Sponsored content
Sponsored content
Het hart

Zeven manieren om nog beter voor je hart te zorgen

Hoe houd je dat hart eigenlijk in goede conditie? Wist je bijvoorbeeld dat te lang stilzitten echt gevaarlijk is? En dat vergevorderde tandvleesontsteking verband blijkt te houden met hart- en vaatziekten? Zeven wetenswaardigheden op een rij.

1. Niet alle vetten zijn slecht

Vetten kunnen grofweg in drie groepen worden verdeeld: verzadigd, onverzadigd en transvetten. Verzadigde vetten – in bijvoorbeeld dierlijke producten en kokosvet – verhogen het slechte LDL-cholesterolgehalte in het bloed, en dat geeft weer meer risico op hart- en vaatziekten. Waar mogelijk is het daarom verstandig om voor onverzadigde vetten te kiezen, die juist het gunstige HDL-cholesterol in het bloed verhogen. Deze vetten zijn te vinden in vloeibare bakproducten, oliën, noten en vette vis. Transvetten, vaak verborgen in koek, gebak en snacks, zijn echte afraders omdat zij zowel het LDL-cholesterolgehalte verhogen als het HDL-gehalte verlagen. Vetten helemaal vermijden is niet goed: we hebben ze juist nodig voor bijvoorbeeld energieopslag en voor de opname van vitamines A, D, E en K. Bron: Hartstichting.

Dagelijks een half uur matig intensief bewegen is goed voor hart en vaten

2. Zitten maakt je ziek

Dagelijks een half uur matig intensief bewegen is goed voor hart en vaten. Stilzitten, zo blijkt uit verschillende onderzoeken, is om een aantal redenen juist heel slecht voor de gezondheid. Proeven van het VUmc met jongeren tussen 18 en 23 jaar tonen bijvoorbeeld aan dat het lichaam meer moeite moet doen om de suikerspiegel stabiel te houden na een hele dag zitten dan wanneer er elk uur enkele minuten bewogen wordt. Veelvuldige schommelingen in de suikerspiegel leiden tot suikerziekte en hart- en vaatziekten. Bron± VUmc.

3. Dubbele schade door roken

Het is bekend: rokers hebben een grotere kans op een hartinfarct of een beroerte dan niet-rokers. Roken is namelijk op meerdere manieren schadelijk. Nicotine verhoogt de hartslag en de bloeddruk, koolmonoxide verdringt de zuurstof in het bloed en diverse tabaksdeeltjes beschadigen de vaatwand en laten het bloed sneller stollen. Maar wist je dat ook mensen die regelmatig meeroken een grotere kans op hart- en vaatziekten hebben? Nog een reden om te stoppen. Bron: Hartstichting.

4. Frituren kan ook minder vet

Een kroket of een frietje, Nederlanders zijn er dol op. Minder blij zijn we met het bijbehorende vetgehalte en de calorieën, door het frituren in vet of olie. Frituren met hete lucht is een slanker alternatief. Bij een Philips Airfryer heb je maar een eetlepel olie nodig in plaats van een pan vol – zelfs voor oliebollen!

Daardoor is het vetgehalte van producten uit de Airfryer lager dan van producten die op traditionele wijze zijn gefrituurd. Zo hebben diepvriesfrieten uit de frituur een vetgehalte van 15,03 procent, tegen 6,09 procent wanneer ze in de Airfryer zijn bereid. Bron: cijfers Consumentenbond, 2012. 

5. Beweging helpt ook tegen stress

Ook stress verhoogt de kans op een hartziekte, maar in tegenstelling tot roken of overgewicht is het lastig te meten en bovendien niet altijd te vermijden. Regelmatig en intensief bewegen kan helpen om de gevolgen van stress te verminderen. Bij beweging ‘train’ je als het ware de sympathicus, het deel van het autonome zenuwstelsel dat ook geprikkeld raakt bij stress. Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat de sympathicus minder snel overbelast raakt en je lichaam minder te lijden heeft onder stress. Bron: Hartwijzer. 

Overgewicht is een risicofactor bij hart- en vaatziekten

6. Je tandvlees weerspiegelt je gezondheid

Je mondgezondheid hangt nauw samen met je algehele gezondheid. Zo heeft recent Nederlands onderzoek bevestigd dat een patiënt met ernstige tandvleesaandoeningen (parodontitis) zestig procent meer kans heeft op hart- en vaatproblemen. Nader onderzoek moet uitwijzen of parodontitis hart- en vaatziekten veroorzaakt of dat de mondklachten juist een gevolg ervan zijn.
Eerder Amerikaans onderzoek laat zien dat mensen met een gebrekkige mondhygiëne zeventig procent meer risico lopen op hartaandoeningen dan mensen die tweemaal per dag poetsen. Een goede mondverzorging lijkt essentieel voor een goede gezondheid. Bron: ACTA. 

7. Kilo’s rond je middel tellen extra

Overgewicht is een risicofactor bij hart- en vaatziekten. Door de extra kilo’s heb je een grotere kans om diabetes te ontwikkelen, een hoog cholesterolgehalte en een hoge bloeddruk. Maar niet alleen het gewicht is van belang; extra kilo’s rond je middel zijn namelijk gevaarlijker voor je gezondheid dan bijvoorbeeld dikkere heupen. Door de combinatie van BMI en buikomvang te bepalen, kun je snel ontdekken of je in de gevarenzone zit. Bron: Hartstichting. 

Het leven verbeteren

Philips wil het leven van mensen over de hele wereld verbeteren door middel van zinvolle innovaties. Meer weten? Ontdek de verhalen op philips.com/innovationandyou