Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Met ICT wordt zorg efficiënter, sneller, beter en goedkoper

Naar de huisarts voor een verwijzing naar een specialist, maandenlang wachten tot je er terechtkunt, weinig aandacht, hoge rekeningen; in de zorg is ruimte voor verbetering. Volgens Leonard Witkamp, bijzonder hoogleraar telemedicine en directeur van KSYOS TeleMedisch Centrum, is er voor veel knelpunten in de zorg een oplossing: internet en slimme ICT.

Door Annemique de Kroon, beeld Anne Huijnen

Hoe kunnen internet en ICT helpen in de zorg?

“Laat me dat illustreren aan de hand van een voorbeeld. Iemand heeft een vraag over een moedervlek. Hij of zij gaat naar de huisarts, die doorverwijst naar de dermatoloog, die een wachttijd heeft van vier tot acht weken en − in de praktijk − een uur wachttijd in de wachtkamer. Conclusie van de dermatoloog: het is een lentigo senilis, een onschuldige ouderdoms -sproet. Dit hele proces kan ook anders: de huisarts logt in bij KSYOS, stuurt zijn of haar bevindingen met een paar foto’s van de moedervlek, er wordt online een specialist geraadpleegd en binnen een halve dag ben je klaar, voor een kwart van de kosten. Op deze manier kun je de verwijzingen naar de tweedelijnszorg in het ziekenhuis met twintig procent reduceren. Door internet te gebruiken kan zorg sneller, beter, dichter bij de patiënt en goedkoper geleverd worden.”

Er wordt online een specialist geraadpleegd en binnen een halve dag ben je klaar, voor een kwart van de kosten

Waar wordt dit al toegepast?

“Bij de ggz is een dergelijke aanpak al succesvol gebleken. Voor de huisarts is er een beslisondersteuningsprogramma ontwikkeld aan de hand waarvan hij of zij beter een diagnose kan stellen bij mensen met geestelijke problemen zoals angsten of een burn-out. Daarnaast zijn er online tools om patiënten thuis te ondersteunen, bijvoorbeeld digitale coaches, filmpjes en instructies. Indien nodig kan er een teleconsult bij een psychiater in de regio worden geregeld. Patiënten vinden deze werkwijze erg prettig.”

Apparaten worden steeds kleiner en efficiënter, waardoor mensen thuis kunnen worden onderzocht en behandeld

Welke ontwikkelingen verwacht u in de zorg?

“Ik verwacht geen revolutionaire ontwikkelingen op het gebied van geneesmiddelen of operatietechnieken, maar wel op het gebied van procesinnovatie. Verder denk ik dat ziekenhuizen in hun huidige vorm zullen verdwijnen. Apparaten en machines worden steeds kleiner en efficiënter, waardoor mensen thuis kunnen worden onderzocht en behandeld; grote ziekenhuizen zijn dan niet meer nodig. Er zullen in de zorg ook robots worden ingezet, maar dat behoeft een mentaliteitsverandering. Ik zag laatst een filmpje waarin ouderen in een verpleeghuis kennismaakten met een robot die voor hen zorgde. Aanvankelijk konden ze er niets mee, maar toen de robot uiteindelijk vertrok, waren er mensen die huilden. Robots kunnen bijvoorbeeld ook mensen helpen die door zware lichamelijke klachten niet meer zelf kunnen douchen. Als bezwaar hoor je dan dat het menselijk contact wegvalt. Maar hoe prettig is het om door steeds weer verschillende mensen te worden gewassen?”

Over Leonard Witkamp (1960)
• Studie geneeskunde Vrije Universiteit, Amsterdam.
• Opleiding dermatologie AMC, Amsterdam.
• Dermatoloog Amsterdam.
• Directeur van KSYOS TeleMedisch Centrum, een virtuele zorginstelling die zich toelegt op het onderzoeken, ontwikkelen en aanbieden van telemedicinediensten voor snelle, effectieve communicatie tussen zorgverleners via internet.
• Bijzonder hoogleraar telemedicine aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG).