Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Zo wordt synthetische brandstof gemaakt

Synthetische brandstof kan een cruciale rol gaan spelen in de energietransitie. Hoe wordt het gemaakt? En kan het al op grote schaal worden geproduceerd?

Synthetische brandstof wordt gemaakt in een e-fuel fabriek. Hierin worden waterstof en CO₂ samengevoegd en omgezet tot synthetische brandstof. Naast koolstofdioxide (CO₂) en waterstof (H2) is hiervoor ook elektriciteit nodig. Bij voorkeur is deze elektriciteit afkomstig van wind- of zonneparken.

Benodigdheden
Koolstofdioxide kan uit de lucht worden gehaald of worden afgevangen van grote fabrieken. Voor de productie van waterstof is een aantal producten nodig, namelijk H₂O en elektriciteit. In de elektrolyser worden H₂O en elektriciteit omgezet in waterstof en zuurstof. Laatstgenoemde kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld de chemie. Als de elektriciteit die wordt gebruikt duurzaam is opgewekt, bijvoorbeeld door een windmolenpark, spreken we van groene waterstof, de meest milieuvriendelijke vorm van waterstof.

Opschalen?
Het klinkt als dé oplossing voor duurzaam vervoer, met name voor het grote transport, zoals de luchtvaart. Maar dan moet het wel op grote schaal kunnen worden geproduceerd. Dat vraagt nog veel ontwikkelingswerk om de energie efficiënt en voordelig te kunnen produceren. In de komende decennia zal blijken of het een aantrekkelijk transitiepad kan worden.

Illustratie: Kristiaan der Nederlanden/Art Associates