Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Symbioz: wonen en auto in één

Mobiliteit, design, energietransitie en technologische innovatie: alles komt samen in de nieuwe twee-eenheid van auto en huis: Symbioz. ‘Een auto van 50.000 euro stop je toch niet weg in een donkere garage?’

Laurens van den Acker, senior vice president corporate design van Renault, drukt met Symbioz zijn stempel op de toekomst. De Nederlander kijkt verder dan de ontwikkeling van nieuwe auto’s. “Toen het idee voor onze conceptauto Symbioz er lag, dacht ik: nu moeten we als automaker uit onze comfortzone en ook een huis laten ontwerpen. Een auto van pakweg 50.000 euro stop je toch niet weg in een donkere garage? We willen de auto een prominente plek in het huiselijk interieur geven.”

Huiskamer op wielen

Symbioz staat symbool voor de integratie van auto’s, huizen en energienetwerken die we als gevolg van de transitie naar duurzame energie de komende jaren meer zullen zien. Op de weg is de Symbioz een huiskamer op wielen, eenmaal thuisgekomen fungeert de Renault als een extra ruimte in het modulaire huis met twee verdiepingen. Bij aankomst rijdt de auto zelf een ruimte met glazen wanden binnen, waarna de auto met geopende deuren en dak een extra zitgedeelte vormt. Het stuur en het dashboard klappen weg en de stoelen draaien om.
De volledig elektrische Renault Symbioz is helemaal connected. Hij rijdt autonoom en wordt bij thuiskomst geïntegreerd in het huis. De batterij fungeert als back-up voor duurzame energiebronnen. Het huis laadt niet alleen de auto op, de auto kan ook het huis laden.
Van den Acker: “Kijk, slechts 7 procent van de tijd wordt een auto gebruikt. De overige uren staat-ie stil. Dat kan zoveel effectiever.”

Geen veredelde garage

“Het was uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de ruimte op een veredelde garage zou lijken”, zegt architect Adélaïde Marchi. Dus is er een draaischijf voor de auto opgenomen die ook als lift fungeert. De auto kan in een ruimte als kantoor dienen of als lounge op het dakterras worden geplaatst. Wanneer het tijd is om te gaan, draait de auto op zijn draaischijf richting uitgang zodat de bestuurder eenvoudig kan wegrijden.
Op het draaiplateau wordt de auto ook via inductie opgeladen. Met behulp van het Internet of Things kan de auto huishoudelijke apparaten aansturen, bijvoorbeeld de gordijnen sluiten of het licht of de verwarming inschakelen.
(Tekst loopt door na de foto’s)

Slimme software

Dat gaat allemaal wat ver, horen wij je denken. Natuurlijk, het is toekomstmuziek, het gaat hier om een concept. Maar dat neemt niet weg dat auto’s de komende decennia met zekerheid sterk worden geïntegreerd in het ecosysteem van onze woonomgeving.
De transitie naar duurzame energie vergt een buffer om fluctuaties in het aanbod van elektriciteit uit wind en zon op te vangen. Batterijen van elektrische auto’s zijn daarvoor ideaal, want auto’s worden in stedelijke gebieden slechts 7 procent van de tijd gebruikt en staan de overige uren ingeplugd stil. Tel daarbij op de komst van slimme software in huis die naadloos samenwerkt met de smartphone van de bewoners en het huis weet precies wanneer het de auto kan gebruiken en wanneer de batterij weer vol moet zijn voor de volgende rit.
Tegelijkertijd worden auto’s steeds autonomer, en daarmee uiteindelijk rijdende huiskamers. Daarmee is de cirkel rond.

Design-visitekaartje

Het project Symbioz herbergt niet alleen Renaults visie op de toekomst, het is natuurlijk ook een visitekaartje van de designafdeling die onder leiding van Laurens van den Acker een ongekende bloeitijd doormaakt. Het is een boeiende stijloefening van de Franse automaker: de gedeelde esthetiek en de materialen die zijn gebruikt in huis en auto. De koperkleurige lak op de auto komt in het huis terug op de aluminium panelen waarmee het centrale gedeelte van de woning is bekleed. Zowel in het interieur van de auto als in zijn thuisbasis zijn accenten van larikshout verwerkt. Vormen, kleuren en materialen geven onderweg de indruk alsof je thuis op de bank zit. Blijf je wel thuis, dan verandert de auto in een extra kamer met dezelfde uitnodigende sfeer.