Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Welke rondvaartboot is waar? Zo helpt fleet management de rederij

Dankzij de nautische hobby van hun vader zijn Geert en Joris Kroon van kinds af aan op het water te vinden. Inmiddels zitten ze ook zakelijk in de boten: hun systeem biedt rederijen belangrijke inzichten.

De broers werken voornamelijk voor rederijen, die dankzij de software van hun bedrijf Global Guide Systems en IoT in één oogopslag kunnen zien waar hun rondvaartboten zijn. Naast deze locatiebepaling, oftewel fleet management, worden ook de elektrische systemen van de boten in de gaten gehouden. “Als de prestaties teruglopen, kunnen rederijen direct ingrijpen”, vertelt Geert (links op de foto), “nog voordat er een defect ontstaat. Dat scheelt veel geld, omdat een schip niet uit de vaart hoeft.”

Seintje

De rederijen in Amsterdam moeten van de gemeente hun vloot elektrificeren. Die wil de CO2-uitstoot in de stad verminderen, mede door rondvaartboten op diesel te weren. Joris: “Deze voorschriften maken het nog noodzakelijker om te weten waar de rondvaartboten zijn en of bijvoorbeeld de accu nog goed presteert. Als een schipper zijn boot ’s avonds vergeet aan de stekker te leggen, loopt de rederij de volgende dag flink wat omzet mis, want een boot heb je niet in een kwartiertje opgeladen.” Global Guide Systems voorkomt dat: het systeem ziet dat de boot niet wordt opgeladen en seint de rederij in.

Ook belangrijk is de staat van de accu. Die zijn meestal van lood en vergen veel onderhoud. Geert: “Door onze oplossing kunnen rederijen zien of de accu niet te leeg is gevaren, dat is namelijk niet goed. Ook geeft het systeem aan of preventief onderhoud nodig is. Dat is vaak een kwestie van accuwater bijvullen. Doe je dat niet, dan gaat de accu kapot. Een reparatie kost duizenden euro’s en het schip is een paar dagen uit de vaart.”

Overzichtelijk

De service van Global Guide Systems bestaat uit hardware en software. De hardware is de zelfontwikkelde Fleetsmodule, die Geert en Joris in het schip installeren en waar de cruciale motoronderdelen op worden aangesloten. De module verzamelt de data die de motoronderdelen genereren en stuurt die via een IoT-verbinding van Vodafone naar de server van Global Guide Systems. Software leest de data uit en vertaalt die naar bruikbare informatie, die de rederijen in één overzichtelijk scherm gepresenteerd krijgen.

Baan opgezegd

De broers zijn bij toeval in de wereld van de rondvaartboten terechtgekomen. Het begon met een verzoek van een kennis van hun ouders: kunnen jullie voor mijn bedrijf navigatiesoftware ontwikkelen? “Dat was twintig jaar geleden”, vertelt Geert. Het bracht een balletje aan het rollen, want acht jaar later bedachten ze op verzoek van een rederij een audioguidesysteem – “rechts ziet u het huis van Anne Frank” – dat op basis van gps het juiste verhaal op het juiste moment laat horen. Dat alles naast hun gewone fulltimebaan. Geert: “In 2015 was er zoveel interesse van diverse partijen dat we onze banen hebben opgezegd. Inmiddels bedienen we met ons fleetmanagementsysteem behalve alle grote rederijen in Amsterdam ook rederijen in Utrecht, Leiden, Haarlem, Rotterdam en de Biesbosch.”

Per sloep naar de klant

De ambities van de broers stoppen niet bij de grens, want ze zijn al actief in Kroatië. Ook vanuit Duitsland en Noorwegen is interesse. Geert: “Dat maakt de samenwerking met Vodafone des te interessanter en noodzakelijker. Vodafone biedt namelijk wereldwijde connectiviteit, waar onze klanten ook zitten. Én ongeacht waar we zelf zijn, want zolang ik een laptop en een internetverbinding heb, kan ik voor onze klanten aan de slag. Ook de wereldwijde naamsbekendheid van Vodafone is prettig.”

Zakelijk gezien liggen de broers op koers, waardoor ze privé minder vaak op het water zitten dan ze zouden willen. Joris: “De afspraak is dat we elke week een avond gaan varen in onze zeilboot of onze sloep, maar er zijn genoeg weken dat dat er niet van komt. Soms varen we zakelijk: als het even kan, stappen we in onze sloep en varen we naar de klant.”

IoT draait om mensen
Dankzij het Internet of Things worden toeristen op hun wenken bediend. Daar profiteert de lokale economie van. Vodafone draagt daar graag aan bij. Bekijk wat er nog meer kan met IoT op Vodafone.nl/iot