Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Smarter Working expert Edwin Fluit: “Smarter Working verbetert het contact tussen medewerkers en organisatie, maar ook tussen klant en organisatie."
Smarter Working expert Edwin Fluit: “Smarter Working verbetert het contact tussen medewerkers en organisatie, maar ook tussen klant en organisatie." Dirk-Jan van Dijk / Lumen Photo
FAQ – Smarter Working

“Met Smarter Working maak je jezelf aantrekkelijker als werkgever”

Slimmer en efficiënter werken, onafhankelijk van locatie – dat kan met Smarter Working. Hoe pak je dat aan? En welke impact heeft het op je aantrekkelijkheid als werkgever? Smarter Working expert Edwin Fluit beantwoordt de meest gestelde vragen.

Wat is Smarter Working precies?

“Smarter Working is een totaalconcept dat flexibel werken ondersteunt. Medewerkers kunnen met een enkel account daar werken waar zij de meeste waarde kunnen toevoegen aan de organisatie: op kantoor, thuis, bij een klant of onderweg. Die totaaloplossing is opgebouwd is uit verschillende diensten en producten – denk aan geïntegreerde telefonie of het inrichten van een Cloud-omgeving – die we combineren en inrichten op basis van de specifieke vraag en toekomstvisie van de klant. Het is dus voor iedere organisatie weer anders - echt maatwerk. Naast de producten en diensten die worden ingezet, vereist Smarter Working ook en vooral een nieuwe manier van denken. Je stuurt als organisatie aan op output en productiviteit, in plaats van aanwezigheid. Vertrouwen in en vrijheid voor medewerkers zijn een vereiste.”

Word ik daarmee aantrekkelijker als werkgever?

“Wie voor Smarter Working kiest, stelt de medewerker centraal. Dat weegt steeds zwaarder mee in de keuze voor een werkgever. Moet je elke dag tussen dezelfde tijden op dezelfde plek werken of kun je zelf beslissen wat het beste bij het takenpakket van die dag past? Werkgevers die keuzevrijheid bieden, genieten in de meeste gevallen de voorkeur. Dat geldt vooral voor de nieuwe generatie werknemers, die opgegroeid zijn met clouddiensten en gewend zijn overal toegang te hebben tot informatie.
Daarnaast kunnen organisaties met behulp van Smarter Working hun ecologische voetafdruk verkleinen, door de mogelijkheid te bieden om soms thuis te werken of buiten de spits te reizen bijvoorbeeld. Ook kunnen zakenreizen vaak vervangen worden door video conferencing of Skype. Duurzaam zijn geeft werkgevers ook een streepje voor op de arbeidsmarkt.”

Kan het ook de communicatie tussen vestigingen in binnen- en buitenland verbeteren?

“Een van de grote voordelen van Smarter Working is dat gegevens, programma’s en bestanden altijd en overal veilig bereikbaar zijn voor medewerkers. Dat maakt het gemakkelijk om samen te werken met collega’s op andere vestigingen, in binnen- en buitenland: iedereen heeft toegang tot dezelfde digitale werkomgeving en je kunt samen in bestanden werken. Zo gaat er geen tijd verloren met werken in verouderde versies, bijvoorbeeld. En via video conferencing kun je ook face-to-face overleggen en zo efficiënter werken. Smarter Working is dus bij uitstek geschikt om samenwerking te bevorderen.”

Kan Internet of Things (IoT) Smarter Working versterken?

“IoT kan Smarter Working inderdaad versterken. Je moet immers je kantoor zo inrichten dat het Smarter Working faciliteert en de juiste tools aanreiken. Dat betekent: minder vaste werkplekken en meer ruimtes voor vergaderen en overleggen. Met behulp van IoT maak je die inrichting optimaal. Zo is ons VodafoneZiggo hoofdkantoor voorzien van slimme sensoren, die met behulp van IoT real time data delen. Dat heeft voor medewerkers veel voordelen: je kunt zien welke werkplek vrij is, waar de collega die je zoekt zich bevindt en welke vergaderzaal beschikbaar is. Maar het helpt ook om het gebouw efficiënter te benutten: is er niemand in een ruimte, dan gaat het licht automatisch uit. Is een vergaderzaal al een paar dagen niet gebruikt, dan kunnen de schoonmakers ‘m overslaan. Gebruik van IoT helpt zo tijd en werk, en daarmee uiteindelijk geld, te besparen.”

Hoe kan ik met Smarter Working de dienstverlening aan mijn klanten verbeteren?

“Smarter Working verbetert het contact tussen medewerkers en organisatie, maar ook tussen klant en organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een klant contact center, waarbij alle medewerkers toegang hebben tot dezelfde gegevens, op kantoor of op een andere locatie. Dan maakt het niet uit wie een klant eerder te woord stond of waar een medewerker zich bevindt: iedereen ziet de gespreksgeschiedenis en kan het gesprek direct voortzetten. Of de beller meteen doorverbinden naar een collega die verder kan helpen. De klant is zo sneller en beter geholpen.”

Kan ik nog wel grip houden op mijn bedrijf?

“Smarter Working valt of staat met vertrouwen. Onderzoek laat zien dat dat vertrouwen niet beschaamd maar juist beloond wordt, met hogere productiviteit en medewerker-tevredenheid. En de ervaring leert: ook bij vrije werktijden werken de meeste mensen tussen 09:30 en 19:30 uur.
Doordat de organisatie flexibeler werkt, kun je bovendien sneller inspelen op dynamiek in de markt. Beter sturen op de grote lijnen – dat geeft juist overzicht.”

Klaar voor de toekomst met Smarter Working

Smarter Working biedt tal van mogelijkheden. Wat kan jouw bedrijf met Smarter Working bereiken? Lees verder op Vodafone.nl/Smarter-working. Of neem contact op met een van de accountmanagers voor advies op maat.