Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De nieuwe mobiliteit in Nederland: feiten & cijfers

Zelfrijdende auto’s, deelauto’s, meer stekkers… Onze mobiliteit gaat de komende jaren razendsnel veranderen. Een tussenstand in facts & figures.

22.000 elektrische auto’s

Het aantal volledig elektrische auto’s is in Nederland nu nog relatief klein: zo’n 22.000 volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), maar de groei zit er goed in. Ter vergelijk: in 2017 waren het er nog maar 14.000. Dat is een stijging van 61 procent. Daarmee behoort ons land tot de kopgroep in Europa, maar om aan de toekomstige emissiedoelstellingen van het huidige kabinet te kunnen voldoen, moet de komende jaren nog flink worden geïnvesteerd in snelle laadinfrastructuur. Het aantal plug-in hybride personenauto’s steeg in dezelfde periode met 1,6 procent naar 97.000.

Randstad: 100 procent groei

Vooral in de Randstad wordt de komende jaren een explosieve groei van de verkoop van elektrische auto’s verwacht, dat bleek al in 2017 uit onderzoek van Randstedelijke netbeheerder Stedin, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. Het aantal auto’s met een stekker verdubbelt in Den Haag, Rotterdam en Dordrecht.

122.000 laadpunten

Ons land heeft de meeste publieke laadpalen voor elektrische auto’s in de hele Europese Unie, met dank aan de veel verkochte plug-in hybrides van de afgelopen jaren. Volgens RAI Vereniging staat van alle Europese publieke laadpunten eind juni 2018 bijna 30 procent in Nederland: een kleine 33.000 stuks. Tellen we de laadpunten op privéterrein mee, dan komt het totale aantal in Nederland op 122.000. Let wel: in 2010 waren dat er nog maar 400.

9 procent meer stekkers

In 2017 groeide volgens het CBS het totale wagenpark van elektrische en plug-in hybride voertuigen met bijna 9 procent. De groei was minder sterk dan voorgaande jaren. In totaal is 1,4 procent van alle personenauto’s in Nederland elektrisch of plug-in hybride.

Renault: 8 nieuwe modellen

Aan de autofabrikanten zal het niet liggen: er staat ons de komende jaren een stortvloed aan nieuwe elektrische modellen te wachten. Alleen al het Franse Renault zal de komende paar jaar minstens acht compleet nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. Tesla staat in Nederland bij de personenauto’s nog bovenaan, maar in Europa is de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi nu al marktleider in elektrische auto’s.

Op naar 100.000 deelauto’s

De groei van deelautoprogramma’s zoals bijvoorbeeld Car2Go en We Drive Solar is een belangrijke katalysator van de groei van het aantal elektrische auto’s. De eerste heeft op dit moment circa 350 elektrische smarts rondrijden in Amsterdam. We Drive Solar is in Utrecht gestart met elektrische Renault ZOE-modellen en voorziet daarmee een nieuwe autoluwe wijk van deelauto’s. Op dit moment rijden in Nederland meer dan 30.000 deelauto’s rond. De doelstelling van 100.000, neergelegd in de City Deal over elektrische deelmobiliteit in steden, is dus nog lang niet gehaald.

1/3 enthousiast over zelfrijdende auto

Komt de autonoom rijdende auto eraan? Geavanceerde hulpsystemen zoals rem- en rijbaanassistentie zijn sterk in opkomst, maar volledige autonomie zal nog even op zich laten wachten. De verwachting is dat Nederland hierin een koploper zal zijn. Uit onderzoek van adviesorganisatie KPMG blijkt dat ons land het allerbeste is voorbereid qua infrastructuur en technologie. Maar ook: slechts een derde van de Nederlanders is enthousiast over de komst van zelfrijdende auto’s. Ruim de helft wil zelf aan het stuur blijven zitten.

H2 tanken

Hoewel zogenaamde ‘batterij-elektrische’ auto’s een voorsprong lijken te hebben, is ook waterstof als brandstof van de toekomst aan een opmars bezig. Shell gaat in Nederland niet alleen snelle laadpunten openen op hun traditionele benzinestations langs de snelweg, maar investeert ook in de uitbreiding van het waterstofnetwerk. In Nederland zijn waterstoftankstations in Helmond, Arnhem en Rhoon. Nieuwe vulpunten van Shell verschijnen op korte termijn in Den Haag, Schiphol, Amsterdam en Pesse. Verder wordt door andere partijen gewerkt aan stations in onder andere Utrecht, Groningen, Breda en Leeuwarden.