Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

‘Emissieloos transport is topprioriteit’

Vrachtverkeer is een transportketen met een zware CO₂-footprint. Volgens de Europese Commissie moet deze emissie met 15 procent omlaag in 2025. Diederik Jan Antvelink, algemeen directeur van Nedcargo, gaat nog een stapje verder en wil snel naar emissieloos rijden.

Wat zijn uw drijfveren om emissieloos transport na te streven?
‘Wij werken voor belangrijke Hollandse levensmiddelenproducenten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Ik ben trots op mijn bedrijf en wil, behalve voor mijn werknemers, klanten en producten, ook goed zorgen voor onze omgeving. Niet te veel lawaai maken ’s ochtends op straat en zuinig rijden, dat hoort daar allemaal bij. Het is topprioriteit. Zware bedrijfsvoertuigen als vrachtwagens en bussen zijn verantwoordelijk voor ruim 25 procent van de totale CO₂-uitstoot door wegvervoer in de Europese Unie.’

Denkt u ook (deels) aan compensatie?
‘Emissieloos, oftewel volledig elektrisch rijden is het doel. Maar waarom wachten tot de techno­logie hier klaar voor is? Ik vind dat we nu al iets moeten doen. Klimaatneutraal rijden is een stap in de goede richting. Het CO₂-compensatie­programma van Shell biedt hiervoor een unieke mogelijkheid, daarom doen wij mee aan dit mooie initiatief. Misschien heb ik makkelijk praten omdat wij niet alleen verdienen aan het transport, maar ook aan de opslag en het verpakken van producten. Diesel is slechts 4 procent van onze kosten. Per liter betalen we een cent extra en zo steunen we natuurprojecten waar CO₂-uitstoot gecompenseerd wordt. Dat is goed te doen en daarom zie ik het als een verplichting.’

Emissieloos transport is een mooi doel, maar het moet ook betaalbaar blijven. Hoe denkt u dat te gaan realiseren?
‘Efficiënter rijden is per definitie goedkoper rijden. Emissieloos transport is een technologisch verhaal dat vraagt om een nieuwe infrastructuur. Als gebruiker zijn wij hiervoor afhankelijk van de grote spelers. Wereldwijd zijn er zes grote vrachtwagenfabrikanten. In 2021 brengt MAN de eerste in serie geproduceerde elektrische vrachtwagens op de markt. Na de testfase zal het nog wel een paar jaar duren voordat die echt van de lopende band rollen. Maar dan kan het snel gaan. Wat begon met elektrische invalidenauto’s wordt nu gevolgd door grote automodellen en binnenkort zijn vrachtwagens aan de beurt.’

‘Waarom wachten tot de technologie er klaar voor is? We kunnen nu al actie ondernemen’

Welke maatregelen neemt u zelf al en wat is de impact hiervan op uw businessmodel?
‘Wij proberen de mogelijkheden die er zijn te benutten. Zo doen we mee aan initiatieven om vrachtwagens zuiniger en vól te laten rijden, bijvoorbeeld door het uitwisselen van lading. Onze loodsen worden verwarmd met biogas en hebben zonnepanelen op het dak. Daarnaast doen we mee aan het CO₂-compensatieprogramma van Shell. Onze klanten zijn enthousiast omdat we enorme reducties kunnen laten zien over het transport van hun producten. En al onze medewerkers met een auto van de zaak tanken ook met een Shell-kaart en compenseren zo de CO₂-uitstoot over al hun zakelijke en privéritten.’

Op langere termijn zou waterstof een oplossing kunnen zijn voor zwaar transport. Sorteert u daar nu al op voor?
‘Nee, maar als de technologie er eenmaal is kunnen wij die vrij snel omarmen. Wij hebben momenteel 200 vrachtwagens rijden. Die worden intensief gebruikt en hebben een levensduur van zes tot acht jaar. Dit betekent dat we er elk jaar een stuk of vijftien moeten vervangen. Als waterstof de nieuwe standaard wordt is de transitie dus binnen afzienbare tijd te realiseren.’

Voor langeafstandstransport zullen we het volgens sommigen voorlopig nog moeten hebben van (steeds schonere) dieselmotoren, al dan niet op GTL diesel. Ziet u dat ook zo?
‘Ik denk dat we voor lange afstanden meer gebruik moeten maken van de trein en binnenvaart om de CO₂-uitstoot te verminderen. Voor vrachtwagens zijn er drie scenario’s. De waterstoftechnologie, maar die is nog te kostbaar. Batterijen, al is het gewicht voor lange afstanden een moeilijkheidsfactor. Als vrachtwagens te zwaar worden moeten we wegen en bruggen gaan verzwaren. Of er kan minder lading mee en dat is ook weer niet de bedoeling. De derde stroming is synthetische diesel. Het voordeel daarvan, en dat geldt ook voor waterstof, is dat we gebruik kunnen maken van de bestaande infrastructuur.’

Wat verwacht u van de overheid op dit vlak?
‘Er wordt nu veel gesproken over de invoering van een kilometerheffing voor vrachtverkeer. Het gaat om tarieven van circa 13 tot 14 cent per kilometer. Dit kan de overheid jaarlijks zo’n 1,3 miljard euro opleveren. Die inkomsten vloeien terug naar de vervoerssector om te gebruiken voor innovatie en verduurzaming. Dat kan een mooie versneller zijn van de duurzame transitie.’

Shell biedt mogelijkheden voor CO₂-neutraal rijden
Voor het vliegtuig kan het al langer, maar nu kun je ook de CO₂-uitstoot van je auto compenseren. Bij alle bemande Shell-stations kun je nu kiezen voor compensatie van je CO₂-uitstoot. Hier zijn drie opties voor. Als je Shell V-Power tankt of geregistreerd bent voor Miles & Me, is het gratis: Shell compenseert de CO₂-uitstoot van de winning, raffinage en distributie, inclusief je eigen brandstofverbruik. Kies je ervoor om 1 cent extra per liter te betalen op standaard brandstoffen, dan compenseer je daarmee de CO₂-uitstoot van je eigen brandstof­verbruik; Shell compenseert op haar beurt de CO₂-uitstoot van het traject vanaf de winning van de ruwe olie tot en met de pomp. Door mee te doen ondersteun je boom­beschermende projecten in bijvoorbeeld Indonesië en Peru. Voor bedrijven was het al sinds vorig jaar mogelijk om bij Shell de CO₂-uitstoot van hun wagenpark te compenseren. Daarnaast biedt Shell voor zware vrachtauto’s Shell LNG aan als een kostenconcurrerende brandstofoplossing, waarbij tot 20 procent reductie van CO₂-emissie mogelijk is.

 
Lees meer over CO₂-neutraal rijden op shell.nl/CO2neutraal.


Tekst: Natasja Admiraal
Fotografie: Ester Gebuis