Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

‘Waterstof kan alles’

Waterstof biedt volop mogelijkheden voor het behalen van de klimaatdoelen, maar in Nederland lijkt er nog weinig te gebeuren. Dat is in Duitsland wel anders. H2 MOBILITY bouwt daar gestaag aan een netwerk van waterstoftankstations. Volgens communicatiemanager Sybille Riepe is het hun missie anderen te overtuigen en de waterstofeconomie aan te jagen.

Wie zit er achter H2 MOBILITY?
‘We zijn gestart in 2015 door de initiatiefnemers achter onze onderneming: Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell en TOTAL. Niet de minste bedrijven dus. We zijn onafhankelijk, maar we ontvangen ook financiering van het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur als onderdeel van het Nationaal Innovatieprogramma voor waterstof en brandstofceltechnologie en van de Europese Commissie binnen het Hydrogen Mobility Europe-project. Ons team bestaat uit mensen met een passie, wij geloven echt dat waterstof de beste oplossing is voor mobiliteit op de lange termijn.’

Hoe gaan jullie te werk?
‘Wij zien het als onze taak in Duitsland een dekkend nationaal waterstofnetwerk op te zetten voor elektrische auto’s met een brandstofcel. Dat klinkt misschien wat saai, maar eigenlijk bouwen we aan een nieuwe mobiele toekomst waarin snel tanken en schone, stille mobiliteit over lange afstanden mogelijk is. Dat is een unieke job, nergens ter wereld gebeurt wat wij doen op een dergelijke schaal. Wij voelen ons echte pioniers met een missie. We willen deze techniek naar het grote publiek brengen, naar de consument. Daarom richten we ons ook in eerste instantie op personenauto’s. En we doen echt alles: van planning, testen, het regelen van vergunningen, exploitatie en het bedienen van klanten. Heel spannend.’

Hoe loopt het?
‘Onze eerste tussentijdse doel was om in 2019 minimaal honderd waterstoftankstations te exploiteren in de zeven grote stedelijke agglomeraties in Duitsland, maar ook langs de belangrijkste verbindingswegen en autobahnen. Dat gaat lukken, de eerste 55 zijn open en het gaat nu hard. Ons volgende doel wordt om op te schalen naar driehonderd vulpunten, maar daarvoor moet wel het wagenpark eerst worden uitgebreid. Als je ziet wat grote fabrikanten als Toyota, Hyundai en Mercedes-Benz de komende jaren in de markt gaan zetten, hebben we er het volste vertrouwen in dat dat gaat lukken. Let wel: aan het bouwen van een waterstofinfrastructuur hangt een flinke prijs. Per locatie gaat het om een investering van 1 tot 1,5 miljoen euro.’

Maar nu rijden er nog bijna geen waterstofauto’s. Hoe verdienen jullie dat terug?
‘Op dit moment rijden er in Duitsland inderdaad nog veel te weinig elektrische auto’s met een brandstofcel om een gezonde business case te hebben. Maar je moet ergens beginnen, anders blijf je hangen in een kip-eikwestie. Het is onze taak de boel aan te zwengelen, omdat we geloven in waterstof als de enige oplossing voor schone mobiliteit. Mensen willen zich blijven verplaatsen, daar moeten we ook niet aan willen tornen. Mobiliteit is de levensader van onze samenleving en de economie. Maar dat het anders moet, daar is iedereen nu wel van overtuigd. Alleen het liefst wel op een manier die niet te veel offers vraagt zoals bij een elektrische auto met een accu. Een auto met een brandstofcel is stil, snel en schoon, terwijl de actieradius en het tanken vergelijkbaar zijn met een benzine- of dieselauto. Dat is wat mensen willen, ze willen niet teveel veranderen. Waterstof is net als benzine, maar dan groener. Met waterstof die geproduceerd is met wind en zon kunnen we groene energie uit het Noorden van ons land opslaan en in het Zuiden gebruiken. Of we gebruiken het direct om huizen te verwarmen of auto’s op te laten rijden. Eigenlijk kan met waterstof alles.’

‘Wij geloven echt dat waterstof de groene oplossing is voor mobiliteit op de lange termijn’

Heeft H2 MOBILITY plannen buiten de Duitse grenzen?
‘We hebben op dit moment geen plannen om buiten Duitsland te starten. Maar er is veel interesse uit het buitenland voor wat wij doen. Ook vanuit Nederland is er veel belangstelling. Niet alleen via onze partner Shell, maar ook met de Nederlandse Ambassade in Berlijn hebben we veel contact. Nogmaals: de waterstofeconomie aanjagen is onze missie, dus we willen graag onze kennis en ervaring delen. Overigens is Duitsland niet het enige land waar waterstof de aandacht krijgt die het verdient. Ook in Japan, Zuid-Korea en de Verenigde Staten wordt gelukkig voldoende ingezet op waterstof.’

Shell bouwt mee aan waterstofnetwerk
Het aantal waterstoftankstations in Nederland neemt flink toe: van drie naar vijftien in de komende twee jaar. In 2025 moeten het er minstens vijftig zijn. Shell speelt daarin een actieve rol en werkt daarom niet alleen aan een netwerk van snellaadpunten voor elektrische auto’s, maar ook een netwerk van waterstofstations. In eerste aanleg gaat het om drie Shell-stations: twee in de regio Amsterdam en een in Pesse (Drenthe). Het is de bedoeling dat er uiterlijk begin 2020 waterstof op deze stations verkrijgbaar is.
Kijk ook op www.opwegmetwaterstof.nl


Tekst: Huib de Vries
Fotografie: H2 MOBILITY/ Danny Gohlke