Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Energietransitie: Robin Berg en zijn levend lab

Ondernemer en visionair Robin Berg heeft een grote reputatie op duurzaamheidsgebied. Zijn activiteiten zijn een levend lab op het gebied van energietransitie.

Robin Berg plaatste twintig jaar geleden 42 zonnepanelen op het dak van zijn Utrechtse huis en stapte helemaal over op duurzame energie. Hij produceerde meer energie dan hij verbruikte en dat zette hem aan het denken. Hij bouwde een bedrijf dat inmiddels door heel Utrecht zevenduizend zonnepanelen op 25 schooldaken heeft liggen. Zijn internetbedrijf Lomboxnet en zijn eigen huishouden draaien geheel op zonne-energie, mede dankzij een laadpaal waarmee hij de batterij van zijn elektrische auto ook kan ontladen op het moment dat de zon niet schijnt. Onlangs zette hij een autodeelbedrijf op dat als eerste in Europa de batterijen van de auto’s ook gaat gebruiken als opslag en buffer van duurzame energie: We Drive Solar.

De wereld is groter dan Utrecht…
“Het gaat nu heel snel. Over pakweg twintig jaar draait de wereld op duurzame energie uit zon en wind. En er ontstaat behoefte aan opslag om fluctuaties op te vangen. Er is dan wel een overschot aan duurzame energie, maar de wind waait niet altijd en de zon gaat ook elke avond onder. Batterijen zijn voor die opslag het beste geschikt. En als je vervolgens bedenkt dat van de wereldwijde batterijproductie de komende jaren het grootste deel naar elektrische auto’s gaat, is de optelsom snel gemaakt.
Als je de accu’s in al die auto’s die de komende jaren de weg op gaan weet te ontsluiten, heb je een oplossing in handen en versnel je de energietransitie. Dat is wat we willen. Dus hebben we een zogenaamde bi-directionele laadpaal ontwikkeld die gewoon op straat kan staan en die straks door veel auto’s is te gebruiken.”

Nu de auto’s nog.
“Toen men lucht kreeg van ons project met bi-directioneel laden hier in Utrecht, werd ik benaderd door Renault: ‘Jullie hebben de visie en de laadpalen, wij hebben de juiste auto.’ Op zich niet verrassend, want Renault-Nissan loopt al jaren écht voorop in elektrificatie als je het vergelijkt met andere autofabrikanten. Maar het mooiste is dat Renault met ons een open standaard wilde ontwikkelen, die door elke autofabrikant of producent van laadpalen kan worden gebruikt. Iedereen kan straks de ontlaad-standaard downloaden van de website van onze partner E-laad en hetzelfde gaan doen.
In 2016 maakten we deel uit van de economische handelsmissie naar Frankrijk, waar we met Renault een intentieverklaring tekenden voor ons Utrechtse project. Daar is We Drive Solar uit voortgekomen. We hebben nu al vijftig elektrische Renault ZOE-modellen, en eind dit jaar krijgen we een prototype ZOE die door Renault geschikt is gemaakt om het laden én ontladen te testen.”

Waarom kozen jullie voor Renault?
“Voor ons is het essentieel dat een partner echt onze visie deelt. Veel autofabrikanten kijken nog de kat uit de boom, maar Renault heeft gewoon een duidelijke visie die overeenkomt met de onze. In Parijs begrijpen ze dat je dit soort ontwikkelingen samen met andere partijen en samen met de samenleving moet doen.
Er gebeurt zoveel tegelijk nu: er worden gasloze wijken ontwikkeld waarbij energiebuffering cruciaal is. Er komt steeds meer verdichting in de grote steden, waardoor autoluwe wijken nodig zijn. En er dus een enorme behoefte aan deelauto’s ontstaat. Elektrische deelauto’s gaan een integraal en essentieel onderdeel van de maatschappij worden. Renault snapt dat, en Utrecht is voor hen een living lab.”
Foto: Louis Blom