Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Smart crowd: beweging op het festivalterrein in beeld

Welk optreden trekt de meeste bezoekers? Hoe druk is het bij de bar? Waar is extra beveiliging nodig? Dankzij het Internet of Things brengt Remoticom deze informatie in beeld en helpt daarmee de festivalorganisatie.

Kensington doet het goed in stadions. Afgelopen juli speelde de band in een uitverkochte Johan Cruijf ArenA. 50.000 toeschouwers. Dat was een wat massaler gebeuren dan Paaspop, het festival in het Brabantse dorp Den Hout waar Kensington afgelopen voorjaar een van de acts was. “Maar juist de bescheiden opzet van dat festival maakte het voor ons de perfecte testcase om te laten zien wat er vandaag de dag al mogelijk is op het vlak van crowd control”, benadrukt Joost van der Velden, CEO van Remoticom.

Sensortechnologie
“We bieden al technologische oplossingen voor de slimme stad”, vervolgt hij. “Met sensortechnologie kunnen we temperatuur, vochtigheid, beweging, energie, vibratie en geluid meten. Daarbij richten we ons vooral op systemen die - met behulp van het Internet of Things - steden duurzamer, veiliger en aangenamer maken. De meeste mensen hebben daar niet meteen een beeld bij.”

Slimme stad in het klein
Hoe kunnen we laten zien welke technologische oplossingen we al bieden? Om die vraag te beantwoorden zocht Remoticom een slimme stad in het klein. “Het moest een afgebakende omgeving zijn, waar veel mensen voor een korte periode samenkomen. Je komt dan al snel op festivals uit”, vertelt Van der Velden. “Tijdens Paaspop demonstreerden we samen met Vodafone hoe we onze technologieën inzetten om menigtes in beeld te brengen.”

Waardevolle informatie
Hiervoor werd gebruik gemaakt van de smartphones die bezoekers bij zich dragen. Met behulp van de bluetooth- en wifi-signalen, en gateways met connectiviteit van Vodafone, konden de smartphones worden getraceerd. Van wie die telefoons precies zijn is niet bekend, waardoor de privacy gewaarborgd is. Maar dankzij de smartphone-signalen kon Remoticom tijdens Paaspop wel nauwkeurig in beeld brengen waar de bezoekers zich op het terrein bevonden. Waardevolle informatie, zowel voor de festivalorganisatie als voor de aanwezige horecaondernemers en beveiligers.

Overzichtelijk dashboard
“Zo kunnen we precies in beeld brengen hoeveel publiek een band of deejay trekt,” geeft Jan-Paul Kreukniet, marketing manager bij Remoticom, als voorbeeld. “Aan de hand van die data is ook te achterhalen in hoeverre dat tot veranderingen in de drankomzet leidt. De bewegingen van het publiek zijn op een overzichtelijk dashboard te volgen. En dat helpt beveiligers weer met crowd control.”

Slimme verlichting
De afgelopen jaren heeft Remoticom de nodige ervaring opgedaan met het bedienen van verlichting via algoritmes. Zo levert het bedrijf een systeem aan steden dat straatverlichting feller laat branden als er iemand passeert. Smart Lighting dus. En die vorm van slimme technologie leent zich ook goed voor festivals. Bij onveilige situaties kan de festivalorganisator de verlichtingsintensiteit bijvoorbeeld gemakkelijk via een app aanpassen. En bij calamiteiten kan de aanwezige verlichting de bezoekers zelfs automatisch naar de dichtstbijzijnde nooduitgang begeleiden.”

Extreme weersomstandigheden
“De informatie over mensenstromen die we tijdens festivals verzamelen, komt ook van pas tijdens extreme weersomstandigheden”, zegt Van der Velden. “Dankzij deze data kunnen we namelijk bij een volgende editie inschatten welk effect extreme hitte of een onweersbui op de bezoekers zal hebben. De organisatie kan daar dan vooraf, bij de opzet van een festival, al rekening mee houden. Bijvoorbeeld door op de juiste plekken extra schaduw- en schuilplekken te creëren.”

Gegarandeerde stroomvoorziening
“Aggregaten spelen tijdens festivals ook altijd een belangrijke rol. Met behulp van onze sensoren houden we die dus remote goed in de gaten. Dreigt een aggregaat kapot te gaan? Dan krijgt de storingsdienst direct een seintje. Heel fijn ook voor de festivalgangers,” besluit Van der Velden, “want zo kunnen we voorkomen dat de stroom uitvalt en er een vroegtijdig eind komt aan het feest.”

Klaar voor een groter publiek
Het bleef niet bij Paaspop. Remoticom was de afgelopen maanden op meerdere evenementen te vinden: op het culinaire festival Smaak Karavaan en Festival Mundial in Tilburg, en Parkfeest Oosterhout. Zo kon het Brabantse technologiebedrijf in de eigen provincie belangrijke aspecten van Smart Crowd uitgebreid testen. Ondertussen maakt Remoticom zich op voor het festivalseizoen 2019: het is de bedoeling om dan ook de publiekstromen van grotere evenementen in beeld te brengen.

IoT draait om mensen
Internet of Things inzetten om zo optimaal mogelijk te kunnen feesten. Dat is toch wel een heel aansprekend voorbeeld van hoe die technologie ons leven aangenamer kan maken. Benieuwd naar wat er momenteel nog meer mogelijk is? Lees meer op Vodafone.nl/iot