Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Wat is er technisch mogelijk om de zorg te ondersteunen?

De Nederlandse thuiszorg staat momenteel flink onder druk. Er zijn veel te weinig zorgmedewerkers om iedereen regelmatig thuis op te zoeken. VirtueleThuiszorg speelt daar met technologische oplossingen op in. Die nieuwe vorm van thuiszorg geeft mensen een veiliger gevoel en maakt daarbij ook persoonlijk contact mogelijk.

Veel zorgmedewerkers voelen zich momenteel schuldig als ze op vakantie gaan. Er is namelijk een schreeuwend tekort aan zorgpersoneel. En voorlopig lijkt daar geen verandering in te komen. Sterker nog: eerder dit jaar waarschuwde UWV dat het tekort tot 2022 kan oplopen tot 100.000 openstaande banen.

Snel, snel, snel
Ook binnen de thuiszorg is de situatie nijpend. Veel tijd voor een persoonlijk praatje is er niet. Alles moet snel, snel, snel. Er is steeds meer behoefte aan moderne vervangers, een goed voorbeeld daarvan is beeldbellen. “En nee, dat is niet hetzelfde als contact met iemand die daadwerkelijk langskomt”, erkent Patrick Landsman, directeur van MobileCare. “Maar het is natuurlijk wel veel beter dan wanneer er helemaal geen contact is. Daarbij leent beeldbellen zich heel goed voor een persoonlijk gesprek.”

Idee

De vraag wat er technisch mogelijk was om zorg te ondersteunen bracht Landsman een paar jaar terug op een idee. Met zijn bedrijf MobileCare was hij toen al actief op het gebied van mobiele personenalarmering. “Op uitdaging van onze investeerders gingen we ons vervolgens niet alleen op de zakelijke markt, maar ook op particulieren richten. We kwamen er toen snel achter dat er al veel bestaande technologie beschikbaar is die zich goed leent om kwetsbare doelgroepen in hun thuissituatie te ondersteunen. Wat wij vervolgens hebben gedaan, is het aan elkaar koppelen van verschillende apparaten en technologieën.”

Ecosysteem
Zo is het idee van MobileCare uitgegroeid tot een nieuwe zorgoplossing: VirtueleThuiszorg. “Onze klanten kunnen gebruikmaken van het door ons ontwikkelde ecosysteem met verschillende technische oplossingen. Naast robotrollators bieden we ook zorghorloges, GPS-trackers, sensoren voor in huis en beeldcontact aan. Daarbij werken we nauw samen met Vodafone. Zij verzorgen de connectiviteit, leveren tablets en delen hun kennis op het vlak van het Internet of Things. Belangrijk, want we hebben echt een stabiele en betrouwbare verbinding nodig om de gezondheidssituatie van onze klanten goed te kunnen monitoren.”

Weer de deur uit
“Veel van onze klanten dragen sensoren . En onze algoritmes signaleren het meteen als de data afwijken van het normale patroon”, vervolgt Landsman. “We kunnen daar dan direct actie op ondernemen. En dat geeft onze klanten een veilig gevoel. Van klanten horen we regelmatig dat ze door onze oplossing meer zelfvertrouwen hebben gekregen en weer de deur uitgaan, bijvoorbeeld om met vrienden te gaan bridgen.”

Om via algoritmes automatische analyses te kunnen doen, moet VirtueleThuiszorg uiteraard wel toestemming hebben om de data van de klant te gebruiken. Maar dankzij de PGO, de Persoonlijke GezondheidsOmgeving, is dat volgens Landsman geen probleem. “De klant bepaalt zelf met wie hij of zij de gezondheidsdata wil delen. Vervolgens is dat met één druk op de knop geregeld.”

Online een praatje maken
“We bedienen ruim 6.000 klanten met de diverse toepassingen die wij momenteel aanbieden en ondersteunen”, vervolgt Landsman. “De grote uitdaging is om elke individuele klant van de juiste oplossing te voorzien. Welke zorgbehoefte is er? Welke technologie kan hem of haar daarbij ondersteunen? En wat is het gewenste aantal contactmomenten? “We hebben welzijnscoaches in dienst die regelmatig contact kunnen opnemen”, licht Landsman toe. “Soms om te checken of het allemaal goed gaat of om iets af te stemmen. En soms om gewoon een praatje te maken, als een klant daar behoefte aan heeft. Een consult met een verpleegkundige is ook mogelijk.” Dat contact gebeurt overigens via een tablet, ook via beeldbellen dus.

Regie in eigen hand

VirtueleThuiszorg helpt zorgorganisaties om hun zorgprocessen te optimaliseren en daarbij de personeelstekorten op te vangen. Organisaties die deze nieuwe vorm van thuiszorg aanbieden, geven hun klanten bovendien de mogelijkheid om de regie meer in eigen hand te nemen. “En dat is wat mensen willen”, weet Landsman. “De manier waarop de reguliere zorg momenteel wordt georganiseerd, zal over tien jaar helemaal niet meer bestaan. We verwachten dan ook dat we in 2019 naar 15.000 eindgebruikers zullen groeien.” Als zijn voorspelling inderdaad klopt, kunnen zorgmedewerkers in de toekomst weer met een gerust hart op vakantie gaan.

Enkele apparaten die VirtueleThuiszorg mogelijk maken:

Robotrollator
Lea is een robotrollator die dankzij camera’s en sensoren obstakels kan ontwijken. Heeft iemand moeite om zelfstandig uit bed of uit een stoel te komen? Dan helpt Lea een handje. En het bijzondere is: ze rolt zelf naar de bewoner toe als die haar roept. Gaat de bewoner met Lea op pad, dan past die slimme rollator haar snelheid en route dusdanig aan dat de kans op vallen minimaal is.

Ondertussen monitort ze hoe vaak de bewoner in beweging komt. Te weinig beweging? Dan geeft Lea extra oefeningen op.

Zelflerend zorghorloge
Dit slimme horloge meet je micro- en macro-activiteit, dus bijvoorbeeld hoe lang je slaapt en hoeveel je beweegt. Een heftige reactie op medicatie? Beginnende dementie? Ook dat soort problemen signaleert het klokje. En hij heeft het meteen door als iemand bewusteloos is of een epileptische aanval heeft. In zo’n situatie slaat hij direct alarm. Die noodoproep komt dan binnen bij de mantelzorger of de medewerkers van de alarmcentrale van MobileCare. Die medewerkers staan 24/7 paraat.

GPS-tracker met een alarmknop
“Dit apparaat kan echt een grote impact hebben op iemands leven”, weet Landsman. “Er zijn al meerdere klanten die dankzij onze GPS-tracker weer hun huis uit durven. Een mevrouw met hartklachten bijvoorbeeld. Als zij nu boodschappen gaat doen, weet ze dat er direct hulp komt als zij onderweg in de problemen komt.”

IoT draait om mensen
Het Internet of Things inzetten om mensen de zorg te bieden die ze zo hard nodig hebben. Dat gebeurt dus al. En binnen Vodafone zijn we er trots op dat we daar een actieve bijdrage aan kunnen leveren. Ook zo’n impact maken? Begin dan vandaag nog op Vodafone.nl/iot