Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
IoT-expert Han van Someren: ‘Naast een verbetering van de dienstverlening levert de inzet van IoT vaak ook een optimalisatie van bedrijfsprocessen op.’
IoT-expert Han van Someren: ‘Naast een verbetering van de dienstverlening levert de inzet van IoT vaak ook een optimalisatie van bedrijfsprocessen op.’ Dirk-Jan van Dijk / Lumen
FAQ – Internet of Things

‘De inzet van IoT levert in veel gevallen ook een optimalisatie van bedrijfsprocessen op’

Het Internet of Things opent interessante, nieuwe mogelijkheden voor bedrijven. Maar wat kan IoT voor jouw bedrijf betekenen? Waar moet je beginnen, en hoe zit het met de kosten? IoT-expert Han van Someren beantwoordt de meest gestelde vragen.

Hoe kan ik met IoT de dienstverlening van mijn organisatie verbeteren?

Han van Someren, VodafoneZiggo: “Klanten verwachten tegenwoordig altijd en overal inzicht te hebben in uiteenlopende aspecten. Denk aan het aantal kilowattuur stroom opgewekt door de zonnepanelen, de temperatuur van de woonkamer en de exacte locatie van de auto. Door IoT in te zetten, wordt dit inzicht - in digitale vorm - geboden aan gebruikers. Naast een verbetering van de dienstverlening levert de inzet van IoT in veel gevallen ook een optimalisatie van bedrijfsprocessen op. Zo kunnen energiebedrijven met behulp van slimme meters en de juiste dataverbinding meterstanden automatisch en op afstand uit lezen. Dat levert een besparing in personeels- en administratiekosten. De mogelijkheden zijn legio en voor ieder bedrijf anders.”

Wat heb ik nodig om aan de slag te gaan?

“Ten eerste hardware, vaak in de vorm van een modem of sensor, waarmee data uitgelezen en verstuurd kan worden. Daarnaast een IoT-simkaart, om verbinding te maken met het gekozen netwerk. Tot slot heb je ook een platform nodig waarop data opgeslagen, geanalyseerd en vervolgens gepresenteerd wordt, vaak via een app. Deze elementen samen noemen we een end-to-end oplossing.”

Welke types netwerken zijn er en hoe maak ik de juiste keuze?

“Naast de bekende 2G, 3G en 4G mobiele netwerken worden er nu op grote schaal ‘nieuwe’ netwerken uitgerold, zoals Narrowband-IoT (NB-IoT) en Long Term Evolution for Machines (LTE-M). De juiste netwerkkeuze hangt af van wat je met een IoT-oplossing wilt bereiken. Worden er veel data gedurende een langere periode verstuurd – denk aan streaming video – dan is een 4G-oplossing noodzakelijk. Gaat het om een kleine hoeveelheid data op gezette tijden, zoals een dagelijkse sensorwaarde, dan is NB-IoT heel geschikt. Moet data frequenter worden gedeeld en ook spraak mogelijk zijn, dan is LTE-M een goede keuze.
Kortom: de functionaliteit is leidend in de keuze voor een netwerk. Ook de locatie waar de IoT-oplossing uitgerold moet worden, is van belang. De ontwikkeling van de nieuwe netwerken is niet in alle landen gelijk. Het uitfaseren van 2G- en 3G-netwerken en het opkomen van nieuwe netwerken als NB-IoT en LTE-M zorgt soms voor onzekerheid, zeker gezien de nauwe koppeling tussen simkaart en netwerk. Over het algemeen biedt een IoT-simkaart namelijk toegang tot één specifiek netwerk. Daarom heeft Vodafone Business een Multi-bearer sim ontwikkeld: één enkele sim die zowel op 2G, als op LTE-M en NB-IoT-netwerken werkt. Met deze sim kun je als bedrijf een IoT-toepassing wereldwijd uitrollen: als NB-IoT in een land nog niet beschikbaar is, maakt de simkaart automatisch verbinding met 2G of LTE-M. Dat zorgt er tevens voor dat oplossingen toekomstbestendig zijn: als 2G uitgefaseerd is, kan de sim nog steeds verbinding maken met een van de nieuwe netwerken.”

Wordt data veilig uitgelezen en verstuurd?

“Een IoT-netwerk is op twee manieren beveiligd. Allereerst via de sim-authenticatie, waarmee wordt bepaald welk apparaat toegang krijgt tot het netwerk en of data mag worden verstuurd of ontvangen. Daarnaast wordt er een aparte Access Point Name (APN) gebouwd, die een veilige verbinding maakt tussen het mobiele netwerk en de gebruikte server. Zo kun je IoT ook voor oplossingen inzetten waarbij veiligheid cruciaal, zoals het op afstand openen van sloten. Derden hebben geen toegang tot data.”

Wat kost IoT?

“De totale prijs van een IoT-oplossing wordt bepaald door de kosten van de verschillende componenten: de hardware, de simkaart, het dataverbruik en het dataplatform. De kosten verschillen per specifieke situatie. Wat je voor de connectiviteit binnen deze mix betaalt, is afhankelijk van de hoeveelheid data en de frequentie van versturen, maar ook van de landen waarin de IoT-oplossing moet werken. Het versturen van videobeelden via bewakingscamera’s, bijvoorbeeld, vergt veel data en kent dus hogere kosten. En in sommige landen zijn netwerken gereguleerd door de overheid. Dat kan leiden tot hogere kosten of beperkingen voor permanente roaming.”

Is IoT energiezuinig of blijf ik batterijen vervangen?

“Dat hangt af van de IoT-toepassing: wordt er veel of weinig data verstuurd? Een 4G-oplossing om live verslag van een event te doen vraagt meer energie, dan een oplossing op basis van NB-IoT, zoals een slimme energiemeter. Het NB-IoT netwerk is speciaal gebouwd voor IoT-oplossingen, waarbij energiezuinigheid belangrijk is. Denk aan sensoren die batterij-gevoed zijn, bijvoorbeeld om apparatuur te tracken of als alarmknop bij ouderen thuis. De batterij moet zo lang mogelijk meegaan; vervanging ervan is kostbaar.”

Klaar voor de toekomst met IoT

Het Internet of Things biedt tal van mogelijkheden, op allerlei terreinen. Wat kan jouw bedrijf met IoT bereiken? Lees verder op Vodafone.nl/iot. Of neem contact op met een van de accountmanagers voor advies op maat.