Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Autonome auto: computer leert beter rijden dan de mens

Onderzoeker Auke Hoekstra van de Technische Universiteit Eindhoven wil niets liever dan de transitie naar nieuwe mobiliteit versnellen, zo meldt hij in publicaties en optredens als spreker. Volgens hem is de overgang een logische en noodzakelijke stap.

Hoe ver zijn we met de autonome auto?
“Technologisch gaat het razendsnel. Sensoren worden beter, hardware krachtiger en computers sneller. En computers kunnen tegenwoordig zélf leren. Weggedrag leren lezen, fouten herkennen: binnen de kortste keren heeft de computer zichzelf geleerd beter te rijden dan de mens. Inclusief de gekste en meest onvoorspelbare situaties in het verkeer. Zullen we zeggen een jaar of tien?”

Moet die computer wel leren rijden als een mens?
“In eerste instantie moet de computer leren rijden mét de mens. We zijn nu zover dat de computer het bijna kan, maar dat de mens als een rijinstructeur klaar moet zitten om in te grijpen. Het is voor die mens verleidelijk om niet op te letten, daarin schuilt het gevaar. En er zijn ook al ongelukken met testauto’s gebeurd. Maar het valt mij op dat de Amerikaanse verkeersveiligheidwaakhond NHTSA positief is, omdat men daar natuurlijk weet hoeveel ongelukken door mensen worden veroorzaakt.”

Die autonome auto komt er dus. Gaan we die dan kopen of delen?
“Wanneer we de fase van autonoom rijden hebben bereikt, voorzie ik dat alles anders wordt. Nu al zien we een trend richting private lease en deelauto’s. Met autonome auto’s hoef je niet meer naar een specifieke plek om de auto op te halen of terug te zetten. En je kunt onderweg gewoon werken, relaxen of een dutje doen. Reizen wordt in de nabije toekomst zoveel aantrekkelijker, zoveel comfortabeler en efficiënter. Mensen zijn sterk gericht op gemak. En makkelijker dan een zelfrijdende deelauto wordt het niet. Bovendien wordt het veel goedkoper: er zijn veel minder auto’s nodig dan nu en de meeste ritten gaan we maken in kleinere, elektrische auto’s, voorspel ik.”

Wat moet de overheid doen om het te faciliteren?
“We moeten onze steden, wegen en regels gaan inrichten op autonome, elektrische deelauto’s. Als we dat goed doen, worden steden leuker en gezonder om in te wonen, hebben we minder asfalt nodig en kunnen de kosten omlaag. Daarin zou Nederland wereldwijd voorop kunnen lopen, want wij zijn heel goed in het slim plannen van elke vierkante meter. En we lopen al voorop met de laadinfrastructuur en de verkoop van elektrische auto’s. En vergeet niet dat Nederland een logistiek kennisland is. We hebben enorm veel logistieke bedrijven, dienstverleners en kennis te exporteren.
Het ontwerpen van slimme systemen met autonoom rijdende voertuigen is een geweldige kans voor Nederland. Er zijn nu vooral veel testkilometers nodig, omdat de leercurve van de computers dan snel stijgt. De overheid zou die testkilometers moeten faciliteren met experimenteerregelingen en investeringen. Veel geld dat nu voor asfalt, parkeerplaatsen en bussen wordt gereserveerd, kunnen we beter gebruiken voor het faciliteren van autonome deelauto’s. Helaas verwacht ik dat de overheid te langzaam en te versnipperd zal blijken om zelfrijdende deelauto’s optimaal te gebruiken.”

Wat moet er veranderen aan wet- en regelgeving?
“Allereerst moet het snel mogelijk worden om zonder menselijke chauffeur op de openbare weg te rijden. Of met een treintje auto’s waarvan alleen de voorste door een mens bestuurd wordt. Zo maken we veel testkilometers en kan Nederland vooroplopen. Begin eventueel met specifieke trajecten. En nu is het nog zo dat de bestuurder altijd alert moet blijven, anders schakelt het systeem zichzelf uit. Binnenkort moet het ook omgekeerd kunnen. Dan komen er rijbanen waar het echt faliekant fout gaat als een mens het rempedaal aanraakt! We zouden nu al keihard aan het werk moeten zijn met wetgeving die dat mogelijk maakt. Want als je doordenkt, is de impact van autonome auto’s gigantisch.”