Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De digitale transformatie van Yamaha, op twee wielen

De Yamaha TMAX is een van de meest verkochte motorscooters in Europa. En die populariteit krijgt momenteel een extra boost. Dankzij een ingebouwd smart device kan de TMAX gebruikmaken van de vele mogelijkheden van het Internet of Things.

‘Waarmee kunnen we TMAX-rijders echt een plezier doen? Waarop zitten ze te wachten? En in hoeverre kunnen we daarvoor een digitale oplossing bieden? Die vragen stelden we onszelf zo’n drie jaar geleden. Daarbij was meteen duidelijk dat het Internet of Things veel interessante mogelijkheden te bieden heeft’, vertelt Arno Sunnotel, Head of Operations van Yamaha Motor Europe. ‘Zo zouden we de locatie van een TMAX kunnen koppelen aan de buienradar, zodat we de berijder van die scooter kunnen waarschuwen als er regen aan komt. Of we zouden klanten tips kunnen geven voor snellere of mooiere routes. Omdat je niet alles tegelijk kunt doen, besloten we om ons eerst te richten op tracking en tracing.’

Europese dekking

‘Van alle partijen die we destijds spraken, was Vodafone zeker niet de enige die de geschikte hardware kon leveren’, herinnert Sunnotel zich. ‘Maar het was wel de enige partij die naast de benodigde technologie ook een eigen netwerk heeft met een goede dekking in alle Europese landen. En dat is cruciaal, want het mag natuurlijk niet zo zijn dat een scooter uit beeld verdwijnt zodra iemand de grens over rijdt.’

Extra uitdagingen

‘Tijdens de designworkshops voor Yamaha konden we al een werkend smart device en een bijbehorend data-analyseplatform laten zien’, vertelt Martijn Maters, country manager bij Vodafone Automotive. ‘Alleen was dat de totaaloplossing die we voor auto’s hadden ontwikkeld. Het bracht nog wat uitdagingen voor ons technisch team met zich mee om die oplossing ook geschikt te maken voor een motorscooter. Om te beginnen moest het smart device weersbestendig zijn. Daarbij is het bij een compacte tweewieler lastiger om zo’n device goed te verstoppen. Dat is een belangrijk punt, aangezien het device ook een anti-diefstal-functie heeft.’

Smart mobility

‘Dat wij zo actief zijn in de automotive-wereld en op grote schaal slimme hardware maken, is nog niet algemeen bekend’, vervolgt Maters. ‘Veel mensen associëren Vodafone met telefonie en connectiviteit, maar we doen aanmerkelijk meer. De anti-diefstaloplossing voor motorvoertuigen is slechts een voorbeeld van wat we kunnen. Dankzij ons data-analyseplatform en onze op maat gemaakte apps bieden we end-to-end-oplossingen voor smart mobility.’

Premiekorting

‘Verzekeringsmaatschappijen zijn ook blij dat we onze TMAX-scooters nu met ingebouwde IoT-technologie aanbieden’, vult Sunnotel aan. ‘Doordat de scooters nu makkelijk te tracken en te tracen zijn, worden ze minder snel gestolen. Dat kan bij verzekeraars een mooie premiekorting opleveren. Sommige maatschappijen geven extra korting als een klant via data kan aantonen dat hij veilig rijdt. Dus dat hij de scooter laat staan op regenachtige dagen of op momenten dat het heel druk is op de weg. Daarbij kan het smart device van Vodafone Automotive ook specifieke data over de rijstijl van de bestuurder verzamelen en naar een verzekeraar doorsturen. Of hij vaak hard optrekt en hard remt, bijvoorbeeld, of hoe snel hij door de bochten gaat. Die data gaat uiteraard alleen naar verzekeraars als de klant daar toestemming voor geeft.’

Pionieren en digitaal transformeren

‘Het verschilt per land in hoeverre verzekeringsmaatschappijen een premiekorting aanbieden, maar ik weet bijvoorbeeld dat Italië dit erg promoot. Alles wijst erop dat de inzet van smart devices en data de komende tien jaar gemeengoed wordt binnen de verzekeringswereld.’
Sunnotel vervolgt: ‘Het Internet of Things is een heel belangrijk onderdeel van de digitale transformatie van Yamaha. Waar rijdt iemand? En hoe gebruikt hij zijn of haar voertuig? Als we dat soort data hebben, kunnen we daar met onze dienstverlening op inspelen. Op dit moment is dat nog pionieren. En we zijn nog volop bezig om onze systemen aan te passen. Daarbij hebben we al wel duidelijk voor ogen waar we naartoe willen: een situatie waarin we zowel met het voertuig als met de klant op dat voertuig kunnen communiceren.’

Mobiliteit van de toekomst

De huidige slimme technologie voor auto’s en gemotoriseerde tweewielers is nog maar het begin. Met behulp van onder andere 5G, waarmee actief wordt getest in Duitsland en Italië, en kunstmatige intelligentie helpt Vodafone Automotive mee om de mobiliteit van de toekomst vorm te geven. Benieuwd naar wat er momenteel nog meer gebeurt op het vlak van het Internet of Things? Lees meer op Vodafone.nl/iot