Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Nederlandse designdirecteur Renault: ‘Ik moest ommekeer realiseren’

“Een artiest ontwerpt voor zichzelf, een designer voor iemand anders en zichzelf.” Een typische uitspraak voor Laurens van den Acker (53). De Nederlander is verantwoordelijk voor het design van Groupe Renault. Over ontwerpen, inspiratie, commercieel werken en meer.

Een Nederlander die in Frankrijk de designbaas is van een van de meest gerenommeerde automerken? Hoe dan?
Renault zocht in 2009 naar een visionair die het merk een nieuwe designboost kon geven. De Fransen kwamen uit bij Laurens van den Acker, geboren in het Brabantse Deurne, die op dat moment werkte bij Mazda in Japan. Daarvoor was hij in dienst van Audi en Ford. Van den Acker hoefde niet lang na te denken en begon in 2009 als senior vice president corporate design. “Carte blanche krijgen en van scratch beginnen, zo’n kans kun je niet laten lopen,” zegt Van den Acker die aan de slag ging en kwam met een nieuwe vormtaal voor Renault.

Oja, de designstrategie in de bloemvorm met zes blaadjes.

Precies. In de woorden van Van den Acker: “Toen ik begon, ging het minder goed met Renault. Ik moest een ommekeer realiseren. Ik bedachte een strategie, een bloem met zes blaadjes, eentje voor elke fase in je leven. Bij elke fase hoort een passende auto. De Clio staat voor love, verliefd worden, Explore voor het verkennen van de wereld, bij Wisdom hebben we de Espace. En zo verder.”

Hoe zit dat met Symbioz: een combinatie van innovatie, design, toekomstvisie en nieuwe mobiliteit?
Dat is een nieuwe denkrichting. De designchef praat vol enthousiasme over het nieuwe concept, waarvoor hij samenwerkte met het Franse Marchi Architectes. “Zij hebben voor ons een speciaal huis gecreëerd…”

Wacht even, Renault gaat in vastgoed?
Dat is te kort door de bocht, volgens Van den Acker. “Symbioz bestaat uit een auto én een huis. De auto kan in huis worden geparkeerd, als extra woonkamer. We vinden dat de auto, zo’n mooi object, een prominente plek in het huiselijke interieur verdient en niet moet worden weggestopt in een parkeergarage. Het huis staat in verbinding met een autonome en elektrische auto, die een actieradius heeft van 500 kilometer en in 20 minuten 80 procent is opgeladen.”

Designers worden geïnspireerd door hun omgeving. Hoe zit dat bij Van den Acker?
Ook bij hem is dat zo. Hij woont en werkt in Parijs en vindt de stad geweldig. “Architectuur, kunst, cultuur, historie en het moderne leven, alles komt daar samen. Zo heb ik het Franse DNA in mij ontwikkeld. Maar ik reis ook veel. We hebben designteams in Mumbai, Sao Paolo, Seoel, Boekarest en Chennai die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. Zelf teken ik geen ontwerpen meer. Ik begeleid vooral concepten die komen van ontwerpers van één van onze vijf studio’s. En ik krijg veel inspiratie uit de vele korte bezoeken aan landen en regio’s die belangrijk zijn voor Renault, zoals Iran, Rusland, Argentinië, China, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.”

MASTERCLASS

Laurens van den Acker gaf 19 oktober de Renault Design Masterclass, voorafgaand aan de Dutch Design Week. Hieronder vind je de weergave van de masterclass over de mobiliteit van de toekomst en de rol van de auto in de samenleving rond 2030 (de tekst loopt door onder de video).

Zoekt hij ook inspiratie in samenwerkingen met bijzondere mensen?
Jazeker, buiten de genoemde samenwerking met Marchi Architectes in het project Symbioz schakelde Van den Acker bijvoorbeeld topontwerper Irma Boom in om het boek Renault = présent te maken. Het boek verscheen ter gelegenheid van de presentatie van de Renault TreZor in 2016. Deze conceptcar, niet bestemd voor de verkoop, was een elektrische tweezitter van 1,10 meter hoog. De auto ging open als een juwelenkistje. Met ontwerper en kunstenaar Ross Lovegrove uit Wales werkte Van den Acker aan de elektrische conceptauto Twin’Z voor de Salone del Mobile in Milaan in 2013. Ook die auto diende als een verkenning van de toekomst en representeerde de Play-levensfase uit de Renault designstrategie.

Hieronder zie je drie conceptauto’s van Renault. Begin oktober 2018 presenteerde Renault de EZ-Ultimo. De auto is de laatste uit de trilogie van Renaults toekomstvisie op stedelijke mobiliteit. Het premium model EZ-Ultimo is gebaseerd op de EZ-Go, het eerste voertuig uit deze serie dat liet zien hoe gedeelde stedelijke mobiliteit eruit kan zien. Daarna kwam de EZ-Pro als concept voor ‘last mile delivery’. De tekst gaat verder na de foto.

Hoe verenigt de senior vice president corporate design creativiteit en commercieel denken. Wordt hij daardoor beperkt?
In het geheel niet. Van den Acker vindt dat juist een mooie uitdaging die extra creativiteit vraagt. In het verleden zei hij met één voet in creatie te staan en met één voet in marketing. Voor hem heel logisch: de auto kan nog zo mooi zijn, hij moet wel verkopen. In zijn woorden: “Commercieel succes is cruciaal. Een artiest ontwerpt voor zichzelf, een designer voor iemand anders en zichzelf. Het is aan mij om de juiste dosering te vinden waardoor beiden gelukkig worden. Ik wil auto’s maken die verleiden en het leven de moeite waard maken. Als dat lukt, worden ze goed verkocht.”
Tekst: Henk van den Einden