Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Rijdende computers in de binnenstad: de elektrische deelauto’s van Share’ngo

Ze zijn 24/7 online. Ze rijden op elektriciteit. Ze hangen vol met sensoren. Ze kunnen in de binnenstad gratis parkeren. En binnenkort rijden ze in de Rotterdamse binnenstad, deze innovatieve deelauto’s van Share’ngo.

Rotterdam gaat de komende twintig, dertig jaar flink groeien. Martin Guit, mobiliteitsstrateeg van de gemeente Rotterdam, heeft het tijdens een interview voor verkeersnet.nl over een verwachte groei van 30.000 tot 40.000 mensen, die zich straks ook van A naar B willen verplaatsen. Ondertussen doet de gemeente er alles aan om de uitstoot van CO2, roet en schadelijke uitlaatgassen terug te dringen. Bijvoorbeeld door een mix van vervoersmiddelen zo flexibel mogelijk in te zetten. Deelauto’s sluiten goed aan bij dit plan, en elektrische deelauto’s al helemaal. Toen Majd Yousif, de CEO van Share’ngo, vorig jaar bij de gemeente aanklopte, ging de deur dus al snel wagenwijd open. Een vergunning voor laadpalen? Regelen we! Gratis parkeren? Uiteraard!

Primeur in Nederland

Het begon allemaal in China. Daar rijden momenteel al 145.000 deelauto’s van Share’ngo rond. In 2013 volgde Italië. Inmiddels rijden de opvallende, gele wagentjes daar in Rome, Florence, Milaan en Modena. Begin dit jaar waren het er alles bij elkaar al zo’n 3.500. En nu is Nederland aan de beurt. In de Rotterdamse binnenstad zijn er binnenkort 25 te vinden. Maar als het aan Yousif ligt, gaat dat snel veranderen. “We kunnen snel uitbreiden. Nog voor het eind van dit jaar zullen er minstens honderd van onze deelauto’s in Rotterdam rijden en de komende maanden gaan we ook nog starten in Amsterdam en Utrecht”, zegt hij zelfverzekerd.

24/7 verbonden

Er rijden in Nederland wel meer elektrische deelauto’s rond, maar wat onderscheidt Share’ngo van de concurrentie? “Het zijn echt rijdende computers”, benadrukt Yousif. “Zo zijn onze auto’s continu met onze control room verbonden. Met dank aan het netwerk van Vodafone, waarmee wij samenwerken. Die verbinding is belangrijk, want we moeten natuurlijk wel weten waar ze rijden en of ze nog genoeg energie hebben. Dankzij de constante internetverbinding kunnen we via het dashboard van de auto rechtstreeks met klanten communiceren.” De voertuigen bevatten ook de nodige sensoren die de omgeving scannen, de kwaliteit van het wegdek checken en de luchtkwaliteit meten. Al die gegevens deelt de startup met de gemeente, zodat zij actie kunnen ondernemen als dat nodig is. Door sponsorcontracten met lokale bedrijven geeft de auto suggesties als de bestuurder ergens wil eten of naar de bioscoop wil. Daarbij houdt hij rekening met de locatie. Bedrijven die meedoen, bieden speciale kortingen aan.

Automatische alcoholcontrole

En die sensor bij de bestuurderstoel? “Die meet, zonder blaasinstrument, of de klant alcohol gedronken heeft. Als dat inderdaad het geval is, blijft de auto stilstaan. Daarbij zullen we de klant wel helpen om veilig thuis te komen. Bijvoorbeeld door een taxi voor ze te bellen. En wie weet: als het nodig is, rijden we die klant misschien wel zelf naar huis”, zegt Yousif, lachend, waarmee hij aangeeft dat dit niet automatisch tot de standaarddienstverlening behoort.

Psychologische drempel

Op papier sluit de innovatieve deelauto van Share’ngo goed aan bij de mobiliteitswensen van de Rotterdammers. Maar de praktijk is soms weerbarstig. Veel autobezitters zien het idee dat ze hun wagen zelf bezitten als een onderdeel van hun identiteit. Daar zit dus nog een psychologische drempel.

Joshua Paundra van de Rotterdam School of Management, onderdeel van de Erasmus Universiteit, onderzocht onlangs dan ook hoe je autoliefhebbers in een deelauto krijgt. Zijn conclusie: bij die groep is daar veel meer voor nodig dan lagere kosten en duurzaamheidsvoordelen. Zij zijn echt nog niet klaar om definitief afscheid te nemen van hun eigen bolide.

Goedkope ritten in een elektrische deelauto zijn waarschijnlijk dus nog niet voldoende om de grote massa mee te krijgen. Maar wat als die deelauto een ‘rijdende computer’ van Share’ngo is? Dus een voertuig dat dankzij een internetverbinding direct kan inspelen op de behoeften van de bestuurder? Ja, dan zou dat concept weleens heel goed aan kunnen slaan, en niet alleen in Rotterdam.

IoT draait om mensen
Er waren al connected cars, maar Share’ngo tilt dit begrip naar een hoger niveau. Deze startup laat goed zien dat het Internet of Things niet alleen om things draait, maar vooral om mensen en de dingen die zij ermee doen. Of het nu gaat om slimmer en efficiënter werken, kosten besparen in je dagelijkse productie of een disruptief product. Benieuwd welke partnerships Vodafone nog meer is aangegaan? Bekijk dan ook de andere cases en begin vandaag nog op Vodafone.nl/iot