Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De auto van de toekomst kan een pakketje aannemen

Een pakketje laten ‘aannemen’ door je auto? Die toekomst is dichterbij dan je denkt. Hoe auto’s veranderen in mobiele werk- en relaxplekken, die je kunt delen, oproepen en bedienen met een app.

Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk je voor te stellen wát er allemaal kan als je je auto kunt bedienen met een app. Je kunt anderen toegang geven tot jouw auto bijvoorbeeld. Een bekende, maar óók iemand van een bezorgservice. Die kan een pakketje of boodschappenbestelling afleveren in je geparkeerde auto. Bij je werk, of gewoon thuis voor de deur. Zonder dat je daar zelf bij hoeft te zijn.
De auto als mobiele werk- of relaxplek, die je kunt delen met anderen, oproept wanneer jij hem nodig hebt, en bedient met een app: die toekomst is dichterbij dan we denken. Ontwikkelingen uit Silicon Valley verandert óók het leven van autorijders. De komende decennia zal er dan ook méér veranderen in de autowereld dan in de afgelopen honderd jaar, is de stellige overtuiging van Atif Rafiq, chief digital officer bij Volvo Cars. Rafiq is een echte Silicon Valley-veteraan, die eerder werkte voor Yahoo!, AOL, Amazon en McDonald’s. Hij weet dat de nieuwste technologische ontwikkelingen, die alle veranderingen mogelijk zullen maken, geen hypes zijn die weer overwaaien. Namens de Zweedse autofabrikant neemt hij juist het voortouw de ontwikkelingen te versnellen. Een grote rol is daarbij weggelegd voor nieuwe digitale services die het leven van de autorijder veiliger en eenvoudiger moeten maken.

Pakketje in je auto laten bezorgen

Die laatste categorie vormt de essentie van Volvo’s digitale strategie, legt Rafiq uit. “Een goed voorbeeld is de bezorgservice die we aan het ontwikkelen zijn. Daarmee kunnen klanten een bestelling direct in hun geparkeerde auto laten bezorgen. Via een app geef je de bezorger toestemming je auto te openen. Zo kan je auto een pakketje aannemen voor jou. Dit soort innovaties, waarbij we services aanbieden als verlengstuk van de auto, gaan we nog veel meer zien de komende jaren. Wij willen daarin echt voorop lopen; daarom hebben we ook een speciale vestiging in Silicon Valley opgezet.”

Tekst gaat door onder de foto.

Makkelijk delen

Al enkele jaren is Volvo On Call het digitale platform waarmee klanten met hun auto communiceren. Niet alleen kan de berijder diverse gegevens uitlezen, via de speciale app kan hij de auto ook op afstand openen of afsluiten, de verwarming of airconditioning activeren of een navigatiebestemming naar de auto sturen. Tevens zijn diverse ‘conciërge services’ beschikbaar via de On Call knop in de auto. Rafiq: “On Call gaan we de komende jaren enorm uitbreiden. We gaan bijvoorbeeld steeds meer toe naar auto’s zonder sleutel. Openen en starten doe je simpelweg via de app. Heel handig. Maar het betekent ook dat je eenvoudig je auto kunt delen met een ander. Via de app machtig je bijvoorbeeld een vriend en deel je de locatie van je auto. Diegene kan vervolgens met zijn eigen smartphone de auto openen en starten.”

Mobiliteit als abonnement

Nog een ontwikkeling die zich heel langzaam aftekent: er zal meer belangstelling komen voor de auto als service waarop iemand zich abonneert. Dat betekent dat het niet alleen meer zal draaien om het bezitten van een auto, legt Rafiq uit. “De opkomst van private lease in een aantal Europese markten is daar een voorteken van. Consumenten willen simpelweg een vast bedrag betalen voor de mobiliteit die ze nodig hebben, op een niveau dat bij hen past. Als fabrikant van premium auto’s moeten we er dan dus voor zorgen dat ook alle omringende services een hoogwaardige beleving bieden.”

Eindeloze mogelijkheden

Wat is de volgende stap? Volgens Rafiq zijn de mogelijkheden van digitale services eindeloos. “Onze mensen in Silicon Valley hebben bijvoorbeeld al een proef afgerond met on-demand tanken in de regio San Francisco. Onze klanten hoeven daarbij niet meer zelf naar het benzinestation. En die service is weer eenvoudig door te trekken naar bijvoorbeeld het wassen van de auto. Wij zijn ervan overtuigd dat de beschikbaarheid van dit soort diensten een steeds belangrijker overweging wordt voor consumenten in ons segment van de automarkt.”

Mobiele werkplek

Ook voor de zakelijke rijder kunnen technologische innovaties het leven simpeler maken. Rafiq: “We zijn bezig om in een aantal Volvo modellen ‘Skype for Business’ te gaan aanbieden. Wie herkent het niet dat je in de auto zit en wilt deelnemen aan een conference call. Je worstelt met je smartphone en laat hem vallen, óf je bent de pincode vergeten op het moment dat de call begint. Niet veilig, en geen goede manier om een belangrijk telefoongesprek te beginnen. Met ‘Skype for Business’ behoren deze ongemakken tot het verleden.”
In combinatie met autonoom rijden, ziet Rafiq mogelijkheden als deze uiteindelijk leiden tot een compleet nieuwe visie op hoe we onze tijd in de auto doorbrengen. Dat zal een enorme invloed hebben op het auto-interieur van de toekomst. Rafiq: “Meer dan ooit staat de mens centraal. Naast veiligheid zal het vooral gaan om gemak en het creëren van een omgeving waarin de bestuurder zich kan richten op wat hij op dat moment wil doen: werken, uitrusten, muziek luisteren… De auto zorgt voor de rest.”