledig klimaatneutraal produceren. Volvo ziet duurzaamheid niet als een separate strategie, maar als integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie en wordt persoonlijk aangestuurd door CEO Håkan Samuelsson.

Het leven van mensen veraangenamen

Samuelsson vindt zelfs dat de auto-industrie laat wakker is geworden en pas recent zijn verantwoordelijkheid lijkt te nemen. “90 jaar geleden zijn we opgericht met een missie. Alles wat we doen, begint met mensen. Volvo beschermt de dingen die wij belangrijk vinden, zoals onze leefomgeving en het milieu. We willen het leven van mensen veraangenamen. Daarom investeren we in technologie die Volvo’s veiliger en schoner maken. Mensen geven om de veiligheid van hun gezin en zijn daarnaast in toenemende mate bezorgd over onze aarde. De verwachtingen van de consument veranderen momenteel razendsnel en als auto-industrie moeten we ons daaraan aanpassen. Duurzaamheid is niet een puntje dat je afvinkt van een lijst, maar is essentieel voor het voortbestaan van onze sector. En duurzaamheid biedt belangrijke kansen. Het is simpel: onze klanten willen nóg veiligere, duurzamere en gebruiksvriendelijkere auto’s. Het is mogelijk aan die vraag te voldoen, duurzame veranderingen op gang brengen en tegelijkertijd ook ons bedrijf te laten groeien. Ik ben er van overtuigd dat onze volgende generatie auto’s – volledig autonoom, elektrisch aangedreven en ‘connected’ – er mede voor zorgen dat steden schoner, veiliger en slimmer zijn.”

Van elke Volvo een elektrische versie

Als voorbeeld noemt Samuelsson het belang van Volvo’s strategie op het gebied van elektrische auto’s. “Afgelopen zomer hebben wij als eerste autofabrikant gezegd dat wij uiteindelijk geen toekomst zien voor de verbrandingsmotor. Bovendien vragen steeds meer klanten om elektrische auto’s.” Daarom zijn momenteel zes plug-in hybridevarianten te verkrijgen en wil Volvo van elk nieuw te introduceren model ook een versie maken met een vorm van elektrische aandrijving. De CO₂-emissie van de Europese Volvo-fabrieken is al tussen 2004 en 2016 gedaald met maar liefst 70 procent. En de nieuwe passieve en actieve veiligheidssystemen, beperken het risico op verkeersongelukken en ernstig letsel. Er speelt daarnaast nog iets anders volgens Samuelsson: “Sinds wij onze ambities op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben opgeschroefd, zien we dat we er beter in slagen toptalent aan te trekken.”

Samenwerken met Verenigde Naties

Samuelsson is trots op wat er al bereikt is, maar hij weet ook dat het niet op eigen houtje de vooruitgang kan bewerkstelligen. Daarom richt het bedrijf zich op zowel particuliere als publieke samenwerking voor duurzame ontwikkelingen. “Wij werken nauw samen met het Global Compact programma van de Verenigde Naties. En op het gebied van verkeersveiligheid hebben we samenwerkingsverbanden met overheden over de hele wereld. Onze kennis delen is essentieel om te helpen de verkeersveiligheid te vergroten.” Volvo werkt ook samen met publieke en private partijen in experimenten voor autonoom rijden. Dichter bij huis heeft Volvo de handen ineengeslagen met de Belgische overheid om de CO₂-emissie van de Volvo-fabriek in Gent op korte termijn met 40 procent te verminderen. “We kijken waar we sterk in zijn. Dat brengt ons elke keer terug bij onze mensgerichtheid. We moeten beschermen wat belangrijk is voor onze klanten, daarom is onze focus op veiligheid en milieu.”

‘Omtanke’

Het Zweeds woord ‘omtanke’ staat niet alleen voor ‘zorgzaam zijn’, maar ook voor ‘anders denken’. Het is de naam die Volvo heeft gegeven aan het nieuwe, ambitieuze duurzaamheidsprogramma. Het omvat onder andere het minimaliseren van de milieu-impact van alles wat Volvo doet. Een voorbeeld is dat Volvo vanaf 2025 wereldwijd volledig klimaatneutraal wil produceren. Verder wil Volvo datgene beschermen dat mensen belangrijk vinden, zoals hun tijd. Tijd is naast gezondheid een kostbaar bezit. Vanaf 2025 moet elke nieuwe Volvo de klant jaarlijks een week tijdsbesparing opleveren, bijvoorbeeld met de nieuwste generatie connected services in Volvo-modellen die rijders een geoliede online ervaring zullen geven. Bovendien sluit het aan bij Vision 2020: Volvo’s missie om ervoor te zorgen dat in 2020 niemand in een nieuwe Volvo om het leven komt of zwaargewond raakt.