Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Het hele eiereneten

Wat doet u straks na Pasen met al die geverfde, verstopte en weer teruggevonden eieren? Uw huisdier ermee verwennen of gewoon lekker zelf opeten? En is dat nu gezond of niet? Misschien bent u zo langzamerhand de kluts kwijt.

De natuur heeft ons in de vorm van het kippenei een prachtig voedingsmiddel geschonken. Het is voedzaam, houdbaar, goedkoop en op allerlei manieren te bereiden. Veel mensen vinden eieren lekker, het ei is een echte allemansvriend. En, al denken veganisten daar anders over, het is een goede vleesvervanger.

Tweehonderd eieren per persoon

We eten steeds meer eieren, in Nederland inmiddels zo’n tweehonderd stuks per persoon per jaar. Betekent dit dat we goed bezig zijn? En mag dat aantal nog verder groeien? Is dat verantwoord? Want er zijn wel meer producten vol waardevolle voedingsstoffen waar je desondanks toch niet te veel van moet consumeren, zoals kaas, noten en rood vlees. En dan heeft ei ook nog eens de kwalijke reputatie dat het zorgt voor een verhoging van het ‘slechte’ LDL-cholesterol in het bloed. Zo kwam het dat de eierlobby begin jaren zeventig haar slogan, ‘Ieder etmaal een eimaal’ moest inslikken. Juist in die tijd werd steeds meer bekend over de schade die cholesterol kan aanrichten aan hart en bloedvaten. Het nieuwe, bescheiden devies werd dat een ei ‘erbij’ hoorde. Maar inmiddels moedigt de eierbranche ons weer aan om de dag te beginnen met het ‘tikken van een eitje’.

Gewicht versus cholesterol

Zoals het wel vaker gaat met voedingsadviezen krijgt ook het ei opeens weer meer credits dan een tijdje terug. Met dat cholesterol, dat in het eigeel zit, loopt het niet zo’n vaart. “Verhoogd cholesterol in je bloed wordt vooral bepaald door overgewicht”, legde vaatspecialist Sara-Joan Pinto uit in een aan het ei gewijde aflevering van het televisieprogramma Broodje Gezond (augustus 2018). En: “Het is dus belangrijker om te letten op je gewicht en om het cholesterol in je bloed te meten, dan om bang te zijn voor cholesterol in je eten.” De Gezondheidsraad heeft het uitgezocht: consumptie van een ei per dag verhoogt het LDL-cholesterol met slechts 0,10 mmol, lezen we in een achtergronddocument bij de Richtlijnen gezonde voeding 2015. De conclusie luidt dan ook: “Een verband tussen eiconsumptie en coronaire (kransslagaderlijke) hartziekten is onwaarschijnlijk.” Hetzelfde geldt volgens dit onderzoek voor de kans op een beroerte of borstkanker. Wel waren er onmiskenbare aanwijzingen dat mensen die dagelijks een ei eten, veertig procent meer kans lopen om diabetes type 2 te ontwikkelen in vergelijking met mensen die minder dan een ei per week consumeren.

Voedingsadvies

Feit is dat eieren tal van waardevolle nutriënten bevatten, vooral de dooier. Het Voedingscentrum vertelt ons dat het ei een bron is van eiwit en onverzadigd vet. Bovendien zijn eieren rijk aan de vitaminen B12, D, A en B2, alsmede foliumzuur en mineralen, met name fosfor, seleen, ijzer en zink. De Gezondheidsraad geeft geen richtlijn voor eiconsumptie, maar het Voedingscentrum wel en gaat met twee . drie eieren per week aan de veilige kant zitten, vanwege dat iets verhoogde cholesterol en kans op diabetes. Vegetariërs mogen er drie à vier, want die kunnen daarmee hun gemis aan nutriënten waar vlees rijk aan is − met name eiwitten, ijzer en vitamine B12 − compenseren. Per saldo zitten we dus met die tweehonderd stuks per jaar ruim boven ons quotum.

Soorten

Maakt het voor uw gezondheid nog iets uit welk ei u kiest in de supermarkt? Omega 3, mais of viergranen? Vrije uitloop, scharrel of biologisch? De eerste varianten zeggen alleen iets over het voer wat de dieren te eten hebben gekregen. Het maakt het ei als zodanig niet gezonder of beter. De andere slaan op de leefomstandigheden van de dieren. Daarbij gaat het om het milieu en dierenwelzijn, maar ook dat heeft geen invloed op de kwaliteit van de eieren.
Blijft de vraag wat u aan moet met al die hardgekookte eieren die u straks na Pasen liggen aan te staren. Gewoon opeten. Even net als vroeger elk etmaal een eimaal kan geen kwaad. Van een tijdelijke eierboost schiet uw LDL-cholesterol heus niet plotseling omhoog. En al zou dat zo zijn, dan herstelt zich dat vanzelf, want vermoedelijk komen de eieren u dan voorlopig wel even uw neus uit.
Door Marianne Meijerink