Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Een slimme manager wordt net zo smart als zijn city

Een stad ergens in Nederland. Het is donker. Een auto nadert een kruispunt. De straatverlichting op de kruising springt aan, de lichtbundel volgt de auto totdat die uit het zicht is verdwenen.

Een uur later, hetzelfde kruispunt. Twee auto’s uit tegengestelde richting naderen op hoge snelheid en botsen frontaal op elkaar. Een harde klap. En daarna niks. Zo lijkt het althans. Maar de straatlantaarns detecteren het ongeluk en seinen ambulance en politie. Via matrixborden verderop in de stad wordt het verkeer omgeleid, weg van de ravage.

Luchtkwaliteit via de lantaarnpaal

Science fiction? Nee. Toekomstmuziek? Een beetje misschien, maar zo’n smart city, want daar hebben we het over, is dichterbij dan we denken. Er zijn al lantaarnpalen die niet alleen de straat verlichten, maar ook de luchtkwaliteit meten en die data doorgeven aan de overheid. In Amsterdam heeft de deelscooter het straatbeeld verrijkt. Betalen doe je per minuut, via de app zie je waar de dichtstbijzijnde scooter is, die je dan meteen kunt reserveren.
Of deze, al helemaal ingeburgerd: als we onze auto op de laatste open plek in een parkeergarage stallen, verschijnt het woord ‘vol’ op het parkeermatrixbord aan de rand van de stad.

Nieuwe diensten dankzij IoT

Allerlei sensoren meten wie – of wat – waar is, met hoeveel, waar we naartoe gaan, waar de lucht vies is – of juist niet: de wereld om ons heen hangt nu al aan elkaar van slimme systemen die via internet data met elkaar delen. Daar maken wij met zijn allen dankbaar gebruik van. Niet alleen privé, maar ook zakelijk. Pieter Paul van Oerle kan meepraten over de innovatiekracht van het Internet of Things. Of IoT, zoals Van Oerle zegt, die even snel praat als hij enthousiast is. Hij zit sinds een jaar als strategy director aan de directietafel van technologie- en innovatieplatform The Next Web. “Bij The Next Web koppelen we grote bedrijven met hun technologische vraagstukken aan startups, overal ter wereld. Steeds vaker zie ik dat IoT deel uitmaakt van de technische oplossing. Het is een nieuwe technologie die nieuwe producten en diensten mogelijk maakt.”

Vraag van de brouwer

Zo klopte er op een goede dag een Nederlandse bierbrouwer op de voordeur van The Next Web. Met de volgende kwestie: wij hebben voor onze klanten een thuistap. We willen graag weten wanneer die tap bijna leeg is, zodat we ze een seintje kunnen geven dat ze nieuw bier moeten bestellen. Of we een speciale aanbieding kunnen doen, bijvoorbeeld als we weten dat ze altijd de tap tevoorschijn halen op Champions League-avonden. “We hebben die vraag uitgezet in ons wereldwijde netwerk. De oplossing moest stupid simple zijn,” zegt Van Oerle, “want het moest bruikbaar zijn voor klanten die al een tap thuis hebben staan. Een oplossing die de brouwer, de startup en wij nu gaan testen, is een teller die bierliefhebbers op hun taphendel kunnen klikken.”

Technisch echt niet moeilijk

Zo simpel kan het dus zijn. Het ís ook simpel, bezweert Van Oerle. “Ten eerste omdat veel oplossingen al zijn bedacht, ergens ter wereld. Bovendien is IoT technisch gezien echt niet moeilijk. Als je de juiste oplossing hebt voor de dienst die je wil bieden, is de IoT-technologie implementeren heel erg gemakkelijk. De technologiekant ervan is geen rocket science.”
Maar – er is helaas een ‘maar’: het is ingewikkeld voor mensen om te bedenken wat er mogelijk is als je informatie van een apparaat, een ding, kan verzamelen en op basis daarvan slimme diensten kunt ontwikkelen of processen kunt verbeteren. “De topmanagers van nu hebben dat niet geleerd op de universiteit. En ook niet toen ze vijftien jaar later een executive MBA deden. IoT is echt van de laatste paar jaar. Daar zit de grootste uitdaging, want in de top van het bedrijf moet je dit soort technologieontwikkelingen snappen om richting te kunnen geven aan je bedrijf.”

Challenge: onderhoud aan de Python voorspellen

Hoog tijd dus voor een soort spoedcursus IoT, die The Next Web samen met Vodafone op poten heeft gezet: de Vodafone TNW IoT Challenge. Tien bedrijven en instellingen gaan met hulp van The Next Web en Vodafone op zoek naar de speld in de startup-hooiberg om een oplossing te vinden voor hun IoT-gerelateerde uitdaging. De Efteling zoekt bijvoorbeeld naar manieren om het onderhoud aan de Python te voorspellen. De politie wil graag dat inwoners helpen de kwaliteit van het oppervlaktewater te meten om milieucriminaliteit beter te bestrijden. Facilicom Group wil realtime weten waar op Schiphol de rolstoelen zich bevinden.

Hulp van IoT-experts

The Next Web boort als altijd voor dit soort vraagstukken zijn wereldwijde netwerk aan. Vodafone brengt zijn expertise als IoT-partner in. Dat betekent dat het, net als bij reguliere klantverzoeken, niet alleen de connectiviteit kan leveren, maar meehelpt de IoT-oplossingen en -toepassingen te ontwikkelen, samen met een netwerk van gespecialiseerde partners. “Het zijn prachtige challenges”, zegt Hans Tempelaars. Hij is propositiemanager B2B bij VodafoneZiggo en programmamanager Vodafone TNW IoT Challenge. “We koppelen bedrijven en de beste startups van de wereld aan elkaar en gebruiken IoT om echte uitdagingen van bedrijven op te lossen. Uiteraard ondersteund door onze beste IoT-experts en state of the art technologie.”

IoT draait om mensen
Slimmer onderhoud van de Python lijkt vooral een voordeel voor de Efteling, maar ook de bezoekers profiteren: zij kunnen dankzij het Internet of Things zo vaak mogelijk genieten van de dubbele looping en de kurkentrekker. Want uiteindelijk draait het Internet of Things niet alleen om things, maar vooral om mensen en wat zij ermee doen. Ook benieuwd naar die mogelijkheden? Bekijk wat er nog meer kan met IoT op Vodafone.nl/iot

Illustratie: Gaëtan Heuze/Shop Around