Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

‘Brandstofkeuze hangt af van waar je woont’

In Duitsland wordt stevig gebouwd aan een infrastructuur voor waterstof. Nederland loopt nog wat achter, maar dat weerhield Toyota er niet van om alvast de waterstof aangedreven Mirai op de markt te brengen. Jan Christiaan Koenders, directeur van Toyota in Nederland, vertelt waarom.

Toyota investeert meer in waterstof dan andere autofabrikanten. Waarom?
‘Ik denk dat alle autofabrikanten naar alle opties kijken, Toyota is daarin niet anders. Maar de leiding van Toyota in Japan is gewend zich te richten op de zeer lange termijn en zich niet te laten afleiden door hypes of trends. Men denkt heel goed na over de toekomst, over wat de klanten willen. Dan zetten ze een strategie uit en houden daar vervolgens lang aan vast. Neem Toyota’s hybridetechnologie. We kwamen in 1997 met de eerste Prius en we hebben ruim 20 jaar later al meer dan 13 miljoen hybridevoertuigen verkocht. We blijven verbeteren. Mede daardoor is de brandstofmotor nog lang niet dood. Goed nadenken en vasthouden aan het plan: dat is Toyota. Om deze houding te doorgronden, moet je je verdiepen in de Japanse cultuur. Voor ons is denken op de lange termijn misschien 20 jaar. Voor een Japanner is het eerder 200 jaar. De waterstofauto die wij nu al – ook in Nederland – verkopen heet niet voor niets Mirai: Japans voor toekomst.’

Ook Toyota houdt dus alle opties open?
‘Jazeker. Dat moet wel als je een wereldwijd opererend bedrijf bent. Kijk, de auto-industrie staat aan de vooravond van aanzienlijke veranderingen. Van een wereldconcern als Toyota kan je verwachten dat het alle soorten klanten blijft bedienen en tegelijk de lange termijn in het vizier houdt. Zeker is wel dat wij streven naar de verkoop van meer dan 5,5 miljoen geëlektrificeerde voertuigen inclusief 1 miljoen zero-emissie voertuigen per jaar in 2030. We blijven onze hybrideaandrijving zonder stekker verder optimaliseren. Daarnaast investeren we op dit moment enorm in de ontwikkeling van batterij-elektrische auto’s. Onze president Akio Toyoda leidt dit project persoonlijk. En ja, we blijven ons richten op waterstof voor de lange termijn. Hoe de automobilist van de toekomst rijdt, hangt grotendeels af van waar hij of zij woont. In stedelijke gebieden met een goed aanbod van groene stroom is elektrisch rijden met een accu misschien een goed idee. Maar mensen die dagelijks grotere afstanden af leggen of voor wie duurzame stroom niet beschikbaar is, moeten we iets anders bieden. Groene waterstof bijvoorbeeld. Dat is niet alleen schoon, het is ook nog eens transportabel.’

Wordt het in Nederland nog wat, met waterstof?
‘Ik zeg het maar eerlijk: dat is een heel lastige vraag. We lopen hopeloos achter. Nederland moet enorm investeren in de vergroening van stroom en in de verzwaring van het elektriciteitsnetwerk. Tegelijkertijd moet er ook worden geïnvesteerd in een waterstofinfrastructuur. Ik snap best dat het lastig is om dat allemaal tegelijk te doen, maar het moet. Kijk eens naar Duitsland, waar ze het zeer serieus nemen en keihard bouwen aan een gedegen netwerk voor waterstoftankstations. Let wel: voor zwaarder transport op de langere afstand is batterij-elektrische aandrijving met huidige accutechnologie – en met name het bijbehorende gewicht – gewoonweg te inefficiënt. En of er voldoende grondstof voor de benodigde accu’s is ook nog niet duidelijk. Vraag het maar aan een truckfabrikant. Toyota bouwt nu al waterstofbussen, die voor het eerst tijdens de Olympische Spelen van 2020 in Tokio worden ingezet. Wij dragen in Nederland ook ons steentje bij, samen met partners als Shell. Over een paar jaar moeten in Nederland een flink aantal vulpunten zijn. Maar het moet veel sneller.’

‘Een waterstofauto kan een serieuze hoeveelheid stroom opwekken. Genoeg om een Japans gezin een week van elektriciteit te voorzien’

Een waterstofauto kan ook werken als kleine energiecentrale, klopt dat?
‘Jazeker, dat is een prachtig gebruik van de technologie. De brandstofcel in de auto zet waterstof om in elektriciteit, want de auto rijdt elektrisch – zonder accu. Het mooie is dat die brandstofcel dat óók kan doen terwijl de auto stilstaat, waarmee het in feite een kleine mobiele elektriciteitscentrale wordt. In Japan leveren wij de Mirai al met een stekker om stroom te leveren. Aan het huishouden, of aan een festivalterrein, alles is mogelijk. En let op: zo’n auto kan een serieuze hoeveelheid stroom opwekken. Genoeg om bijvoorbeeld een gemiddeld Japans huishouden een week lang van elektriciteit te voorzien!’

Shell bouwt mee aan waterstofnetwerk
Het aantal waterstoftankstations in Nederland neemt flink toe: van drie naar vijftien in de komende twee jaar. In 2025 moeten het er minstens vijftig zijn. Shell speelt daarin een actieve rol en werkt daarom niet alleen aan een netwerk van snellaadpunten voor elektrische auto’s, maar ook een netwerk van waterstofstations. In eerste aanleg gaat het om drie Shell-stations: twee in de regio Amsterdam en een in Pesse (Drenthe). Het is de bedoeling dat er uiterlijk begin 2020 waterstof op deze stations verkrijgbaar is.
Kijk ook op www.opwegmetwaterstof.nl


Tekst: Huib de Vries
Fotografie: Ester Gebuis