Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Moving Intelligence: "In de beginjaren regelden we de aanvraag van simkaarten via fax."
Moving Intelligence: "In de beginjaren regelden we de aanvraag van simkaarten via fax." Dirk-Jan van Dijk / Lumen
Door IoT ontstonden er nieuwe diensten voor andere markten

“IoT bleek een game-changer voor autobeveiliging”

Het traceren van een gestolen auto is door de komst van het Internet of Things een stuk eenvoudiger geworden. En het biedt nieuwe kansen: ‘Met IoT kunnen we data verzamelen, die ook interessant is voor andere partijen.’


Toen Moving Intelligence in 1991 begon, was de dienstverlening gefocust op het volgen van auto’s en andere voertuigen. Inmiddels is dat uitgebreid naar ‘alles wat beweegt’ – en dat is wat het bedrijf betreft een heel ruim begrip. Voertuigen als exclusieve jachten en luxe auto’s vormen een groot deel van de business, maar een pallet of doos kan ook beveiligd worden. “Voor onze beveiligingsdienst geldt: je kunt ons inschakelen voor alles van waarde dat van A naar B gaat, om het real-time te volgen en bij diefstal terug te halen”, legt Moving Intelligence uit.

Het bedrijf heeft als enige in Nederland de productie van het hele tracking systeem – hardware, platform en app – in eigen hand. Ook beslaat de dienstverlening de hele keten, zo legt Moving Intelligence uit: “Wanneer we een melding van diefstal ontvangen, kunnen we met onze systemen direct de locatie van het object bepalen. In het geval van een gestolen auto, gaat een team meteen op pad om het voertuig veilig te stellen, totdat de politie ter plaatse is. In bepaalde gevallen zorgen we zelf ook voor repatriëring.”

Data over GSM

Toen het bedrijf in 1991 begon, kon men slechts dromen van het real-time volgen van een auto. “We maakten gebruik van GSM-technologie om voertuigen te volgen, waarbij data werd verstuurd over een voice-kanaal”, licht Moving Intelligence toe. “Dat ging ongelofelijk traag vergeleken met nu. De volgmogelijkheden op afstand waren beperkt – vaak reed er dan ook uit voorzorg beveiliging achter de auto.”
De komst van Internet of Things (IoT) veranderde alles. Rond dezelfde tijd (1999) ging het bedrijf met Vodafone Business samenwerken voor de connectiviteit. “Het was meteen duidelijk welk verschil deze technologie zou maken voor Moving Intelligence, alleen al door de snellere verbinding”, zegt Roderick Bleiker van VodafoneZiggo. “En de wereldwijde dekking die we konden bieden, maakte het makkelijk om voertuigen over de grens te volgen.”

Preventie en beveiliging in één

“De komst van IoT was inderdaad een gamechanger”, beaamt Moving Intelligence. “Het bepalen van de locatie kon ineens binnen enkele seconden, waardoor voertuigen real-time op afstand konden worden gevolgd. Daarnaast vonden we informatie over snelheid, richting, g-krachten en status van sensoren. Dergelijke kennis kan nuttig zijn voor wagenparkbeheer, of het vereenvoudigen van rittenadministratie. Zo ontstonden nieuwe diensten, voor andere markten. Deze data is ook nuttig voor de politie, om autodiefstalzaken sneller op te lossen. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan de route-historie van de auto na diefstal: waar is het voertuig geweest? Door die data te vergelijken met die van andere zaken kun je wellicht patronen ontdekken en een bende oprollen.”

Van fax naar automatisering

De grootste uitdaging die de uitbreiding en groei na de introductie van IoT met zich mee bracht was de administratie rondom simkaarten, die nodig zijn voor de dataverbinding. Moving Intelligence: “In de beginjaren regelden we de aanvraag van simkaarten via fax. Als je er maar twintig per maand hoeft te hebben, kan dat prima. Maar als dat ruim 800 simkaarten of -chips per maand zijn, dan wordt dat een uitdaging!”

Vodafone Business en Moving Intelligence ontwikkelden daarom samen een platform om de administratie volledig te automatiseren. “Het platform is verbonden met ons netwerk”, legt Bleiker uit. “Zodra een klant de betreffende dienst activeert, wordt ook de sim bij Vodafone geactiveerd en start de facturatie. Stopt de dienst – bijvoorbeeld bij inruil of verkoop van een auto – dan wordt de sim direct geblokkeerd.”

Deel van de keten

Gezien de essentiële rol van connectiviteit binnen de business, volgt Moving Intelligence de ontwikkelingen met grote belangstelling: “Binnen nu en vijf jaar zal 2G worden uitgefaseerd. Daar willen we op anticiperen. Daarom doen we sinds kort proeven met LTE-M, een nieuwe IoT-technologie die weer andere mogelijkheden creëert.” De tijd zal leren wat dit verder betekent voor het businessmodel van Moving Intelligence.

Altijd verbonden

Betrouwbare connectiviteit is essentieel voor producten en diensten op basis van IoT, zoals de beveiligingsdiensten van Moving Intelligence. Naast 2G ondersteunt Vodafone Business - als enige provider in Nederland - twee nieuwe technologieën, speciaal ontwikkeld voor IoT-applicaties: Narrowband-IoT en LTE-M. Meer weten? Lees verder op Vodafone.nl/iot.