Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Relaxter rijden dankzij een stille auto

Eigenlijk rijdt ze het liefst in een Mustang die heel veel herrie maakt. Het was dan ook even wennen toen autofanaat Alyssa Yskes (27) voor haar baan als accountmanager bij een leasebedrijf een elektrische auto van de zaak kreeg. Maar ze is ‘om’. “Ik rijd stukken rustiger sinds ik deze auto heb.”

Hoe bevalt het om elektrisch te rijden?
“Het was wel even wennen. Je kunt bijvoorbeeld niet met veel lawaai optrekken, wat ik altijd graag deed. Maar nu vind ik het fijn. De auto is heel stil, je hoort geen geluid van de verbrandingsmotor – die is er namelijk niet. Daardoor kun je veel makkelijker een gesprek voeren tijdens het rijden – ook met mensen op de achterbank. Soms vind ik het leuk om iemand die nog nooit in een elektrische auto heeft gezeten te laten zien hoe snel ik kan optrekken. Maar over het algemeen ben ik veel rustiger gaan rijden. Alsof zo’n stille auto mij als persoon relaxter maakt, wat weer effect heeft op mijn rijstijl.”

Waarom koos je specifiek voor deze auto?
“Ons bedrijf wil groen rijden bevorderen, daarom rijden de medewerkers in elektrische auto’s. Ik koos deze Renault ZOE omdat ik hem mooi vind qua vormgeving. ‘Echt een vrouwenmodel’, zei een collega, en dat klopt denk ik wel. Een elektrische auto is in aanschaf wel relatief duur, maar je hoeft geen BPM (belasting van personenauto’s en motorrijtuigen, red.) te betalen. En als je ‘m leaset, is de bijtelling maar 4 procent.”

Wat is het grootste verschil met rijden op fossiele brandstof?
“Door de accu heb ik een vrij kleine actieradius. Ik moet de route dus altijd bewust plannen: wanneer en waar kan ik mijn auto aan de stekker leggen? Op papier kan ik er 400 kilometer mee rijden, maar ik haal slechts 200 kilometer op een volgeladen accu. Dat kan te maken hebben met mijn rijstijl, maar het komt bij mij ook doordat ik veel op de snelweg zit. Mijn collega, die veel meer op binnenwegen rijdt, haalt bijna 300 kilometer op een accu.”

Vind je het niet lastig dat je de accu altijd moet opladen?
“Nee, dat zie ik niet als belemmering, ik ben er helemaal aan gewend. Bovendien zijn de meeste ritten die ik maak niet zo lang. Zelf rijd ik per dag zo’n 110 kilometer. Als ik voor een vakantie een heel eind ga rijden, moet ik er rekening mee houden dat ik iets langer onderweg ben. Handig is dan wel weer dat er speciale navigatie in mijn auto zit waarop ik kan zien waar de oplaadpunten zijn. Het zou wel fijn zijn als er daarvan meer komen in Nederland. De dekking is nog niet overal geweldig.”

Wat vind jij het grote voordeel van elektrisch rijden?
“Dat het beter is voor het milieu. Het voelt goed om daar een bijdrage aan te leveren. Ik weet dat de productie van de grote accu niet goed is voor het milieu, maar tijdens het rijden zijn elektrische auto’s stukken schoner dan gewone auto’s die veel CO₂ uitstoten. Als ik rijd, komen er geen schadelijke gassen vrij. Dat vind ik belangrijk. Ik ben bewust bezig met het milieu, doe aan afval scheiden en kruip thuis liever met een kleedje op de bank dan dat ik de verwarming hoger zet. Verder eet ik vaak biologisch-ecologisch: voeding waarvoor geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest zijn gebruikt en die zo min mogelijk belastend of vervuilend is voor het milieu.”


Zitten er nog meer leuke kanten aan zo’n elektrische auto?
“Er zit een app bij waarmee ik mijn auto kan monitoren, ook als hij een aantal straten verderop staat. Ik zie bijvoorbeeld hoe ver de accu al is opgeladen. Heel handig. Als het koud is, kan ik met de bijbehorende app alvast de verwarming in de auto aanzetten. Dan is het lekker warm als ik instap. En tijdens hete dagen in de zomer schakel ik vanaf het terras vast de airco in. Pure luxe.”

Snel opladen met de Shell Recharge:

Snel opladen bij Shell dankzij Shell Recharge
Shell Recharge is de nieuwe oplaadservice van Shell voor elektrische voertuigen. In 2018 rolt Shell een netwerk uit van 25 oplaadpunten in Nederland. De Shell snelladers zijn geschikt voor alle volledig elektrische voertuigen met snellaadfunctionaliteit. De 50 kW-DC-opladers hebben drie standaardverbindingen: het gecombineerd laadsysteem (CSS), Chademo en AC type 2 (43 kWh). Afhankelijk van het type auto, de grootte van de batterij, het batterijniveau en de buitentemperatuur wordt de accu in 20 tot 30 minuten opgeladen van 20 naar 80 procent. Goed om te weten: alle elektriciteit voor Shell Recharge in Nederland is afkomstig van duurzame bronnen. Zo zorgt Nederlandse wind voor de stroom van Shell Recharge.