Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Waarom slimme apparaten rekening moeten houden met onze emoties

Welke meerwaarde hebben technologische innovaties voor mensen? Dat is de vraag waar Louisa Heinrich zich al ruim twintig jaar op focust. Haar missie: aanbieders helpen om technologische oplossingen te ontwikkelen die mensen écht verder helpen.

Ping. Een berichtje op je telefoon. Het is de zonwering. Hij klaagt over de koffiemachine en de thermostaat. Die maken namelijk ruzie. De thermostaat wil graag dat de zonwering dichtgaat, zodat het koel blijft in huis. Maar de koffiemachine staat erop dat de zonwering opengaat. Want hoe hoger de temperatuur in huis, hoe minder energie hij straks nodig heeft om een kopje espresso te zetten.

Open, dicht, open, dicht

“Ga maar dicht”, instrueer je de zonwering. Maar tien seconden later klinkt er opnieuw een ping. Het is wederom de zonwering. Dit keer is de vaatwasser in een hevige strijd gewikkeld met de koelkast. “Daar zou je toch helemaal gek van worden”, lacht Heinrich. “Maar als al die apparaten online gaan en er geen duidelijke regie is, zou je constant van dat soort berichtjes krijgen. Of de zonwering slaat op hol. Dat zou ook kunnen. Hij gaat dan open, dicht, open, dicht, open, dicht.”

Hacker monkeys

Door de opkomst van het Internet of Things verandert onze relatie met machines. Maar het gaat nog verder, benadrukt Heinrich. “Ook het eigenaarschap verandert. Als ik straks een strijkijzer koop dat online gaat, is het nog maar de vraag of ik ermee kan doen wat ik wil. Een programmeur heeft namelijk in een eerder stadium al bepaald waar ik zo’n IoT-apparaat voor kan gebruiken. Het zou dus zomaar kunnen dat mijn strijkijzer dienst weigert als ik er iets geks mee wil doen, zoals het roosteren van brood. En onderschat dat niet: wij mensen doen soms rare dingen. We zijn van nature hacker monkeys. En dat is maar goed ook, want daardoor komen gebruikers soms tot slimme toepassingen waar de fabrikant niet eens aan gedacht had. Maar dan moeten consumenten natuurlijk wel de vrijheid hebben om apparaten te gebruiken zoals ze willen.”

Vertrouwen

Zelf houden wij mensen dus van experimenteren, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de apparaten in onze woning zelfstandig dingen gaan proberen. “Niemand wil in een huis wonen waar rare, onvoorspelbare dingen gebeuren”, bevestigt Heinrich. “Voor aanbieders van IoT-apparaten is het dan ook belangrijk om aan het vertrouwen te werken en de verwachtingen goed te managen. Consumenten moeten er volledig op kunnen vertrouwen dat hun smart house alleen de dingen doet waar ze zelf nadrukkelijk toestemming voor hebben gegeven.”

Een machine die ‘sorry’ zegt

De oplossing? Die kwam Heinrich tegen tijdens haar advieswerk voor de automotive-industrie. Voordat zelfrijdende auto’s straks massaal de weg op kunnen, moeten de boordcomputer en de inzittenden elkaar namelijk wel goed kunnen begrijpen. “Dat betekent dus dat er conversational interfaces moeten komen”. Ze doelt daarmee op een oplossing die ervoor zorgt mensen en machines makkelijker met elkaar kunnen communiceren. Een soort van digitale tolk dus die naast mensentaal ook de programmeertaal van een apparaat beheerst. “Dat klinkt misschien makkelijk, maar het is super-super-moeilijk. Er zijn echt de beste software-engineers en een flinke dosis kunstmatige intelligentie nodig om dat voor elkaar te krijgen”, benadrukt ze. “Maar als die interfaces er eenmaal zijn, dan kun je dat principe ook heel goed in smart homes toepassen. Zodra een huishoudelijk apparaat in een situatie belandt waar hij geen duidelijke instructies voor heeft, stuurt hij een bericht waarin hij dat ook aangeeft: ‘Sorry, maar ik weet in dit geval nog niet wat ik moet doen’. Juist dergelijke afstemmingen vergroten het vertrouwen.”

Diepere wens

“Uiteindelijk draait het bij ons mensen niet alleen om de functionaliteit”, concludeert ze. “Er ligt ook altijd een diepere wens onder. Een emotionele behoefte. Als aanbieder van een IoT-apparaat kun je daar maar beter rekening mee houden.” Zo zijn veiligheid en betrouwbaarheid belangrijke randvoorwaarden voor het succes van het Internet of Things. Aan de andere kant moeten aanbieders ook weer niet zoveel controlemechanismen inbouwen dat mensen er een dagtaak aan hebben om hun smart house in het gareel te houden.

Liefde voor een thermostaat

“Op zich zijn er momenteel al mooie voorbeelden van hoe het ook kan”, weet Heinrich. “Zo heeft een vriendin van mij onlangs een IoT-thermostaat gekregen. Zij is totaal niet technisch en is zelfs een beetje bang voor haar smartphone. Maar tot mijn grote verbazing is ze heel enthousiast over die thermostaat. Ze houdt echt van dat apparaat.”
Waar die warme gevoelens vandaan komen? “De thermostaat doet precies wat die vriendin wil, zonder dat ze daarvoor iets hoeft te installeren of in te stellen. Ze vindt het heerlijk om gewoon de deur achter zich dicht te kunnen trekken met de wetenschap dat de thermostaat dan zelf de verwarming een stuk lager zet.”

Good Night Lamp

Een toepassing van het Internet of Things waar Heinrichs eigen hart sneller van gaat kloppen? “De Good Night Lamp. Daarbij heb je een grote moederlamp en kleine dochterlampen. Zodra je de grote lamp aan of uitdoet, gaan de kleine lampen eveneens aan of uit. Daarbij maakt het niet uit waar ter wereld die lampjes zich bevinden. En dat is alles. Er is dus niets magisch aan. Maar wat ik er zo mooi aan vind, is dat je er zelf betekenis aan kunt geven. Jij bepaalt zelf wat het betekent als de lampen aan- of uitgaan. Zelf reis ik veel. Ik zou dus een moederlamp in mijn huis in Londen kunnen zetten en mijn moeder in Duitsland en mijn vriend in Amerika een dochterlamp kunnen geven. Vervolgens kan ik ze dan met het aanzetten van die lampen laten weten dat ik weer veilig thuis ben gekomen. Het is een super-simpel product dat breed inzetbaar is en dat heel goed inspeelt op wat mensen belangrijk vinden. Kortom: een perfect voorbeeld voor iedere aanbieder van een IoT-oplossing.”

IoT draait om mensen
De missie van Louisa Heinrich sluit naadloos aan bij de visie van Vodafone, dat als bedrijf ook pleit voor mensgerichte toepassingen van het Internet of Things. En ook wij zien dat veel bedrijven daar nog mee worstelen. Ondertussen zijn er toch ook al zeer inspirerende voorbeelden waarbij de focus wel nadrukkelijk op de meerwaarde voor de mens ligt. Benieuwd naar die praktijkcases en wat die op dit moment al mogelijk maken? Begin dan vandaag nog op Vodafone.nl/iot