Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
CEO Wouter Staal: “In het begin liep ik voor iedere nieuwe vestiging weer een winkel binnen om telefonie te regelen."
CEO Wouter Staal: “In het begin liep ik voor iedere nieuwe vestiging weer een winkel binnen om telefonie te regelen." Dirk-Jan van Dijk / Lumen Photo
Structuur en communicatie zijn de geheime ingrediënten van Yoghurt Barn

“Een internationaal merk creëren, dat is het doel”

Hoe run je een bedrijf zonder hoofdkantoor, maar met 200 medewerkers en 14 vestigingen? Voor Yoghurt Barn was er een structurele omslag nodig om dat werkbaar te maken, vertelt CEO Wouter Staal. “Goede communicatie is essentieel.”


In de beginjaren van Yoghurt Barn reisde CEO en oprichter Wouter Staal heel wat af, langs alle vestigingen van het bedrijf dat hij met zijn vrouw in 2013 had opgericht. Het vernieuwende horeca-concept sloeg aan en Yoghurt Barn breidde verder uit naar nieuwe locaties. Toen in 2017 het aantal vestigingen verdubbelde, van zes naar twaalf, wist Staal dat er iets moest veranderen. “In het begin liep ik voor iedere nieuwe vestiging weer een winkel binnen om telefonie te regelen. Schakelde ik met een ander bedrijf voor het internet, en met weer andere partijen voor het boekhoudprogramma en het kassa-systeem. Daardoor groeide - met iedere vestiging die erbij kwam - ook het aantal facturen. Om gek van te worden! Toen het moment aanbrak dat we niet meer alle vestigingen op één dag konden bezoeken, beseften we: dit moet slimmer en efficiënter!”

Goede timing

Door zijn snelgroeiende onderneming had Staal al enige tijd contact met Sezer Gök van VodafoneZiggo. Gök: “Ik begreep waar Yoghurt Barn naartoe wilde en wat Wouter nodig had om dat te bereiken: een geïntegreerde communicatieoplossing die vaste en mobiele telefonie en data volledig combineert. In deze periode lanceerden we One Net Enterprise, een oplossing die dat levert. Ik dacht meteen aan Yoghurt Barn, omdat deze oplossing precies aan hun vraag voldeed en omdat Wouter altijd open staat voor innovatieve oplossingen. Het voorstel om launching customer te worden werd dan ook direct omarmd.”
Staal licht toe: “We waren net begonnen om interne processen te optimaliseren en versimpelen. One Net Enterprise bood ons de mogelijkheid om naar één communicatie factuur te gaan, in plaats van maandelijks 14 verschillende facturen voor internet én facturen voor vaste en mobiele telefonie. Dat is veel overzichtelijker. Het systeem is ook schaalbaar – nieuwe vestigingen zijn naadloos toe te voegen. Daarbij hebben we nu maar één contactpersoon voor alle communicatietechnologie: Sezer. Als we een nieuwe vestiging openen, is alles met één appje geregeld.”

Partnership

“Veel klanten zouden huiverig zijn geweest om mee te werken aan zo’n pilot. Maar Yoghurt Barn had net als wij alle vertrouwen erin”, zegt Gök. “Het was een partnership: Yoghurt Barn en Vodafone Business gingen samen voor het optimale.” Staal vult aan: “Achter de schermen moet het een behoorlijke uitdaging zijn geweest. Zo moesten alle IP-adressen worden aangepast. Aangezien wij in de cloud werken – we kunnen bijvoorbeeld real-time meekijken in de kassa’s van alle vestigingen – moest dat in één keer goed gaan. Daar merkten onze medewerkers niets van, zij konden gewoon doorwerken. ”

Geen hoofdkantoor

Werken met de geïntegreerde communicatieoplossing veranderde niets voor de medewerkers van Yoghurt Barn. Maar het vijfkoppige managementteam kreeg dankzij de Smarter Working tools meer grip op de dagelijkse gang van zaken. Staal: “We houden de overhead bewust klein en hebben daarom geen hoofdkantoor. Iedere dinsdag vergaderen we met z’n vijven in een van de vestigingen – die dag is heilig. De rest van de tijd werken we vanuit de cloud en sturen we de organisatie vanaf afstand aan. Alle data en bestanden worden dus online beheerd en zijn voor iedereen en vanuit alle locaties toegankelijk. Het werken vanuit de cloud werkt alleen als je een duidelijke structuur hebt en alle processen op orde zijn. Dan weet je dat de medewerkers op de verschillende vestigingen op dezelfde manier werken. Een voorbeeld is de app voor alle Yoghurt Barn medewerkers, met de roosters en andere werk-gerelateerde informatie.”

Internationaal uitbreiden

Dit organisatiemodel stelt Yoghurt Barn in staat om snel uit te breiden, in binnen- en buitenland. “Het is altijd ons doel geweest om een sterk, internationaal merk op te zetten”, zegt Staal. “Ik verwacht dat we binnen nu en twee jaar de eerste vestiging buiten Nederland zullen openen. Voor uitbreiding naar het buitenland wordt het delen van informatie via cloud-based systemen nog belangrijker. Ook een functie als videobellen – iets dat we nu nog niet gebruiken – kan dan handig zijn. Dan kun je face-to-face met elkaar overleggen zonder dat je daarvoor hoeft te reizen. Er ligt nu in ieder geval een stevige basis, waarop we in de toekomst gemakkelijk kunnen voortbouwen.”

Slimmer werken

Succesvol groeien – dat doet Yoghurt Barn met behulp van Smarter Working oplossingen, zoals One Net Enterprise van Vodafone Business. Dit betekent: altijd bereikbaar zijn en overal veilig toegang tot data. Meer weten over Smarter Working? Kijk op Vodafone.nl/Smarter-working.